صبحانه نخست‌وزیر فنلاند دردسرساز شد!

اسپوتنیک گزارش داد، پیشتر فاش شد که هزینه صبحانه‌های صرف شده از سوی سانا مارین، نخست وزیر فنلاند و خانواده‌اش در محل اقامتگاه رسمی آنها با پول مالیات دهندگان پرداخت می شود. در ابتدا این هزینه ۳۰۰ یورو در ماه برآورد شد اما بعدا برآوردها آن را تا میزان ۸۵۰ یورو در ماه به دلیل شامل شدن غذاهای سرد بالا بردند.

مارین در توییتی نوشت: من هزینه‌های مربوطه را خودم پرداخت خواهم کرد. در آینده قصد استفاده از کمک هزینه غذا را ندارم ، حتی اگر مطابق مقررات باشد.

او همچنین خواستار این شد که مسئولان به سرعت تعیین کنند که آیا این کمک هزینه قانونی است و آیا بازپرداخت ها باید مشمول مالیات شود یا خیر. او تاکید کرد: من وظایف دیگری هم غیر از گذراندن روزهای طولانی در جستجوی چیزهایی مانند غذای خانواده‌ام دارم.

مسائل مربوط به این رسوایی که برچسب "برکفست‌گیت" را دریافت کرده باعث توجه کارشناسان حقوقی شده است. قانون درآمد فنلاند تصریح می دارد که نخست وزیر مجبور به پرداخت مالیات برای اقامتگاه رسمی خود و "خدمات مرتبط با آن" نیست. به گفته پکا نیکانن، استاد قوانین مالیات در دانشگاه تامپره، در اینجا قانون جای تفسیر دارد اما "احتمالا مقرری‌های مربوط به غذا را پوشش نمی دهد".

در ضمن وجود سردرگمی نسبت به اینکه آیا نخست وزیران فنلاند به لحاظ حقوقی واجد شرایط دریافت مقرری های مربوط به غذا هستند، ترو ماتا، یک کارشناس ارشد حوزه مالیات در اداره مالیات فنلاند استدلال کرد، این "نسبتا روشن" است که نخست وزیر فنلاند واجد شرایط یک مقرری غذای بدون مالیات نیست چرا که بند قانونی خاصی برای آن وجود ندشته و به طور پیش فرض همه مزایایی دریافت شده ازسوی کارفرما قابل اعمال مالیات هستند.

نخست وزیر فنلاند گفت که به او گفته‌اند صبحانه‌ها بخشی و جزئی از زندگی در اقامتگاه نخست وزیری بوده و بنا براین او خواستار آن شده که خریدهای مربوط به صبحانه وی را متوقف سازند و متعهد شده خودش هزینه صبحانه ها را پرداخت کند.

دفتر نخست وزیر فنلاند اعلام داشت، مارین مجموعا ۱۴۳۶۳ یورو مزایای غذا در ضمن زندگی در اقامتگاه رسمی‌اش دریافت کرده است و درخواست مربوط به شفاف سازی ازبابت مسئولیتهای مالیاتی وی نزد اداره مالیات فنلاند فرستاده شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.