منحنی نرخ بازدهی در4 خرداد 1400منتشر شد+نمودار

افزایش نرخ سود در سررسید‌های دو و سه سال

کدخبر: ۴۱۴۹۰۰
اقتصادنیوز: امروز 4 خرداد 1400 اگرچه میزان معاملات اوراق بدهی روندی صعودی داشت، اما این روند موجب نشد که مرز 200 میلیارد تومانی معاملات شکسته شود.
افزایش نرخ سود در سررسید‌های دو و سه سال

به گزارش اقتصادنیوز امروز حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه با 15 درصد افزایش به 180 میلیارد تومان رسید. این معاملات روی 34 نماد اخزا و 7 نماد اراد انجام شد.

امروز حراج اوراق بدهی دولتی توسط وزارت اقتصاد برگزار شد و در مجموع 1040 میلیارد تومان اوراق بدهی در نماد اراد85 به سرمایه گذاران فروخته شد.

بررسی منحنی بازده استخراج شده از 34 نماد اخزا نشان میدهد که نرخ‌های بازده در سررسیدهای دو سال و بالاتر صعودی بودند. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال به 3 دهم درصد کاهش به 21.8 درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو و سه سال نیز با یک دهم و سه دهم درصد افزایش به ترتیب به 22.52 و 22.91 درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با چهار دهم درصد افزایش به 23.26 درصد رسید.

امروز منحنی‌ آتی پس از چند روز که بدون شیب ومسطح بود به حالت عادی بازگشت. امروز نرخ سود آتی در بازده 400 روز به 22.5 درصد، در 600 روز به 23.4 و در 800 روز 23.8 درصد رسید.

منحنی بازدهی اوراق بدهی دولتی چیست؟

​نرخ بازده نقدی و آتی

در بازار اوراق بدهی دولتی، نرخ‌های بازده اوراق در سررسیدهای زمانی مختلف از طریق عرضه و تقاضا کشف می‌شود. نرخ کشف‌شده بر اساس این سازوکار متوسط بازده نقدی نگهداری اوراق تا سررسید را نشان می‌دهد. همچنین از تفاوت نرخ‌های بازده نقدی در سررسیدهای مختلف، می‌توان برای استخراج بازده آتی مورد انتظار سرمایه‌گذاران استفاده کرد.

 

N6

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید