نتایج نظرسنجی های ایسپا نشان می دهد:

ریزش رای رئیسی پس از تایید صلاحیت ها/ آرایش آراء در پایان هفته اول خرداد

کدخبر: ۴۱۵۴۸۲
اقتصاد نیوز:نتایج جدید نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران پس از احراز صلاحیت ها نشان از دو اتفاق مهم دارد؛ کاهش نرخ مشارکت به پایین تر از حد از شهریور سال 99 و ریزش آرای ابراهیم رئیسی که در حال حاضر جدی ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری 1400 است.
ریزش رای رئیسی پس از تایید صلاحیت ها/ آرایش آراء در پایان هفته اول خرداد

به گزارش اقتصاد نیوز،چهارم خرداد نامزدهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان به طور رسمی معرفی شدند. بلافاصله پس از اعلام اسامی نامزدها مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) اقدام به نظرسنجی در خصوص نرخ مشارکت و تمایل افراد برای رای دهی به گزینه های تایید صلاحیت شده کرده است.

این نظرسنجی در قالب موج هفتم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۵ و ۶ خرداد ۱۴۰۰ اجرا شد.بر اساس نظرسنجی "ایسپا" میزان مشارکت تا (۶ خرداد ماه) ۳۶ درصد است. در کنار برآورد نرخ مشارکت تمایل شرکت کنندگان به گزینه های تایید صلاحیت شده نیز سنجش شده است.

از کسانی که تمایل به شرکت در انتخابات دارند پرسیده شده است "اجازه دهید اسامی همه نامزدهای نهایی را بخوانم و شما بفرمایید در صورت شرکت در انتخابات به کدام یک رأی خواهید داد؟"از میان افرادی که گفته‌اند قطعاً یا احتمالاً در انتخابات شرکت خواهند کرد، ۴۳.۹ درصد ابراهیم رئیسی را انتخاب کرده اند، 3.7 درصد از پاسخ دهندگان محسن رضایی را به عنوان گزینه نهایی خود دانسته اند. سعید جلیلی 1.8 درصد از آراء را به خود اختصاص داده است.

 در سبد امیرحسین قاضی زاده هاشمی و عبدالناصر همتی فعلا یک درصد رای وجود دارد و کمتر از نیم درصد از پاسخ دهندگان نیز محسن مهر علیزاده و  علیرضا زاکانی را برگزیده‌اند. ۴۸ درصد از افراد نیز که تصمیم دارند به طور قطع یا احتمال زیاد در انتخابات شرکت کنند هنوز از بین افراد حاضر در لیست نمی‌دانند به کدام گزینه رأی خواهند داد و هیچکدام را انتخاب نکرده‌اند.

Image-1 (2)

دو اتفاق مهم پس از احراز صلاحیت ها

نتایج نشان می دهد ابراهیم رئیسی نامزد پیشتاز است اما در نظرسنجی ها، متخصصان در کنار اعداد مطلق به روند ها نیز توجه دارند. روند آمار پس از احراز صلاحیت ها نامزدها دو اتفاق را نشان می دهد.

نخست: برآورد ایسپا نشان می دهد از شهریور 99 تا 6 خرداد میزان مشارکت اعلام شده در موج هفتم کمترین میزان مشارکت در دوره مورد بررسی است. در نظر سنجی 20 اردیبهشت، میزان مشارکت حدود 40 درصد بوده پس از 16 روز که این نظرسنجی تکرار شده است نتایج نشان می دهد میزان مشارکت 36 درصد شده است یعنی 4 واحد درصد کمتر از 20 اردیبهشت. این میزان مشارکت کمترین رقم نرخ از شهریور سال 1399 است. در شهریور سال 1399 نرخ مشارکت 39 درصد بوده و این نرخ در پایان اردیبهشت به 43 درصد رسید اما پس از تایید صلاحیت ها این نرخ به سطح 36 درصد رسید.

در اکوایران ببینید: جدی‌ترین رقیب رئیسی کیست ؟

دوم: نکته دیگر به آرای ابراهیم رئیسی بازمی گردد، آقای رئیسی در نظر سنجی که 20 اردیبهشت انجام شده توانسته نظر مثبت حدود 48 درصد از مشارکت کنندگان جلب کند. در 20 اردیبهشت  میزان مشارکت 40 درصد بود و میزان تمایل شرکت کنندگان به آقای رئیسی مشارکت 48  درصد.( دلیل انتخاب 20 اردیبهشت نبود اطلاعات میزان تمایل رای به نامزدها در 30 اردیبهشت است) پس از نتیجه احراز صلاحیت ها میزان مشارکت کم شد. طبیعتا انتظار این است که بخشی از مشارکت کنندگان به دلیل رد صلاحیت نامزد مورد نظر خود از حضور در انتخابات انصراف داده اند اما نتایج نظر سنجی ایسپا نشان می دهد نرخ رای آوری آقای رئیسی نیز به میزان کاهش نرخ مشارکت افت داشته است. در 20 اردیبهشت  افرادی که حاضر بوده اند به ابراهیم رئیسی رای دهند 48 درصد بوده است اما در شش خرداد زیر 44 درصد. یعنی بیش از 4 واحد درصد کاهش.

این در حالی است که انتظار می رفت باتوجه به جنس افرادی که از شرکت در انتخابات منصرف شده اند در سبد رای آقای رئیسی چنین تغییری صورت نگیرد. بررسی های بعدی می تواند نشان دهد نتیجه رد صلاحیت ها چه قدر بر شانس آقای رئیسی افزوده است.

Image-1

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید