دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب: عارف نباید انصراف می‌داد

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب بر این باور است که مصوبه شورای نگهبان از نامزدی برخی از اشخاص مجرب و توانمند اصلاح‌طلب برای کاندیداتوری جلوگیری کرد.

اصلاح طلبان که در ماه های اخیر در بیم و امید حضور فعال در انتخابات یا گوشه نشینی بودند، بالاخره عزم خود را بر آمدن در صحنه کردند اما مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان قبل از نظارت استصوابی راه ورود برای برخی کاندیداهای این جریان را بست.

انصراف عارف از کاندیداتوری هم از دیگر سورپرایزهایی بود که اصلاح طلبان در روزهای ثبت نام کاندیدا با آن روبرو شدند. با این وجود چهره هایی چون جهانگیری، پزشکیان، شریعتمداری و ...وارد عرصه شده اند تا جریان اصلاحات را نمایندگی کنند. 

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی معتقد است ترکیب نامزدها حکایت از رقابت جریان های اصلاح طلب، معتدلین و اصولگرایان دارد.

او انصراف عارف را تصمیم درستی نمی داند اما این را هم می گوید که سازوکار اجماع بر روی کاندیدای نهایی دموکراتیک و تعریف شده است.

مشروح مصاحبه با محمد سلامتی از چهره‌های سیاسی اصلاح طلب را می‌خوانید؛

*آقای سلامتی! پیش بینی تان از انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟ ترکیب ثبت نام کنندگان را چطور دیدید؟

گذشته از اینکه شورای نگهبان ضوابطی را برای نامزدی ریاست جمهوری تعیین و اعلام کرد که به نظر من، این مصوبه هم دخالت در کار قانون‌گذاری بود و هم از نامزدی برخی از اشخاص مجرب و توانمند برای کاندیداتوری جلوگیری کرد، اما به رغم این مُهم، ثبت نام کنندگان در هر جریان سیاسی، طیفی از دیدگاه های مختلف را در برمی‌گیرند که منطبق با سلیقه های گوناگون اکثریت اقشار جامعه می باشد. بنابراین تا اینجای کار را می توان تقریبا قابل قبول دانست. از ترکیب ثبت نام کنندگان شاخص چنین بر می‌آید که رقابت بین سه جریان اصلاح طلب، اصولگرای معتدل و اصولگرا خواهد بود.

برخی چهره های اصلاح‌طلب از کاندیداتوری خودداری کردند

* به نظرتان اصلاح طلبان نمی توانستند با دست پرتر و چهره هایی شاخص تر وارد عرصه شوند یا ظرفیت این جریان همین کاندیداهایی است که دیدیم؟

به نظر من در طیف اصلاح طلب اشخاص زیادی هستند که واجد حتی حداکثر شرایط برای کاندیداتوری ریاست جمهوری هستند اما غالبا یا به دلیل پیشینه ساخته شده برای آنها یا به دلیل تعیین ضوابط جدید توسط شورای نگهبان و یا به دلیل ملاحظات نگرش دوگانه منتج به احتمال رد صلاحیت غیر موجه، از ثبت نام خودداری کردند و همچنین عده‌ای هم به منظور جلوگیری از رقابت بین خود اصلاح‌طلبان، کاندیدا نشدند.

 عارف نباید انصراف می‌داد

* انصراف آقای عارف تصمیم درستی بود؟ گفته می شود به این دلیل که احتمال اجماع روی آقای عارف وجود نداشت انصراف دادند؟

تصمیم آقای عارف قابل احترام است اما به نظر من ایشان نمی‌بایست انصراف می‌دادند. بعید می‌دانم موضوع اجماع علت اصلی انصراف ایشان باشد چون مکانیزم اجماع  و تعیین کاندیدای نهایی در جریان اصلاح‌طلب، شیوه دموکراتیک و قابل قبولی است.

سلامتی: عارف نباید انصراف می‌داد/اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی کنند

* آقای سلامتی دوقطبی انتخابات ۱۴۰۰ روی چه شخصیت هایی جلو خواهد رفت؟

هنوز شورای نگهبان نظر خود را در مورد بررسی صلاحیت‌ نامزدها اعلام نکرده است لذا فعلا نمی توان از رقابت اصلی اشخاص صحبت کرد. اما همان‌طورکه قبلا هم اشاره کردم ترکیب عناصر اصلی نامزدها حکایت از رقابت جریان های اصلاح طلب، اصولگرای معتدل و اصولگرا است.

احتمالا بعضی از کاندیداهای اصولگرا انصراف دهند

*همانطور که اشاره کردید طیف زیادی از سیاسیون کاندیدا شدند، در دو جریان چپ و راست هم به تعداد زیاد کاندیدا وارد عرصه شده، فکر می کنید از این تعدد کاسته خواهد شد یا قطبی سازی های دورن جریانی را شاهد خواهیم بود؟

در مورد جریان اصلاح طلب شیوه کار شفاف است. بدین معنی که بعد از تأیید صلاحیت ها و پس از تبلیغات و اعلام برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری،کاندیدای نهایی اصلاح طلبان از طریق نظرسنجی مشخص خواهد شد. این مکانیزم را همه کاندیداهای مورد تأیید "جبهه اصلاحات ایران"پذیرفته‌اند.

بنابراین مشکل خاصی نباید رخ دهد اما در مورد اصولگراها چون از چنین مکانیزمی برخوردار نیستند، احتمالا بعضی از کاندیداها به دلیل نبودن زمینه رأی کافی برای خود به نفع کاندیدای اصلی اعلام انصراف دهند، و برخی نیز به دلیل اعتماد به نفس چنین نکنند اما به هر حال در طیف اصولگراها یک نفر نقش کاندیدای اصلی را خواهند داد.

اصلاح طلبان تصمیم بر مشارکت در انتخابات دارند نه تحریم آن!

* به نظرتان بحث تحریم انتخابات را چطور باید مدیریت کرد تا به اسم اصلاح طلبان نوشته نشود؟ با توجه به صحبت های برخی اصلاح طلبان امکان اینکه تحریم انتخابات مانند یک استراتژی عمل کند و بدنه رأی به سمت تحریم انتخابات رود وجود دارد؟

اصلاح طلبان تصمیم بر مشارکت در انتخابات را دارند و این موضوع را رسما اعلام کرده اند بنابراین اگر عده ای انتخابات را تحریم کنند، بی تردید به حساب اصلاح طلبان گذاشته نخواهد شد ولو این که این عده منتسب به اصلاح طلبان باشند. در هر جناح طیف وسیعی از دیدگاه ها و نظرات وجود دارد،که بعضا حتی می تواند کاملا مغایر هم باشند اما مهم نظر رسمی کلیت جناح می باشد. معمولا بدنه و طرفداران یک جناح، نظر رسمی جناح را پی می گیرند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.