استقبال روسیه از تفاهم ایران و آژانس

به گزارش  شبکه تلویزیونی رویترز، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه امروز سه شنبه اعلام کرد که کشورش از تمدید تفاهم میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: این اقدام فضای سیاسی لازم را برای ادامه مذاکرات در راستای احیا و اجرای برجام ایجاد می‌کند. امیدوارم دُور آتی نشست وین با حضور و تلاش اعضاء از جمله ایران و نمایندگان ایالات متحده، به سمت توافق پیش برود. اقدامات ایالات متحده و ایران باید هماهنگ و مطابق با متن توافق هسته‌ای ایران باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: معتقدیم اقدامات آمریکا و ایران باید با دقت هماهنگ شده و کاملاً مطابق با برجام باشد. این تنها راه بازگشت به توافق هسته‌ای است.

به گزارش مهر، رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی دیروز دوشنبه طی نشست خبری در وین، از تمدید یک ماهه توافق نظارت میان ایران و آژانس خبر داد.

به این ترتیب، اطلاعاتی که توسط تجهیزات فنی آژانس از مراکز هسته ای ایران جمع آوری می شود؛ همچنان ذخیره خواهد ماند. فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی نیز تا ۳ تیرماه تمدید شد.

این در حالی است که به روال سابق، دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نمی شود و در نتیجه، اطلاعات دوربین ها تا یک ماه آینده نیز تحویل آژانس نخواهد شد.

از سوی دیگر، اتحادیه اروپا ساعاتی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نشست کمیسیون مشترک برجام امروز سه‌شنبه (۲۵ مه / ‌چهارم خردادماه) به صورت حضوری در وین، پایتخت اتریش از سر گرفته می‌شود و شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها درباره اجرای کامل و مؤثر این توافق ادامه دهند.

طبق بیانیه اتحادیه اروپا که یک نسخه از آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی این اتحادیه منتشر شد، آمده است که این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امورخارجه ایران و گروه ۱+۴ برگزار خواهد شد. شرکت کنندگان قرار است به رایزنی‌ها پیرامون بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و همچنین اطمینان از اجرای کامل و مؤثر این توافق ادامه دهند.

«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست و «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران هم ریاست هیأت ایرانی را بر عهده خواهند داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.