چه کسی آن خبر تلخ را به ابراهیم رئیسی داد؟

رئیسی که در گلزار شهدا حضور می‌یابد یکی از آن میان، خودش را نزدیک می‌کند و می‌گوید: «حاج آقا! ان شالله که رییس جمهور می شوی! اما باید به شهدا قول بدهی مثل قوه قضاییه که نگذاشتی دزدها فرار کنند، دولتی‌هایی که دزدی کرده اند را نگذاری بروند!»

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری غروب پنجشنبه(سیزدهم خردادماه) و در شب رحلت امام خمینی(ره) ضمن حضور در گلزار شهدا با حضور در بارگاه ملکوتی امام راحل با آرمان‌ای امام و شهدا تجدید میثاق کرد.

متن زیر حاشیه نگاری‌ خبرنگار فارس از این مراسم چندساعته است:

قطعی برق! 

کمی به ۸ شب مانده و چند دقیقه قبل از آن که وارد یادمان شهدای هفتم تیر شود، برق بهشت زهرا(س) قطع می‌شود. تنها امید عکاسان برای گرفتن یک عکس شفاف در این فضای نیمه‌تاریک، چراغ روی دوربین فیلمبردار صداوسیماست. یکی دو دقیقه همینطور که می گذرد، برق‌ها روشن می‌شوند. البته این قطعی‌ها بحث امروز و دیروز نیست و رئیسی و غیر رئیسی نمی‌شناسد. یکی دوماه است که دولت با مشکل تامین برق مواجه است و نٌقل محافل شده به عنوان بی‌تدبیری دولت. می‌گویند «اگر در زمان اورهال دستگاه‌ها بی‌تدبیری نبود، الان مشکل برق نداشتیم».

از رجایی تا باهنر تا بهشتی و لاجوردی

یک راست سر مزار شهیدان رجایی و باهنر که در بخش انتهای یادمان هستند، می‌رود. دولتمردان انقلابی و مجاهد. بهشتی «مرد قانون و سیاست» بزرگ یاور امام و انقلاب دیگر شهیدی است که بر سر مزارش فاتحه‌ای می‌خواند و دوباره آرام در مسیر حرکت به در ورودی بر سر مزار شهیدان اسدالله لاجوردی، رحمان دادمان و چند شهید دیگر نیز حاضر می‌شود.

حاج‌آقا! نگذار دزدها فرار کنند

پنجشنبه است و مزار شهدا انصافا خیلی شلوغ است. از همان ابتدا که وارد فضای بهشت زهرا می‌شود مردم دورش حلقه می‌زنند و شعارها شروع می‌شود. «رئیسی رئیسی حمایتت می کنیم»، «ای پسر فاطمه حمایتت می‌کنیم» و بیشتر از شعار مردم صلوات می‌فرستند. یکی از آن وسط خودش را نزدیک می‌کند و می‌گوید: « حاج آقا! ان شالله که رییس جمهور می شوی! اما باید به شهدا قول بدهی مثل قوه قضاییه که نگذاشتی دزدها فرار کنند، دولتی‌هایی که دزدی کرده اند را نگذاری بروند!». «شما دعا کنید. حتما و مطمئن باشید ان‌شاءالله»،‌ جوابی است که می‌شنود.

سر مزار شهید چمران مرد علم و مبارزه و شهید طهرانی مقدم پدر موشکی ایران و همچنین یادمان شهید همت حاضر می‌شود. آن وسط یکی خیلی اصرار دارد که «آقای رئیسی فاتحه‌ای برای شهید رستگار مقدم هم بخوان». فاتحه‌ای می‌خواند و راهی می‌شود.

دغدغه‌های خصوصی

عده‌ای انگار حرف خصوصی دارند ولی کمی که گوش تیز میکنی درد انقلاب و دلسوزی برای کشور است. یکی آرام نسبت به ستادهای انتخاباتی انتقاد می‌کند و رئیسی بلند جواب می‌دهد که «اولا نباید خود را پیروز قطعی بدانیم و دوما گارد ما برای ستادها باز است ولی انحصارطلبی و سهم‌خواهی نداریم».

همین‌طور که به حرف‌های درِگوشی جوانان گوش می‌دهد، یک دختربچه 6-7ساله مقابلش می‌ایستد و همه دورش حلقه می زنند. «حاج‌آقا عموهام شهید شدند». تفقد و دعایی می‌کند. بساط سلفی هم حسابی به راه است. دور میدان اصلی گلزار شهدا مردم جمع شده‌اند. نه فقط بخاطر حضور آقای رئیسی، برای زیارت شهدا آمده بودند که به قول یکی از آنها «قسمت‌مان این بود که رئیسی را هم ببینیم».

ازدحام زیاد و تجمع سخت است. عده‌ای داخل ماشین تجمع را می‌بینند و یکی سرش را از سانروف ماشینش بالا می آورد و بلند می گوید: «حاج آقای رئیسی! مازندران پشتته». 

غروب شده و وقت نماز است. سمت محوطه نماز که انگار قرار است حاج منصور ارضی و حاج حسین سازور هم در آن مراسمی داشته باشند حرکت می‌‌کند و نماز اقامه‌ می‌شود. انگار قطعی برق تمامی ندارد. یکی دوبار وسط نماز برق قطع و وصل می‌شود. بعد از نماز دقایقی برای حاضرین یک سخنرانی می‌کند و به سمت مزار امام حرکت می‌کند.

خوش‌و‌بش نوه امام با رئیسی

با استقبال گرم حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی تولیت این آستان وارد حرم امام می شود نوه امام با ایشان خوش و بش گرمی می‌کند.

محمدعلی انصاری که سالهاست بازوی اجرایی تولیت آستان است هم خوش و بش گرمی با رئیسی دارد. رئیسی به انصاری می‌گوید: «یادت هست آقای انصاری چنین شبی به من زنگ زدی و خبر ارتحال امام را دادی؟!». زخم‌های کهنه گاهی خاطره می‌شوند و چنین وقت‌هایی بساط یک صحبت صمیمانه را فراهم می کنند.

اقامه نماز و قرائت فاتحه در کنار مزار امام امت و گفتگو با خبرنگاران از دیگر برنامه های رئیسی در شبِ چهارده خرداد بود.

در پایان و در بدرقه خوش و بش‌دوباره ای انجام می‌شود. سیدحسن خمینی رئیسی را در داخل اتاق خود مهمان یک گپ‌و‌گفت دوطرفه می‌کند. حوالی ۱۰ و نیم شب بود که رییسی بهشت زهرا(س) را ترک کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.