علت دیر مطرح کردن درخواست آتش بس در غزه از سوی بایدن

یک رسانه عرب زبان در یادداشتی نوشت که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تفاوتی با دولت‌های سابق این کشور ندارد و به دلایل مختلف؛ ازجمله محاسبات سیاسی داخلی، دادن زمان کافی به رژیم صهیونیستی برای تشدید و تعمیق جنگ علیه گروه‌های مقاومت و شکست تل‌آویو در متوقف کردن حملات موشکی غزه، از همان آغاز و علی‌رغم درخواست‌های نمایندگان حزبش در مجلس نمایندگان و سنا در موضوع آتش‌بس تعلل کرد.

العربی الجدید در یادداشتی با اشاره به موضع دولت آمریکا در قبال تحولات اخیر فلسطین نوشت: اینکه چرا جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا علی رغم توانایی‌اش از درخواست از اسرائیل برای توقف جنگ غزه طفره رفت، یک سوال گیج کننده است.

اینکه مقامات دولت آمریکا می‌گویند "اسرائیل حق دفاع از خود را دارد" در سایه ویرانی و تخریبی که در جریان جنگ در غزه به بار آورد، تحریک کننده است. این اظهارات پس از کشتن غیرنظامیان، کودکان، هدف قرار دادن مراکز بهداشتی، درمانی و مسکونی و حتی دفاتر رسانه‌ای در غزه دیگر پوچ و بیهوده شده است.

تصاویری که تلویزیون پخش کرد باعث شد که تلاش‌ها برای توجیه دفاع از جنگ اسرائیل بی‌نتیجه شود و پس از آن دیگر محصور کردن تجاوزات به "دفاع از خود" آسان نبود.

با این حال، کاخ سفید تا بدین لحظه به سرباز زدن و طفره رفتن از موضوع آتش بس ادامه داده است. واشنگتن ابتدا با درخواست کاهش تنش از دو طرف آغاز کرد و سپس با تشدید تجاوز خواستار پاسخ مثبت اسرائیل به آتش بس شد.

دولت بایدن همچنین پس از آنکه کار از کار گذشت بیدار شد و از ایده آتش بس بدون طرح آن در قالب یک درخواست فوری حمایت کرد.

اما جای تعجب نیست. بایدن از همان آغاز و علی‌رغم درخواست‌های نمایندگان حزبش در مجلس نمایندگان و سنا، از درخواست صریح برای ضرورت توقف درگیری اجتناب می‌کرد.

 اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا این کار را می‌کرد جای تعجبی نداشت و همه چیز مشخص بود اما اینکه بایدن نیز چنین چک سفید امضایی را به بنیامین نتانیاهو، (نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی) بدهد، موضوعی است که سؤالات و تردیدهای زیادی را به وجود آورد و باعث سردرگمی ناظران و تحلیلگران شد؛ به ویژه که وی پیشتر خودش را متفاوت با رؤسای جمهور سابق آمریکا معرفی کرده و گفته بود که "سازنده صلح" است و بر تصحیح روابط با طرف فلسطینی تاکید دارد.

تحلیل دیگری نیز وجود دارد مبنی بر اینکه دلیل سهل انگاری دولت بایدن در موضوع آتش‌بس، محاسبات سیاست داخلی بوده است تا اینگونه به نظر نرسد که او بلافاصله و در پاسخ به درخواست حزب دموکرات در کنگره خواستار آتش‌بس شده است.

احتمال دوم نیز این است که بایدن از همان ابتدا با هدف دادن زمان کافی به اسرائیل برای تعمیق حملاتش در موضوع آتش‌بس تعلل کرد و پس از آن مجبور شد که به تحلیل‌های نتانیاهو مبنی بر اختصاص زمان بیشتر برای نابودی زرادخانه موشکی حماس پاسخ مثبت دهد.

دلیل دیگر این تعلل نیز می‌تواند شکست اسرائیل در متوقف کردن حملات نوار غزه باشد. همچنین می‌توان گفت که نتانیاهو قصد آن را داشت تا جنگ را تا پایان مهلت تعیین شده برای تشکیل دولت توسط یائیر لاپید ادامه دهد و خود او بار دیگر مکلف به تشکیل دولت شود و بدین ترتیب از محاکمه در پرونده فساد و زندانی‌شدن فرار کند.ب

دلایل زیادی برای توضیح تردید غیر منتظره بایدن وجود دارد. انگیزه‌ها و محاسبات او همچنان مبهم است و حتی در میان طرفداران وی نیز سؤالاتی را ایجاد می‌کند. اما آنچه ثابت شده این است که بایدن در این مسئله تبانی کرده است و مانع‌تراشی دولت وی در برابر شورای امنیت سازمان ملل و رای مخالف آن در مقابل دیگر اعضا، گواه دیگری بر متفاوت نبودن دولت بایدن با دولت‌های پیشین آمریکاست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.