گزارش «اقتصادنیوز» از بازدهی بازار در دومین ماه سال؛

رقم روزانه خروج پول از بورس در اردیبهشت + نمودار

کدخبر: ۴۱۳۵۰۵
اقتصادنیوز: پس از بازدهی مثبت بازار سهام در ماه‌های بهمن و اسفند سال گذشته، بازدهی بورس در دو ماه ابتدایی 1400 منفی بود.

به گزارش اقتصادنیوز ، شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهار‌شنبه 29 اردیبهشت به سطح یک میلیون و 154 هزار واحد رسید تا اردیبهشت ماه را در کانالی پائین‌تر از ماه قبل به پایان ببرد. شاخص کل در پایان اسفند در کانال 1.3 میلیونی مستقر بود، در پایان اردیبهشت در کانال 1.2 میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال 1.1 میلیونی رسید.  

بورس

بازدهی منفی بورس

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 154 هزار واحد بازدهی بورس در اردیبهشت ماه به منفی 5.3 درصد رسید. این در حالی است که بازدهی بازار در ماه‌های بهمن و اسفند به ترتیب مثبت 7.6 درصد و مثبت 5.6 درصد بود. بازدهی بورس در ماه فروردین نیز منفی 6.7 درصد بود.

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری اردیبهشت نسبت به آخرین روز معاملاتی فروردین 34 هزار و 702 واحد پائین‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن نیز افت 8 درصدی را در اردیبهشت پشت سر گذاشت.

بورس

کاهش 6 درصدی میانگین خروج پول حقیقی

در 20 روز معاملاتی اردیبهشت ماه تنها در یک روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در اردیبهشت ماه 7 هزار و 80 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 354 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به رقم 378 میلیارد تومانی فروردیند‌ماه افت 24 درصدی دارد.

کاهش میانگین ماهانه ارزش معاملات

مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در اردیبهشت ماه 218 هزار و 955 میلیارد تومان بود. میانگین روزانه ارزش معاملات کل 10 هزار و 947 میلیارد تومان است که نسبت به ماه پیشین افت 31 درصدی داشته است.   

رشد اندک میانگین ماهانه ارزش معاملات خرد

در ماه اخیر مجموع ارزش معاملات خرد بورس 57 هزار و 488 میلیارد تومان بود. همچنین میانگین روزانه ارزش معاملات خرد 2 هزار و 874 میلیارد تومان است که نسبت به فروردین‌ماه رشد 0.17 درصدی داشته است. رشد اندک میانگین ارزش معاملات سهام نشانه تداوم رکود معاملات بازار سهام است.

افزایش میانگین ارزش عرضه

میانگین ارزش صف‌های فروش در پایان معاملات روزانه بورس تهران در اردیبهشت ماه 3 هزار و 904 میلیارد تومان بود که نسبت به ماه پیشین 16 درصد افزایش یافته است.

افت میانگین ارزش تقاضا

میانگین ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روزانه بورس تهران در اردیبهشت ماه 88 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 98 میلیارد تومانی فروردین ماه 10 درصد کاهش یافته است. به طور کلی در ماه اخیر میانگین روزانه صف‌های خرید 3 هزار و 816 میلیارد تومان کمتر از میانگین روزانه صف‌های فروش بود، به عبارت دیگر به طور میانگین معاملات روزانه بازار با مازاد عرضه 3 هزار و 816 میلیارد تومانی بسته شده است.  

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید