هزینه وام مسکن برای مجردین و متاهلین

رکورد افت هزینه وام مسکن شکست +نمودار

کدخبر: ۴۱۴۶۱۱
وام مسکن روز گذشته افتی 3 درصدی را تحربه کرد. مرور این ارقام نشان می دهد این افت بیشترین کاهش ثبت شده در یک ماه اخیر بوده است
رکورد افت هزینه وام مسکن شکست +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، در اولین هفته خرداد تا روز گذشته روند هزینه وام مسکن در سرازیری قرار گرفت و درنهایت این هزینه را برای مجردین به 15 میلیون تومان رساند. روند نزولی قیمت اوراق نشان از روندی نزولی داشته که تا روز سوم خرداد ادامه داشته است.

به طور کلی افرادی که نیازمند اخذ وام برای خرید خانه هستند باید ابتدا به بانک مسکن رجوع کرده و حساب یک ساله باز کنند. اما افرادی که توانایی صبر یک ساله به‌منظور دریافت وام را نداشته باشند، طبق قانون مصوب، اقدام به خرید اوراق تسهیلات مسکن می‌کنند. به‌نوعی این افراد با پرداخت مبلغی جهت خرید اوراق تسه، نسبت به حالت عادی برای دریافت وام در اولویت می‌گیرند.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌

روند نزولی هزینه وام مسکن در خرداد

در روز 3 خرداد 1400 بانک مسکن اعلام کرد هر ورق از اوراق تسه در بازار، قیمتی معادل با تقریبا 54 هزار و540 تومان دارد.  از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در روز جاری برای مجردها 15 میلیون و 270 هزار تومان و برای متاهلین 26 میلیون و 180 هزار تومان برآورد می شود. روند هزینه وام مسکن نشان می دهد این میزان کمترین هزینه وام مسکن در ده روز گذشته بوده برای متقاضیان وام بوده است. 

با وجود آن که هزینه وام در هفته آخر اردیبهشت به بالاترین حد خود در یک ماه ونیم اخیر رسیده بود، اما دوباره این متغیر روندی نزولی را آغاز کرده و تاکنون ادامه داشته است.

وام مسکن از این مسیر به دو هزینه اشاره دارد. نخست هزینه ای که متقاضیان باید در طول 12 سال وام اخذ شده را به بانک مسکن بازپرداخت کنند و دوم هزینه ای که در روز نخست در ازای خرید وام می پردازند. بنابراین کل مبلغ پرداختی در روز جاری برای مجردین برابر با 175 میلیون و 380 هزار تومان و برای متاهلین مساوی با 326 میلیون و 100 هزار تومان محاسبه می شود. این دو هزینه سبب می شود تا نرخ سود نیز از میزان اسمی خود جدا شود.

مسکن

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش‌های استاندارد برای ارزیابی طرح‌های اقتصادی است. در این روش تلاش می‌شود تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

درهمین راستا نرخ اسمی برای اتخاذ وام 17.5 درصد اعلام شده است. اما این سود در شرایطی است که در قبال اخذ وام هزینه ای پرداخت نشده باشد. در شرایطی که برای اخذ وام هزینه خرید اوراق نیز متحمل شود در محاسبه نرخ سود باید هزینه خرید وام را نیزبه آن اضافه کرد.

با توجه به اینکه هزینه اوراق در روز جاری نرخ سود از حد اسمی 17.5 درصد به 20.45 درصد رسید. یعنی تقریبا 3 واحد درصد بیشتر. این در حالی است که در آخرین روز هفته گذشته به 20.7 درصد رسیده بود.

مسکن

رکورد افت هزینه وام مسکن

بررسی رشد روزانه اوراق از ابتدای اردیبهشت تا کنون نشان می دهد که همواره رشد روزانه قیمت وام مسکن روندی نوسانی داشته است. این روند در روزهای اخیر مسیر نزولی خود را تشدید کرده و در روز دوم خرداد افتی معادل با 3.1 درصد داشته که در یک ماه گذشته بی سابقه بوده است.

به عبارت دیگر با وجود رفتار نوسانی هزینه وام مسکن در روز های ابتدایی اردیبهشت اما در ابتدای خرداد رکورد افتهای روزانه هزینه وام مسکن به ثبت رسیده است. 

این اتفاق نشان می دهد که احتمالا هزینه وام پس از برخورد به سقف خود رفتاری نزولی را اتخاذ کرده و هنوز این روند ادامه داشته باشد.

مسکن

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید