آخوندی: با هیچ متری نمی توان عدم صلاحیت من را احراز کرد

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه با سه گانه رییسی، جهانگیری و لاریجانی شور انتخاباتی صورت نمی گیرد، گفت: شکل گیری این سه‌گانه ادامه وضع موجود با یک مقداری گرایش به سمت راست یا چپ است.

عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهور در خصوص اهداف و انگیزه های خود از حضور در انتخابات گفت: ما دو مساله بنیادین در ایران داریم که انگیزه‌های من برای حضور در انتخابات است. ما در ایران دچار بی‌دولتی یا چند دولتی هستیم. عملا مساله‌ای در ایران حل و فصل نمی‌شود و هر مساله ای که سر باز می کند  سر جای خود می ماند. نمونه‌های اخیر آن برجام و FATF،‌ کرونا هستند و تمام این مشکلات از نظر من نشانه نبود دولت و یا بی دولتی است.

 وی اضافه کرد: اگر دولتی وجود داشت عملا امکان حل کردن مسائل نیز به وجود می آمد. سیاستگذاری به همین واسطه در ایران دچار امتناع شده و مردم احساس بی پناهی می‌کنند. هر روز قیمت ارز و مواد خوراکی تغییر می‌کند و تورم وضعیت ناشایستی دارد. میانگین تورم ۵۰ ساله در کشور ما بالای ۱۹ درصد است و این در جهان نادر است.

داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: تمام کشورهای اطراف تورم حدود ۲ تا ۳ درصدی دارند. به همین دلیل است که مردم احساس می‌کنند مشکلات شان در دستور کار دولت نیست. باید رییس جمهوری سر کار بیاید که دولت ملی تشکیل دهد و من شعاریک ملت - یک دولت را برای همین تعریف کردم.

 آخوندی اضافه کرد: اتفاقی که من شاهد آن هستم، در خطر بودن وحدت سرزمینی و ملی است. همه دربارهبه همه چیز صحبت می کنند غیر از خود ایران و ملت ایران. واقعا نگران ایران هستم و مساله من ایران و یکپارچگی آن است. بنابراین اینها دلایل اصلی به صحنه انتخابات است.

 وی خاطرنشان کرد: در واقع بحث من تحول ۱۴۰۰ است و بیشتر در پی این هستم که بر مبنای حفظ حقوق شهروندی تحول در کشور صورت بگیرد. قطعا گرایش سیاسی من به سمت نیروهای تحول خواه و اصلاح طلب است.

 وزیر پیشین راه و شهرسازی فضای انتخابات را سرد ارزیابی کرد و در خصوص قطب بندی جریانات سیاسی در این دوره انتخابات گفت: قطب بندی به نظر شورای نگهبان بستگی دارد که تا کجا اجازه حضور گفتمان‌های مختلف را می دهد. من هنوز نمی‌دانم که شورای نگهبان چطور اظهار نظر می‌کند و خروجی آن چیست. 

آخوندی با بیان اینکه نظر رهبری همانند انتخابات پیشین مشارکت حداکثری است، گفت: اطلاع ندارم که‌ آیا شورای نگهبان پس از بررسی و قبل اعلام نتایج گفت و گویی با رهبری خواهند داشت و نمی‌دانم ایشان نظری می‌دهند یا نه. اگر بر این باور باشیم که نظریه رهبری مشارکت حداکثری است همانطور که تا الان به این شکل بوده و تاکید هم داشتند، بحث هایی که در بازار شایعه مطرح است، نباید درست باشد. 

وی درخصوص برخی تحلیل‌ها و گمانه زنی‌ها از شکل گیری سه گانه رییسی- لاریجانی- جهانگیری در انتخابات اظهار کرد: سه گانه رییسی، جهانگیری و لاریجانی اصلا سه‌گانه نیست. با این صحنه شور انتخاباتی صورت نمی گیرد و مشارکت بالا نمی‌رود. در این این صورت میزان مشارکت حدود ۴۰ درصد است و این سه گانه ای نیست که بتواند حق انتخاب متنوعی را در اختیار مردم ایران قرار دهد.

 داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: شکل گیری این سه‌گانه ادامه وضع موجود با یک مقداری گرایش به سمت راست یا چپ است. هیچ تحولی از این سه گانه بیرون نمی آید و شوری را ایجاد نمی کند. اما اگر در انتخابات چهره های نماد تحول بیایند ممکن است حق انتخاب فراتر برود و احتمال حضور در صحنه بیشتر خواهد بود

 آخوندی در خصوص احتمال عدم احراز صلاحیت خود گفت: من تا این لحظه خیلی به این مساله فکر نمی‌کنم. سال ۱۳۶۱ معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور  بودم و یک ریال پرونده منفی در حوزه مالی ندارم. فکر نمی‌کنم صلاحیت من دچار مساله باشد. فرض را برقانون و انصاف می گذارم و در این دو هیچ دلیل برای رد شدن صلاحیت و عدم احراز ندارم.

 وزیر پیشین راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: من سه انتخابات در کشور برگزار کردم و با هیچ متری نمی توان عدم صلاحیت من را احراز کرد. اقدامات ما در وقایع ۸۸ قانونی بوده و در جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم قانونی رفتار کردیم و کوچکترین اقدام غیرقانونی نداشتیم. من ۵ مرتبه از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتم و این بزرگ‌ترین معیار سنجش است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.