گفتمان اقتصادی کاندیداهای نهایی 1400 چیست؟

 اسامی ۷ نفر از نامزد های انتخابات ۱۴۰۰ از فیلتر شورای نگهبان عبور کرد. بدین ترتیب سید ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، امیر حسین قاضی زاده هاشمی، محسن مهر علیزاده و عبدالناصر همتی کاندیدای نهایی سیزدهمین دوره اتخابات ریاست جمهوری خواهند بود.

بررسی بیانیه و نظرات اقتصادی کاندیدای نهایی نشان میدهد که به جز دو کاندیدا، ۵ نامزد اصولگرای باقی مانده شباهت زیادی در گفتمان، چالش ها و برنامه های اقتصادی به یکدیگر دارند. به بیان دیگر مبارزه با فساد، فقر، تبعیض، معیشت مردم، بیگانه زدگی و انتقاد به وضع موجود از جمله کلید واژه هایی است که در بیانیه آقایان رئیسی، جلیلی، رضایی، زاکانی و قاضی زاده هاشمی دیده شده است. محسن مهر علیزاده نیز به چالش ها و وعده های اقتصادی زیادی در بیانیه و مصاحبه خود نپرداخته است به نظر راهبرد مهر علیزاده تمرکز بر معیشت مردم به عنوان اصلی ترین معضلی است و تلاش دارد پاسخ به آن را از مسیر افزایش میزان یارانه ها بپردازد.

عبدالناصر همتی نیز دارد تلاش دارد خود را یک چهره کامل اقتصادی در میان نامزدها معرفی کند. او راهبرد خود را بر مبنای صدای سوم قرار داده است. صدایی که تاکید دارد بحث های سیاسی و اقدامات سیاسی در حوزه اقتصاد پاسخگو نیست. همتی به دنبال آن است که نشان داد یک رئیس قوه مجریه دارای رنگ و فکر اقتصادی و آشنا با سیاست می تواند به بهبود وضعیت کمک کند زیرا از گذشته آموخته و بر اساس تجارب برای آینده می تواند طرحی نو دراندازد.به همین دلیل در بیانیه خود تاکید می کند ترجیح اقتصاد بر سیاست  راه حل برون رفت از بحران های کنونی است.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «نقشه اقتصادی 7 نامزد برای ملت؛ به دنبال رای سهامداران بورس» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.