فرانسه حریم هوایی خود را به روی هواپیمای بلاروس بَست

به گزارش رویترز، یک فروند هواپیمای متعلق به کشور بلاروس امروز چهارشنبه پس از دریافت هشدار در ارتباط با ورود به حریم هوایی فرانسه به کشور مبدأ بازگشت.

این اقدام پس از آن روی داد که لهستان به هواپیمای مذکور در مسیر مینسک به بارسلونا اعلام کرد که شاید نتواند از حریم هوایی فرانسه عبور کند.

سخنگوی سازمان خدمات هوایی لهستان در این خصوص گفت: خلبان این پرواز از ما اطلاعاتی در مورد مسدود شدن حریم هوایی فرانسه دریافت کرد مبنی بر اینکه ممکن است برای ورود این پرواز مشکلاتی ایجاد شود.

این در حالیست که به پس از فرود اضطراری هواپیمای مسافربری خطوط هوایی «رایان ایر» (Ryanair)، کشورهای اروپایی تهدید به اعمال تحریم هایی علیه مینسک کردند.

شورای اروپا دیروز و در پی فرود اضطراری هواپیمای «رایان ایر» در فرودگاه مینسک و بازداشت «رامان پراتسویچ» از مخالفین دولت بلاروس، حریم هوایی اروپا را به روی پروازهای این کشور بست.

این هواپیما که تحت نظارت سازمان هواپیمایی اروپا است؛ با ۱۲۰ سرنشین از یونان عازم لیتوانی بود که در میانه راه متوقف شد.

اکنون اتحادیه اروپا ادعا می کند که این اقدام ناقض قوانین سازمان هوانواردی غیرنظامی اروپا است و بی پاسخ نخواهد ماند.

این اقدام از آن جهت برای آمریکا و متحدانش گران تمام شد که هواپیمای رایان ایر در حال تردد میان دو کشور اروپایی عضو ناتو بوده است.

این در حالی است که از یک سال پیش به این سو، آمریکا و متحدانش با زیر سوال بردن مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، اپوزیسیون غربگرای این کشور را به براندازی دولت مینسک ترغیب می کنند.

از سوی دیگر، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس ساعاتی پیش طی سخنانی گفت فرد وبلاگ نگاری که با فرود آوردن اجباری هواپیمای مسافری اوکراینی «رایان ایر» در مینسک بازداشت شد، در حال برنامه ریزی برای انجام شورش‌های خونین در بلاروس بوده است.

بر اساس این گزارش، لوکاشنکو همچنین غرب را به اقدام برای راه انداختن «جنگ هیبریدی» علیه خود متهم کرده و گفت: همانطور که حدس می‌زدیم، بدخواهان در خارج از کشور و در داخل کشور، روش خود برای حمله علیه دولت را عوض کرده‌اند. آنها بسیاری از خط قرمزها را شکسته و منافع جمعی و اخلاق انسانی را رها کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.