رصد نیمروزی بازار ارز و سکه؛

شروع صعودی دلار و سکه /نزدیک شدن دلار به مرز 24 هزار تومان

کدخبر: ۴۱۵۶۰۳
قیمت دلار آمریکا نسبت به نرخ انتهایی هفته‌گذشته 2.4 و قیمت سکه حدود 3 درصد رشد کرد، علل مختلفی برای رشد قیمت‌ها عنوان می‌شود، اما به نظر می‌رسد بازار دوباره خبری شده است.
 شروع صعودی دلار و سکه /نزدیک شدن دلار به مرز 24 هزار تومان

به گزارش اقتصاد نیوز- قیمت دلار در شروع معاملات روز شنبه 2.4 درصد نسبت به نرخ بسته شده روز پنج‌شنبه بالاتر بود. سکه نیز 3 درصد رشد را در شروع معاملات به ثبت رساند. 

همچنین دلار بازار متشکل از مرز 23 هزار تومان بالا رفت و تاثیر اخبار و شایعات بر نوسان قیمت‌های بازار دوباره تقویت شده است.

خبری شدن بازار و افزایش قیمت دلار

دلار آمریکا معاملات این هفته را با رشد 570 تومانی نسبت به قیمت عصر روز پنج‌شنبه آغاز کرد و روی 23 هزار و 770 تومان قرار گرفت. صبح امروز قیمت دلار 2.4 درصد از عصر روز پنج‌شنبه بالاتر بود.

قیمت دلار پیش از این در معاملات پشت خطی افزایش یافته بود. تحلیل‌گران قرار گرفتن دلار در مسیر صعودی بلند مدت را مستلزم عبور آن از مرز 23 هزار و 500 تومان عنوان کرده بودند، اما یکی از علل اصلی افزایش قیمت دلار در معاملات پشت خطی و به تبع آن در شروع هفته جوسازی نوسان‌گیران و برجسته کردن شایعه عزل رئیس کل بانک مرکزی عنوان می‌شود.

علاوه بر این اخباری در کانال‌های مربوط به معاملات ارز به چشم می‌خورد مبنی بر اینکه رئیس کل بانک مرکزی با افت قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان مخالف است و آن را برای اقتصاد مضر می‌داند، این اخبار چه صحت داشته باشند چه شایعه باشند، می‌توانند قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهند.

در اکوایران ببینید : زلزله خبری در بازار ارز

این امر نیز احتمالا در افزایش قیمت دلار موثر بود. تاثیر تغییر دیدگاه‌ها نسبت به روند مذاکرات و وابسته شدن آن به نتایج انتخابات نیز بر قیمت دلار تاثیرگذار است. در صورتی که انتظارات به واقع در بازار تغییر کرده باشد، احتمال پایداری دلار در سطوح کنونی و رشد بیشتر قیمت وجود دارد، اما اگر صرفا جوسازی نوسان‌گیران علت افزایش قیمت دلار باشد احتمالا تغییر قیمت‌ها برگشت خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد واکنش بازار به اخبار دوباره تقویت شده است.  

به هر روی قیمت دلار در شروع معاملات قدری افزایش یافت و روی سطح 23 هزار و 800 تومان، که یک سطح مقاومتی مهم تلقی می‌شد، قرار گرفت. قیمت دلار در ادامه باز هم رشد کرد و در نهایت معاملات نیمه اول روز را با قیمت 23 هزار و 950 تومان به پایان رساند.

رشد 2.6 درصدی قیمت دلار در بازار متشکل

در شروع معاملات قیمت دلار در بازار متشکل ارزی نیز تقریبا به همان نسبت بازار آزاد افزایش یافت. قیمت ابتدایی دلار بازار متشکل از متوسط روز پنج‌شنبه 580 تومان، معادل 2.6 درصد بالاتر بود. اولین قیمت دلار بازار متشکل روی 22 هزار و 983 تومان قرار داشت و عبور از مرز 23 هزار تومان می‌توانست دیدگاه‌های افزایشی را در بازار تقویت کند.

همین اتفاق افتاد و قیمت بعدی دلار متشکل بالای مرز 23 هزار تومان قرار گرفت. قیمت دلار بازار متشکل در ادامه باز هم رشد کرد و در زمان نوشتن این گزارش روی  23 هزار و 172 تومان قرار داشت.

حرکت سکه به سمت 10 میلیون و 800 هزار تومان

سکه

سکه طرح جدید که معاملات روز پنج‌شنبه را با قیمت 10 میلیون و 325 هزار تومان به پایان رسانده بود، در شروع معاملات روز شنبه 305 هزار تومان افزایش یافت و روی 10 میلیون 630 هزار تومان قرار گرفت.

در نتیجه سکه نیز در حدود 3 درصد رشد نسبت به قیمت عصر روز پنج‌شنبه را به ثبت رساند. قیمت بسته شده طلای جهانی در هفته گذشته 1903 دلار و قیمت دلار در زمان نوشتن این گزارش 23 هزار و 850 تومان بود. با این قیمت‌ها ارزش ذاتی سکه 10 میلیون و 685 هزار تومان به دست می‌آید.

افزایش قیمت دلار یکی از محرک‌های لازم برای افزایش قیمت سکه عنوان می‌شد. مرز حساس بالایی قیمت سکه 10 میلیون و 800 هزار تومان عنوان می‌شود. حباب سکه در حال حاضر منفی است و فعالان بازار منتظرند ببینند که آیا قیمت سکه با همراهی دلار مرز حساس 10 میلیون و 800 هزار تومانی را پس خواهد گرفت یا خیر.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید