وضعیت تولیدات صنعتی ایران؛ یک محصول افت کرد!

جدیدترین گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت تولید ۲۴ کالای منتخب صنعتی نشان دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی تنها یک محصول نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افت تولید داشته و ۲۳ محصول در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد تولید را تجربه کردند. رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در این ماه به صنعت خودروسازی رسیده و این گروه توانسته پیشتاز رشد تولید در کشور باشد.  

به این ترتیب می‌توان گفت در میان تولیدات صنعتی در اولین ماه فصل بهار، «کمباین»، « اتوبوس ، مینی بوس و ون»، «کامیون، کامیونت و کشنده»، «نخ سیستم پنبه ای و ترکیبی الیاف مصنوعی»،  «وانت» پنج محصول با بیشترین رشد تولید محسوب می شوند و در این مدت تنها «الیاف اکریلیک» افت تولید داشته است.با این شرایط می‌توان گفت شاهد بازگشت رونق به بخش تولید هستیم.   بنگاههای تولیدی براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت در حالی بهار ۱۴۰۰ را با رویه عجیبی پشت سرگذاشتند که داده‌های به‌دست‌آمده از وضعیت بنگاه‌ها از نگاه مدیران خرید نشان می‌دهد شاخص مدیران خرید صنعت در اولین ماه سال برابر با ۲۸/ ۳۷ بوده که نسبت به ماه اسفند سال گذشته (۲۹/ ۵۷) با کاهش بسیار زیادی داشته است. عددی که حکایت از سقوط شاخص مدیران خرید (PMI) است و تصور می شد که این سقوط در روند وضعیت بنگاههای تولیدی نیز دیده شود، پیش بینی که خلاف آن محقق شد.  

وضعیت تولیدات صنعتی

  آمارهای وزارت صمت نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی در اولین ماه ۱۴۰۰ توانستند رشد چشمگیری را تجربه کنند و عنوان رکودار رشد تولید را به خود اختصاص دهند.

مشروح این گزارش را در اقتصاد نیوز با تیتر «کارنامه تولید صنعتی ایران در فروردین 1400 + نمودار» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.