نماینده روسیه: مذاکرات به نقطه تصمیم‌گیری سیاسی رسیده است

«میخائیل اولیانوف» بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام گفت مذاکرات وین به نقطه‌ای رسیده که نیاز برای مشورت با پایتخت‌ها درباره مسائل باقی مانده که مستلزم تصمیمات سیاسی هستند، وجود دارد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد مذاکرات به نقطه تصمیمات سیاسی رسیده است.

وی در این خصوص در توییتی نوشت: گفت‌وگوهای وین درباره احیای برجام به نقطه‌ای رسیده که نیاز عینی برای مشورت با پایتخت‌ها در خصوص مسائل باقی مانده که مستلزم تصمیات سیاسی هستند، وجود دارد.

وی افزود: بنابراین کمیسیون مشترک تصمیم گرفت وقفه‌ای ایجاد کند و گفت‌وگوها را آخر هفته آینده ادامه دهد.

گفتنی است نشست کمیسیون مشترک برجام به منظور ارزیابی روند گفت‌وگوهای اخیر روز چهارشنبه در وین برگزار و مقرر شد روسای هیأت‌ها برای چند روز رایزنی به پایتخت‌ها بر‌گردند و مذاکرات ظرف روزهای آینده مجددا از سر گرفته شود. 

نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی هم ضمن تاکید بر این که برای احیای برجام باید تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور کامل برداشته شود، گفته زمان تصمیم‌گیری سیاسی فرا رسیده است.

دولت آمریکا به ریاست بایدن مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و نقض عهد کشورهای اروپایی در عمل به وعده‌هایشان برای برخوردار کردن ایران از امتیازات اقتصادی ذیل این توافق در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد.

در حالی که مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است، سرباز زده‌اند.

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به تعهدات کامل ذیل توافق بازگردند، حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد. جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.