اتحادیه اروپا سفیر بلاروس را احضار کرد

به گزارش رویترز، در بیانیه سران اتحادیه اروپا آمده، این اتحادیه الکساندر مکنیفیچ، سفیر بلاروس را در محکومیت تغییر مسیر پرواز "رایان ایر" احضار کرد.

در این بیانیه آمده است: موسسات اتحادیه اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اقدام اجباری مقامات بلاروسی را شدیدا محکوم کردند؛ اقدامی که جان مسافران و افراد کادر پرواز را در معرض خطر قرار داد.

اتحادیه اروپا وادار کردن هواپیما به فرود برای بازداشت خبرنگار مخالف را گامی غیرقابل قبول دانست.

همچنین بزرگترین فراکسیون پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست تا پروازهای خود با بلاروس را به طور کامل قطع کند.

به گزارش اسپوتنیک، بزرگترین فراکسیون پارلمان اروپا از اتحادیه اروپا خواست تا پروازهای خود با بلاروس را پس از حادثه Ryanair به طور کامل قطع کند.

روز قبل، هواپیمای این شرکت هواپیمایی که از آتن به ویلنیوس پرواز می‌کرد، به دلیل گزارش‌های مین گذاری، فوراً در فرودگاه مینسک فرود آمد که معلوم شد نادرست است.

رومان پروتاسویچ، بنیانگذار کانال Nexta Telegram، که به عنوان افراطی در بلاروس شناخته شده بود، در آن حضور داشت. وی هنگام بررسی اسناد خود بازداشت شد.

به موجب چندین ماده از جمله سازماندهی شورش‌های جمعی، یک پرونده جنایی علیه این روزنامه نگار آغاز شد. وی می‌تواند به ۱۵ سال زندان محکوم شود.

این درحالی است که عمل فرود اجباری هواپیماها مورد انتقاد غرب قرار گرفته که در گذشته موارد مشابهی را شاهد بوده‌ایم. مهمترین مورد اجبار برای فرود کشتی اوو مورالس رئیس جمهور سابق بولیوی در وین در سال ۲۰۱۳ بود. دلیل آن شایعاتی بود مبنی بر اینکه ادوارد اسنودن ، یک مأمور سابق سیا ، در هواپیما بوده و در ایالات متحده متهم به افشای اسرار دولتی است.

در واکنش به این تحولات که جنجال به پا کرده است، معاون وزیر خارجه فرانسه در امور اروپا هم گفت: این اقدام دزدی دولتی نمی‌تواند بی‌مجازات بماند... از زمان رویدادهای انتخاباتی، جعل و سرکوب در سال گذشته، ما چندین بار تحریم‌هایی را علیه بلاروس تصویب کرده‌ایم. امروز الکساندر لوکاشنکو [رئیس‌جمهوری بلاروس] و همچنین حدود ۱۰۰ فرد مسؤول در بلاروس تحت تحریم هستند. طبیعتا ما می‌توانیم این مجازات‌ها را برای افراد دیگر هم گسترش دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.