دفتر ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای گفته بایدن و «عبدالفتاح السیسی» درباره تقویت آتش‌بس غزه، ارسال کمک‌های اضطراری انسانی به این منطقه و تلاش‌های بین‌المللی جهت بازسازی غزه رایزنی کرده‌اند.

بایدن و السیسی علاوه بر این درباره روش‌های احیای «روند صلح» میان رژیم صیهونیستی و فلسطینی‌ها بعد از موج جدید درگیری‌ها میان دو طرف رایزنی کرده‌اند.

آتش‌بس حاصل‌شده در غزه با وساطت مصر اکنون وارد چهارمین روز شده است. مصر یکی از کشورهایی است که «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفرش به منطقه در آن توقف خواهد داشت.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است: «بایدن، عزم کشورش برای تلاش در جهت بازگرداندن صلح و همچنین هماهنگ‌سازی تلاش‌ها با شرکای بین‌المللی جهت حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطینی و بازسازی غزه را مورد تأکید قرار داد.»

بایدن از زمان آغاز موج جدید درگیری‌ها، از حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه به عنوان حق این رژیم برای «دفاع از حق» یاد کرده است.

حمایت‌های او از رژیم صهیونیستی موجی از انتقادات حتی در داخل کشور آمریکا را به همراه داشت تا جایی که طبق گزارش آکسیوس او در یکی از تماس‌های تلفنی‌اش با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه توان مقاومت بیشتر در برابر فشارها را ندارد خواستار برقراری هر چه سریعتر آتش‌بس شده بود.

درگیری رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین از روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه و پس از پایان ضرب‌الاجل مقاومت به تل‌آویو مبنی بر لزوم پایان تعرض‌ها در قدس و مسجدالاقصی آغاز شد.

در این درگیری‌ که تا بامداد جمعه ادامه داشت رژیم صهیونیستی با حملات خشن به مناطق مسکونی، زنان و کودکان فلسطینی را به شهادت رساند. گروه‌های مقاومت فلسطین در پاسخ به این جنایت‌ها مواضع این رژیم را هدف حملات گسترده راکتی قرار دادند، به گونه‌ای که سامانه گنبد آهنین در رهگیری بسیاری از راکت‌ها ناکام ماند.

شامگاه روز پنجشنبه،‌ پس از گزارش برخی منابع خبری درباره احتمال آتش‌بس، کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی رسما با توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد.

گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تأکید کردند که تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود.

وزارت بهداشت غزه شامگاه جمعه شمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه را ۲۴۸ نفر اعلام کرد. از این تعداد ۶۶ نفر کودک و ۳۹ نفر زن بودند. مطابق این اعلانیه، شمار مجروحان این جنگ نیز به حدود ۲ هزار نفر رسیده است.

با  اعلام آتش‌بس در حالی که رسانه‌های صهیونیستی به شکست تل‌آویو در این ماجراجویی جدید علیه مقاومت فلسطین و هزینه‌های هنگفت رژیم صهیونیستی در این مدت اذعان کردند، مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری از جمله شهر قدس به خیابان‌ها آمدند و پیروزی مقاومت را جشن گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.