لاریجانی رقیب جدی رئیسی در رقابت ۱۴۰۰

حمیدرضا ترقی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه بر این باور است که دوقطبی موجود، تکرار و حفظ وضع موجود و تحول و تغییر در وضع موجود است.

گرچه تنور انتخابات پس از ثبت نام کاندیداها و مشخص شدن نامزدها، داغ شده اما این روزها کاندیداها در برزخ شورای نگهبان هستند و منتظرند ببیند آیا تایید خواهند شد یا اینکه در نهایت مُهر ردصلاحیت شورای نگهبان بر پیشانی شان خواهد نشست. اصولگرایان که با نامزدهای متعدد خود در این دوره از انتخابات شرکت کرده‌اند، امیدوارند گامی در راستای تحول برداشته و بر حافظان وضع موجود پیروز شوند. حمیدرضا ترقی از چهره‌های سیاسی اصولگرا بر این باور است که دوقطبی موجود، تکرار و حفظ وضع موجود و تحول و تغییر در وضع موجود است.

او در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین، این گزاره که بسیاری از کاندیداهای اصولگرا در قالب کاندیداهای پوششی به میدان آمده‌اند را نه کاملا تایید و نه کاملا رد می‌کند. ترقی می‌گوید: اینکه قرار بر این شده باشد که کسی به صورت کاندیدای پوششی وارد صحنه شود فکر نمی کنم بحث سازمان یافته‌ای در این باره صورت گرفته باشد، البته ممکن است خود افراد چنین نقشی را برای خودشان قائل باشند که بیایند در ابعاد مختلف وضعیت موجود را نقد کنند و پیشنهاداتی را برای وضعیت فعلی و آینده ارائه کنند.

در حالی که تا قبل از ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری و آمدن رئیسی، بسیاری از اصولگرایان، وجود نامزدهای متعدد جریان اصولگرایی را نکته‌ای منفی تلقی می‌کردند اما اکنون بسیاری همچون ترقی بر این باورند که سونامی کاندیداها بدین معناست که اصولگرایان دچار قحط الرجالی نیستند. او سهم خواهی و خودنمایی بسیاری از کاندیداهای اصولگرایی را برای حضور در دولت آینده تایید کرده و اشاره می‌کند:  عدم شناخت رجال سیاسی از معضلات کشور ما است از این رو اگر این شناخت هم به بهانه انتخابات حاصل شود طبیعتا پیدا کردن نیرو برای اداره کشور در وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف اجرایی کشور برای رییس جمهور آینده کار دشواری نخواهد بود.

به گفته ترقی، به رغم اجماع همه اصولگرایان روی ابراهیم رئیسی، شاید شاخص ترین رقیب او، علی لاریجانی باشد. او درباره فضای دوقطبی و اینکه چه کسی جایگزین رئیسی خواهد بود، عنوان می‌کند که آقای لاریجانی می تواند جایگزین آقای رییسی شود.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حمیدرضا ترقی از چهره‌های سیاسی اصولگرا را می‌خوانید؛

********

*آقای ترقی! فضای انتخابات را از بُعد مشارکت چگونه پیش بینی می کنید؟ فکر می کنید مشارکتی بیشتر از انتخابات مجلس را شاهد باشیم یا ...

مشارکت با توجه به حضور نامزد های متنوع و حضور آقای رئیسی به نظر می رسد یک مشارکت قابل قبول و بالای ۵۰ درصد خواهد بود.

 بسیاری از کاندیداها فاقد شرایط شورای نگهبان هستند

البته تعداد بسیار زیادی از کاندیداها، فاقد آن شرایط، مدارک و شاخص‌هایی هستند که شورای نگهبان اعلام کرده است. تقریبا می‌توان گفت حدود ۹۰ درصد این کاندیداها چنین وضعیتی را دارند و بقیه کاندیداها نیز به نظر می رسد در بُعد شاخص‌هایی که شورای نگهبان برای رجال سیاسی-مذهبی و همچنین مدیر و مدبر بودن تعریف کرده است تعداد مناسبی شاید بیشتر از دوره های قبل در عرصه رقابت بمانند تا رقابت جدی را در عرصه انتخابات داشته باشند.

*فکر می‌کنید چند درصد از این کاندیداها با مسئله عدم احرازصلاحیت روبرو شوند؟

یقینا ممکن است برخی از کاندیداها با عدم احراز صلاحیت روبرو شوند. ضوابط جدیدی که برای ریاست جمهوری اتخاذ شده است براساس سیاست‌های ابلاغی مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی مقام معظم رهبری، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با گذشته کرده است و متناسب با آن اگر شورای نگهبان بخواهد نظر دهد طبیعی است که بسیاری از افراد مشمول آن چارچوب‌ها نیستند و شرایط احراز را ندارند.

طبیعی است که افراد باید به این یقین رسیده باشند که از یک توانایی لازم و مناسب برای برعهده گرفتن نقش ریاست جمهوری برخوردار هستند اما قضاوت با آنها نیست بلکه قضاوت و تشخیص با شورای نگهبان است که بتواند ویژگی‌ها و شرایط را با افراد تطبیق دهد. حال ممکن است فردی به صورت عادی بخواهد فعالیت کند به راحتی می‌تواند چند ساعتی فعالیت کند و کار معمولی را انجام دهد اما آیا همین فرد اگر یک بار صدکیلویی را بر دوشش بگذارند می‌تواند به مانند همان کاری عادی انجام دهد یا خیر؟

کاندیداها تصور نکنند حتما واجد شرایط ریاست جمهوری هستند

تشخیص اینها زمانی است که بار بر روی دوشش قرار داده شود بنابراین به نظر می‌رسد که شورای نگهبان با ملاحظه این ابعاد و  گذاشتن بار سنگین روی دوش افراد، کار خود را انجام می‌دهد. به عنوان مثال یک زمانی ممکن است فرد یک بسته ۵۰کیلویی را برای یک متر با خود حمل کند اما ممکن است فرد برای چهارسال این بسته را با خود حمل کند از این رو طبیعی است که نه جسمی و از نظر توانایی اینها با یکدیگر قابل مقایسه نیست.

بنابراین بر این باورم این نگاه که همه فکر می‌کنند صلاحیتشان تایید می‌شود یا واجد شرایط هستند نگاه درستی نیست البته شورای نگهبان ظاهرا نمی‌خواهد ردصلاحیت کند بلکه فقط می‌خواهد واجدین شرایط را اعلام کند. اعلام واجدین شرایط غیر از مسئله ردصلاحیت است یعنی افراد به یک درجه‌ای از شرایط هنوز نرسیدند؛ آن درجه شرایط ممکن است نمره۱۹، ۲۰ است. ممکن است شورای نگهبان ردصلاحیت را اعلام نکند.

اصولگرایان دچار قحط الرجال نیستند

* گفته می شود پشت پرده این سونامی کاندیداتوری دلایلی وجود داشته و ...

بخشی از سونامی به اعلام توانمندی افراد مختلف و در عین حال رفع قحط الرجالی که معمولا برخی مطرح می‌کنند است این سونامی این مسئله را نفی می‌کند که افراد در تراز ریاست‌جمهوری متنوع و فراوان نداریم بنابراین از این منظر خوب است که این گونه تصور نشود که دچار قحط الرجال در کشور هستیم.

نکته دوم اینکه سونامی کاندیداها، بی‌اطلاعی از وجود رجال را رفع می‌کند به بیان دیگر عدم شناخت رجال سیاسی از معضلاتی است که در کشور ما وجود دارد که اگر  این شناخت هم به بهانه انتخابات حاصل شود طبیعتا پیدا کردن نیرو برای اداره کشور در وزارتخانه‌ها و بخش‌های مختلف اجرایی کشور برای رییس جمهور آینده کار دشواری نخواهد بود.

همه کاندیداها هدفشان ریاست جمهوری نیست 

*یعنی تایید می‌کنید این تعداد از کاندیداهایی که برای ریاست جمهور ثبت نام کرده‌اند به دنبال سهم خواهی در دولت آینده یا نشان دادن خودشان هستند؟ یعنی صرفا ریاست جمهوری نیست؟

بله، صرفا هدفشان ریاست جمهوری نیست اما به هر حال عرضه خودشان و دیدگاه‌ها و مواضعشان است در نتیجه هر کاندیدایی که موفق شد دولت را به دست بگیرد بتواند ظرفیت‌ها  و توانمندی آنهایی که به لحاظ مبانی فکری، رفتاری، اطلاعاتی  با منتخب مردم همگرا و همراه است را بشناسد و انتخاب کند و به کار بگیرد.

 

لاریجانی رقیب جدی رئیسی در ۱۴۰۰ /اصولگرایان انتخابات ۹۲ را تکرار می کنند؟

رقابت اصلی بین طرفداران حفظ وضع موجود و تحول خواهان است

 

* این اصولگرایانی که کاندیدا شده اند و می گویید برخی بیشتر برای عرضه کردن خود به عنوان یک سیاستمدار وارد صحنه شده اند ممکن است در صورت تایید صلاحیت شدن کنار نروند؟در واقع یک رقابت درون جریانی مثل سال ۹۲ را رقم بزنند یا فکر می کنید فضای اصولگرایی امروز مشابه ۹۶ است؟

ابتدا باید گفت که رقابت در این انتخابات، رقابتی جدی است و گفتمان های متعددی در عرصه انتخابات وارد شده اند که به رقابت می پردازند. عده ای با گفتمان خاص خودشان به دنبال حفظ وضع موجود هستند منتهی در چهره و قالب های جدید. این یکی از چالش های اصلی انتخابات همین مسئله است یعنی کسانی که می خواهند وضع موجود را ادامه بدهند و به نوعی تکرار وضع موجود هستند برای مردم شناخته و شناسایی شده تا مردم حواسشان نسبت به آنها جمع شود.

دومین مسئله این است که ما باید به دنبال تحول در حکمرانی در کشور باشیم به ویژه به گفته مقام معظم رهبری در دیداری که با دانشجویان داشتند.  این تحول طبیعتاً مستلزم یک سری ملزومات است اعتقاد به این تحول در حکمرانی و برنامه داشتن برای این تحول و نوع شکل گیری دولت، همه اینها باز در بین افراد متفاوت است. برخی ها تغییر را در شخص نامزد ریاست جمهوری می بینند به اضافه تغییر در ترکیب کابینه بدون توجه به جوانگرایی ‌ و روحیه جهادی و تحولی که باید در مدیریت کشور صورت بگیرد.

برخی نیز در گفتمان خودشان بیشتر به مسائل سیاسی و اجرایی می پردازند اما به بحث مبارزه با فساد، تحقق عدالت توجهی ندارند یا برخی نیز در مبارزه با فساد نه تخصصی دارند نه توانمندی‌. بنابراین این ها همه با یکدیگر متفاوت است. در واقع همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند باید به دنبال کسی باشیم اهل مبارزه با فساد در درون دولت باید چرا که به هر حال اصل فساد از درون دولت بروز پیدا می کنند. دوم اینکه اعتماد به جوانان داشته باشد همانطور که از نیروهای مجرب و باتجربه استفاده می کند از نسل جوان هم بتواند استفاده کند. 

سوم اینکه گفتمان دولت آینده متناسب با گفتمان رهبری باشد به گونه ای که هم در سیاست خارجی هم با عزت و اقتدار عمل کند و هم در سیاست داخلی با تکیه بر ظرفیت های داخلی و توانمندی های داخل کشور، کشور را به سمت اقتصاد مقاومتی و مقاومت در برابر تنش های سیاسی، اقتصادی بیرونی سوق بدهد و هم اینکه روحیه جهادی داشته باشد که این عقب ماندگی های اجرا و توسعه در کشور را به سرعت بتواند به پیش ببرد چون ما باید طی این مقطع براساس برنامه چشم انداز، حداقل در حال حاضر باید رشد ۸ درصدی داشتیم در حالی که رشد ما منفی است. رساندن این رشد منفی به رشد ۸ درصد تا پایان سال ۱۴۰۴ به نظر می رسد به یک جهش جدی در سرمایه گذاری، اقتصاد و توسعه نیاز داریم که اینها مستلزم روحیه جهادی و روحیه باشتاب است.

در انتخابات هم رقابت درون جریانی اصولگرایان را داریم هم رقابت برون جریانی

 

*پاسخ سوال بنده را نداید آیا این کاندیداها در کنار هم قرار می گیرند یا وضعیت شبیه رقابت درون جریانی سال ۹۲ اصولگرایان است؟

هم رقابت درون جریانی هست و هم رقابت برون جریانی. یعنی قطعا رقابت بین جریان حفظ وضع موجود و جریان به دنبال تحول است. جریان حفظ وضع موجود با جریان انقلابی و تحول خواه در عرصه رقابت های سیاسی کاملا رقیب و متضاد هستند. همانطور که جریان حفظ وضع موجود در شعارهای ثبت نام شان هم مطرح کردند همین موضوع استنباط می شود.  بنابراین هم رقابت درون جریانی و هم رقابت برون جریانی داریم.

وضعیت اصولگرایان شبیه سال ۹۶ است نه ۹۲

*اصولگراهای امروز به اصولگراهای ۹۲ شبیه تر هستند یا اصولگرایان ۹۶؟ 

اصولگرایان به وضعیت سال ۹۶شبیه تر هستند به این دلیل که درست است دچار تکثر هستند اما در حال حاضر اجماع روی یک نامزد را دارند.‌

*آقای ترقی! نقش شورای ائتلاف و وحدت برای همگرایی چگونه است؟ احتمال اجماع را نزدیک می بینید یا دور؟

این دو شورا چون در مورد نامزد مورد اجماع یعنی آقای رییسی تقریبا اتفاق نظر دارند از این به بعد نقش شان، نقش وحدت بخش و هم افزا خواهد بود اما اگر آقای رییسی نمی آمدند امکان داشت همان حوادث سال ۹۲ تکرار شود.

*کدامیک از کاندیداها شانس پیروزی دارند؟

هنوز نمی دانیم چه کسانی از فیلتر شورا نگهبان عبور می کنند.

شاخص ترین رقیب رئیسی، لاریجانی است

 

*از میان چهره های شاخصی که به احتمال زیاد تأییدصلاحیت می شوند چطور؟

به هر حال من فکر می کنم اینهایی که تأییدصلاحیت می شوند شاید شاخص ترین رقیب آقای دکتر لاریجانی باشد.

شاید لاریجانی جایگزین رئیسی شود

 * بعد از رییسی چه گزینه ای وجود دارد به ویژه اینکه اگر فضا به سمت دوقطبی برود از نظر شما چه کسی می تواند جایگزین رییسی شود؟ 

فکر می کنم آقای لاریجانی می تواند جایگزین آقای رییسی شود.

*آیا دو شورا و همه اصولگرایان روی آقای لاریجانی اجماع می کنند؟

خیر. در حال حاضر تکلیف همه اصولگرایان روشن است و شورای وحدت و ائتلاف هم همینطور. یعنی همه روی آقای رییسی توافق دارند. اما به عنوان رقیب اصلی باید آقای لاریجانی را در نظر داشت.

* گزینه بعد از رییسی چطور؟

هنوز بحثی درباره نفر دوم بعد از رییسی نشده است.

کاندیداهای پوششی بحث سازمان سازمان یافته‌ای نیست اما....

 

* بحثی درباره کاندیدای پوششی در حال مطرح شدن است، مبنی براینکه به برخی کاندیداهای اصولگرا گفته شده که به میدان بیایند و کاندیدای پوششی باشند؟ 

فکر نمی کنم درباره چنین چیزی صحبتی شده باشد البته ممکن است خود افراد چنین نقشی را برای خودشان قائل باشند که بیایند در ابعاد مختلف وضعیت موجود را نقد کنند و پیشنهاداتی را برای وضعیت فعلی و آینده ارائه کنند اما اینکه قرار بر این شده باشد که کسی به صورت کاندیدای پوششی وارد صحنه شود فکر نمی کنم بحث سازمان یافته ای در این باره صورت گرفته باشد.

هنوز معلوم نیست کاندیداهای نظامی چه موضعی بگیرند

 

*این احتمال وجود دارد نظامیانی که در فضای انتخاباتی هستند به نفع رییسی یا کاندیدای اجماعی اصولگرایان کنار بروند چقدر است؟

به هر حال نیروهای نظامی حرف برای گفتن دارند و در عین حال توانمندی های بالایی دارند که باید مورد توجه مردم قرار بگیرند اما اینکه در نهایت چه موضعی را اتخاذ خواهند کرد هنوز زود است در این باره اظهارنظر کرد.

*دوقطبی رایج را در چه می بینید؟

به نظر می رسد دوقطبی موجود، تکرار و حفظ وضع موجود و تحول و تغییر در وضع موجود است. کاندیداها هم عمدتا در همین قالب می گنجند منتهی هر کدام از آنها در بحث تحول و حفظ وضع موجود دیدگاه های متنوعی به لحاظ نوع تخصصی دارند حال برخی در حوزه اقتصاد و برخی در حوزه فرهنگ، مدیریت یا حوزه های دیگر ، وضع موجود یا تحول را دنبال می کنند.

کاندیداها به دنبال اثبات خودشان باشند نه تخریب دیگران!

*آقای ترقی! با توجه به تاکیدات چندین باره رهبر انقلابف، وظیفه کاندیداها برای افزایش مشارکت مردمی در انتخابات از نگاه شما چیست؟   به نظر می رسد برخی با تهییج فضای انتخابات و گاها تخریب به دنبال رأی جمع کردن هستند

بهترین راه این است که هر فردی در راستای اثبات خودش تلاش کند و خودش را به لحاظ توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد به مردم معرفی کند در واقع هیچ گاه شناخت از افراد به واسطه تخریب دیگران حاصل نمی‌شود. درست است که یک فرد را از طریق کسی که با آن مخالف است یا کسی که علیه آن عمل می کند ممکن است بهتر بشناسیم اما تخریب دیگران زمینه اثبات افراد را به هیچ وجه فراهم نمی کند بنابراین نامزدها باید تلاش کنند که در ابتدا به مردم در انتخابات امید دهند دوم اینکه از سیاه نمایی پرهیز کنند. سوم اینکه در تجزیه و تحلیل مسائل کشور واقع گرا باشند. چهارم اینکه در قضاوت هایشان نسبت به عملکردها منصف باشند. در نتیجه اینکه توانمندی ها و اولویت های خودشان را برای اداره کشور تبیین و اثبات کنند این مسائل می تواند نقش بسیار موثری در سالم بودن فضای رقابت های سیاسی داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.