خبر وزیرنیرو از افزایش ۴۰ درصدی عملکردصادراتی ایران درطول همکاری با اورآسیا

وزیر نیرو گفت: طی ۱۸ ماه فعالیت موقت موافقت نامه اقتصادی اورآسیا حدود ۴۰ درصد افزایش عملکرد صادراتی کشورمان محقق شد.

"رضا اردکانیان" درباره سفر خود به سن پترزبورگ افزود: در این سفر دیداری با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اورآسیا انجام شد که در این دیدار وزیر تجارت این اتحادیه نیز حضور داشت.

وی ادامه داد: مذاکره های مفصلی درباره فرایند دائمی شدن موافقت نامه بین ایران و اتحادیه انجام و مقرر شد برنامه زمانبندی در روزهای به طرف ایرانی داده شود.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: همچنین مقرر شد هم ما در ایران و هم دبیرخانه در ارتباط به ۵ کشور موسس فرایند دائمی شدن این موافقت نامه و لایحه تجارت آزادپیگیری شود.

اردکانیان گفت: امید است بخش عمده مذاکره ها در هفته های پایانی دولت دوازدهم صورت گیرد زیرا زمان محدودی برای نهایی شدن آن طبق قانون وجود دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن فرایندها باید به تصویب دولت و مجلس شورای اسلامی نیز برسد و این فرصت خوبی برای کسورمان است.

وزیر نیرو با بیان اینکه درحدود ۱۸ ماه عملکرد موقت این توافقنامه حدود ۴۰ درصد افزایش عملکرد در عملکرد صادراتی محقق شده افزود: حدود ۱۳ درصد نیز کاهش واردات از کشورهای عضو اتحادیه داشتیم .

اردکانیان خاطرنشان کرد: در مجموع مبادلات تجاری نسبت به مدت مشابه رشدقابل ملاحظه ای یافته است.

وی ابراز امیدواری کرد : به زودی شاهد توسعه روابط اقتصادی کشورمان با کشورهای عضو اتحادیه باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به سفرخود به روسیه گفت: هدف اصلی این سفر برنامه مذاکره های دوجانبه ای بود که در محل اجلاس اقتصادی صورت گرفت.

اردکانیان دیدار با وزیرانرژی روسیه که در ضمن رییس کمیسیون اقتصادی همکاری های مشترک دو کشور نیز هست را یکی از برنامه ها برشمرد.

وی ادامه داد: در این دیدار پروژه های فی مابین مرور شد و جای امیدواری زیادی هست علاوه بر پروژه نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک، سایر پروژه ها از جمله برقی کردن طرح راه آهن اینجه برون- گرمسار و پروژه راه آهن سیرجان بیرجند سرعت گیرد.

وزیر نیرو دیدار با پیمانکار و مسوولان شرکت پاورماشینز روسیه را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و گفت: اینها پروژه نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک را ا با همکاران ایرانی خود اجرا خواهند کرد.

اردکانیان افزود: گرچه مشکلاتی بر سر راه عملیاتی شدن وام دولتی روسیه وجود داشت با پیگیری مستمردر طول دوسال اخیر بالاخره ضمانت نامه بانکی این پروژه صادر شد.

وی ادامه داد: همچنین ترتیبات مربوط به گشایش ال.سی انجام شد و پنجشنبه ۲۰ خرداد عملیات اجرایی آن رسما آغاز خواهد شد و این مراسم با حضور مسوولان ارشد شرکت در محل سیریک در استان هرمزگان انجام خواهد شد.

وزیر نیرو خاطرنشان ساخت: نیروگاه سیریک نیروگاه بزرگی است که به دلیل قرارگرفتن درکنار دریا به راحتی می توان از سوخت مازوت استفاده کرد.

اردکانیان افزود: این امر سبب صرفه جویی سالانه حدود ۳ میلیارد متر مکعب گاز شده و بازدهی خوبی هم دارد.

وی به دیدار خود با رییس شرکت بزرگ روس اگرود اشاره کرد که این شرکت درکار صادرات نهاده های دامی فعالیت دارد.

وزیر نیرو گفت: باتوجه به مذاکره هایی که با مقام های روسی برای استفاده از منابعی که در این زمینه درجریان است مسوولان این شرکت اظهار علاقه کردند از امکانات ایران از جمله منطقه آزاد شمال کشورمان استفاده کنند.

اردکانیان افزود: استفاده از امکانات زیرساختی کشورمان برای انتقال محصولات این شرکت که در کنار آن می توانیم از محصولات با کیفیت تولیدی این شرکت در مقایسه با موارد مشابه در اقلامی که نیاز داریم مانند غلات و نهاده های دامی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مقرر شد هفته آتی مسولان ایرانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی با هماهنگی نمایندگی کشورمان جلسه ای به صورت مجازی در این زمینه برگزار کنند.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو و رییس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه عصر سه‌شنبه در راس هیئتی برای شرکت در بیست و چهارمین همایش اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ عازم روسیه شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.