با وجود گذشت حدود ۴ روز از اعلام فهــرست ۷ نفــره کاندیـداهای احــراز صلاحیـت‌ شـده از ســوی شورای‌نگهبان و آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، حاشیه‌های عدم‌ احراز صلاحیت تعدادی از چهره‌های شاخص سیاسی کشور همچنان در فضای سیاسی -رسانه‌ای کشور ادامه دارد و هر روز روایت‌های جدیدی از این تصمیم اعضای شورای‌ نگهبان منتشر می‌شود.

نحوه دریافت خبر عدم‌ احراز صلاحیت از سوی برخی کاندیداهای سرشناس از سوژه‌هایی است که در روزهای اخیر رسانه‌ها به‌صورت ویژه‌ای به آن پرداخته‌اند و بعضی از کاندیداهایی که از حضور در کارزار نهایی سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری بازماندند، روایت خود را از نحوه دریافت این خبر بازگو کرده‌اند.

نخستین روایتی که نظر رسانه‌های کشور را به‌خود جلب کرد، سخنان احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس پس از اعلام فهرست تأیید صلاحیت‌شدگان و در حمایت از محمود احمدی‌نژاد بود که نطق میان دستور او را با حاشیه‌هایی مواجه کرد. پس از آن بود که وب‌سایت بهار، منتسب به حامیان محمود احمدی‌نژاد، مدعی شد شب قبل از اعلام نتایج رسمی تأیید صلاحیت‌ها، سردار حسین نجات، جانشین قرارگاه ثارالله، در منزل او حضور یافته و خبر ردصلاحیتش را اعلام کرده و خواستار همکاری و سکوت و همراهی او شده است.

روایت جهانگیری از شنیدن خبر عدم‌ احراز صلاحیتش هم نقطه مشترکی با روایت احمدی‌نژاد دارد؛ هر دو از سوی مقام‌های امنیتی از نظر شورای‌ نگهبان مطلع شده‌اند. اسحاق جهانگیری دراین باره در جمع روسای ستادهای انتخاباتی خود در سراسر کشور گفت که بعدازظهر دوشنبه یکی از مقام‌های امنیتی با حضور در دفترش، به او اطلاع داده که چنین تصمیمی گرفته شده‌است. درمقابل معاون اول رئیس‌جمهور در کمال آرامش به مقام امنیتی حامل خبر می‌گوید از این تصمیم خوشحال است، اما آن را برای کشور زیانبار می‌داند. جهانگیری این را هم اضافه کرده‌است که «با این اتفاق، تکلیف از دوش من برداشته شد و احساس آرامش جدی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان کردم و شبی که نظر شورای نگهبان به من اعلام شد، در منزل ما بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت‌نام، شب جشن بود زیرا همه احساس کردند بار بزرگی از دوشم برداشته شد.»

اینها درحالی ‌است که علی لاریجانی، چهره شاخص دیگری که صلاحیتش از سوی شورای‌نگهبان احراز نشد، از عدم ‌اعلام دلایل این شورا انتقاد کرد و گفت: «قائم‌مقام آقای جنتی گفته دلایل ردصلاحیت‌ها را به کاندیداها ارائه کرده‌اند، درحالی‌که به من هیچ نگفتند.»  مسعود پزشکیان دیگر داوطلب سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری نیز اعلام کرده که دلیل عدم‌احراز صلاحیتش به او اعلام نشده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.