کاخ سفید چگونه با مخالفت فزاینده شاهین‌ها مقابله می‌کند؟

راهکار بایدن برای دور زدن مخالفان لغو تحریم‌ها

کدخبر: ۴۱۴۶۱۷
اقتصادنیوز: بعد از درگیری‌های اسرائیل و حماس، تب ضدایرانی شاهین‌های جمهوری‌خواه تندتر از قبل شده و بسیاری از محافظه‌کاران کنگره می‌گویند با توجه به حمایت ایران از حماس، کاخ سفید باید تلاش‌ها را برای از سرگیری مجدد توافق هسته‌ای با تهران متوقف کند.
راهکار بایدن برای دور زدن مخالفان لغو تحریم‌ها

به گزارش اقتصادنیوز؛ روزنامه تلگراف در گزارشی به این موضوع پرداخته که پس از درگیری حماس و اسرائیل، بایدن چگونه می‌تواند تحریم‌های ایران را رفع کند؟ نیک آلن و کمپبل مک‌دایرمید، خبرنگاران روزنامه انگلیسی تلگراف گزارش داده‌اند که امیدهای جو بایدن برای احیای توافق هسته ای ایران پس از درگیری ها در غزه با مخالفت‌های فزاینده‌ای روبرو شده، زیرا جمهوری‌خواهان خواستار عدم لغو تحریم‌های ایران به دلیل حمایت تهران از حماس شدند.

مذاکرات غیر‌مستقیم بین ایالات متحده و ایران از اوایل آوریل در وین به شبک دیلماسی شاتل با وساطت دیپلمات‌های اروپایی جریان یافته است. یک مقام آمریکایی گفت که «آخرین دور مذاکرات مثبت بوده و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را شاهد بوده‌ایم، اگرچه هنوز اختلافات مهمی باقی مانده است که باید برطرف شوند».

مذاکرات برجامی وین

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «ما پیشرفت ملموسی داشته‌ایم، هم از نظر تمهیدات هسته‌ای و هم در زمینه رفع تحریم‌ها. ما اکنون طرح کلی آنچه به نظر می‌رسد توافق نهایی می‌تواند باشد را می‌بینیم. با این حال، موفقیت تضمین شده نیست».

ترکش‌های جنگ غزه در مذاکرات وین

در چنین شرایطی مقاومتِ موشکیِ حماس در مقابل حملات شدید اسرائیل به باریکه غزه که عمدتاً یک پیروزی برای حماس تلقی شد، بهانه تازه‌ای به دست قانون‌گذاران مخالف توافق هسته‌ای ایران داده تا به دلیل آنچه حمایت ایران از گروهی که به زعم آن‌ها تروریستی است، موج تازه‌ای از مخالفت با لغو تحریم‌ها علیه ایران –به ویژه مواردی که ذیل برچسب تروریسم ادعایی اعمال شده- راه‌اندازی کنند.

مذاکرات برجامی وین

حتی پیش از درگیری‌های غزه، با پیشروی مذاکرات در وین، جمهوری خواهان در واشنگتن، تنور را برای داغ کردن آقای بایدن روشن کرده بوداند، و به ویژه برای حفظ تحریم‌های بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران (که با برچسب تروریسم دوباره اعمال شده‌اند) دولت را تحت فشار قرار داده‌اند.

تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه گفت: «آیا جو بایدن به ایران فشار خواهد آورد تا حمایت مالی تروریست‌های حمله کننده به اسرائیل را متوقف کند؟»

تام کاتن

هفته گذشته جمهوری‌خواهان اظهارات فزاینده‌ای علیه احیای برجام و رفع تحریم‌ها داشتند و مطابق معمول ادعاهای خصمانه‌ای نیز علیه ایران مطرح کردند. سناتور تد کروز ادعا کرد: «رژیم ایران همچنان به تأمین مالی و صادرات ترور ادامه می‌دهد و امنیت ملی ما و متحدان ما را به خطر می اندازد. ایالات متحده و متحدان ما از پس یک توافق هسته‌ای فاجعه‌بار اوباما و بایدن دیگر برنمی‌آیند».

تد کروز

بیش از 40 سناتور جمهوری خواه به رهبری مارکو روبیو در نامه اخیر خود به آقای بایدن، از وی خواسته‌اند تا «فوراً مذاکرات در وین را خاتمه دهد و روشن کند که تحریم‌ها برداشته نخواهند شد». آن‌ها نوشتند که حضور هیئت آمریکایی در وین برای گفتگو با «دولت پیشتاز جهان در حمایت از تروریسم» موجب تصدیع خاطر است.

مارکو روبیو

مایک پمپئو ، وزیر خارجه سابق در دولت ترامپ، کنار گذاشتن تحریم ها را "غیراخلاقی" خوانده است. الیوت آبرامز ، که با کناره‌گیری برایان هوک، چند ماهی به عنوان نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران خدمت می‌کرد، مدعی است: «آنچه من بطور ویژه قابل اعتراض می‌دانم، هرگونه اقدامی است که تحریم‌های علیه فعالیت‌های سپاه را تغییر دهد ... این تحریم‌ها از نظر قانونی و اخلاقی قانع‌کننده و قابل‌توجیه بودند. بی‌دلیل اعمال نشده‌اند».

منطق مبتنی بر امنیت ملی

بایدن و تیمش احتمالا مدت‌هاست با این واقعیت تلخ کنار آمده‌اند که برای تحقق یکی از اهداف مهم کاخ سفید -احیای برجام- چاره‌ای جز لغو بخش گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران ندارد و با این کار مخالفت غضب‌آلود تقریباً همه جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌های محافظه‌کار را علیه کاخ سفید برمی‌انگیزاند.

برجام توافق هسته‌ای ۲۰۱۵

کنار گذاشتن تحریم‌ها به خصوص موارد ذیل برچسب تروریسم، گارد آقای بایدن را در مقابل اتهام نرمش در برابر تروریسم باز می‌گذارد. اما رئیس‌جمهور آمریکا نیز با بیش از ۴دهه سابقه سناتوری و نزدیک به یک دهه حضور در رأس قوه مجریه همراه با تیم مجرب خود ظاهراً راهکارهایی برای خنثی‌سازی چنین بهانه‌هایی دارد.

آن‌ها یک استدلال مبتنی بر امنیت ملی علیه ادله ظاهراً اخلاقی قانون‌گذاران مخالف برجام دارند؛ اگر فراهم شدن یک ضرورت امنیت ملی (به عنوان یک مسئله اصلی و بنیادین)، ایجاب کند که تحریم‌ها علیه حامی حماس (به عنوان یک مسئله فرعی و نمادین) لغو شود، عقل سلیم حکم می‌کند که برای دستیابی به خواسته اصلی باید به برخی ناخواسته‌های فرعی تن داد و تحریم‌هایی که اغلب در اواخر دوره ترامپ با برچسب تروریسم بازاعمال شدند تا صرفاً مانع بازگشت احتمالی دولت بایدن به برجام شوند را در راستای تأمین امنیت ملی لغو نمود.

راهکار کاخ‌سفید برای اقناع مخالفان داخلی احیای برجام

یک مقام ارشد در دولت بایدن گفت که کاخ سفید قصد ندارد با رفع تحریم اعلام کند کسانی که توسط سلف وی ذیل برچسب تروریسم تحریم شده‌اند، دیگر حامی تروریسم نیستند. در عوض، پرونده‌ای مطرح خواهد شد که در آن احیای توافق هسته‌ای به عنوان یک اولویت کلیدی امنیت ملی دیده می‌شود که بنابر میزان ضرورت آن، تحریم‌ها قابل چشم‌پوشی است.

هنری رم ، تحلیلگر  مسائل ایران در گروه اوراسیا گفت که این «یک سوزن تنگ برای نخ کردن» است. تنش سیاسی [علیه آقای بایدن] کاملاً شدید خواهد بود.

مذاکرات برجامی وین رابرت مالی و انریکه مورا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید