علیرضا زاکانی در نقد سخنان کاندیدای انتخابات گفت: 

من عرضم را با یک گله مندی نسبت به آقای همتی شروع کردم و الان می خواهم بگویم که مستند صحبت کنیم. سوالی که از آقای همتی شد این بود که ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند و این بی‌انضباطی در بانک ها چرا تنظیم و دقت صورت نمی گیرد؟ بزرگترین اشکال به بانک مرکزی و عدم نظارت درست آن برگردد.

سال گذشته از ۵۴۰۰ میلیارد، هزار و ششصد میلیارد به بدهکاران بانکی داده شده و متاسفانه این حجم بالا برای کسانی است که عملا هیچ نقش فعالی در اقتصاد ندارند بلکه، در سفته بازی و سوداگری فعالیت دارند. آقای همتی باید در حوزه پولی و بانکی نظارت می کرده اما نکرده است.

عامل مهم نقدینگی در جامعه، پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ و عرضه کرده و با عدم صداقت، ۳۴هزار میلیارد تومان را به دولت آینده حواله کرده است. دولت در سال ۹۹ پول را مصرف کرده و بدهی و بازپرداخت را برای دولت آینده گذاشته است.

آقای همتی باید پاسخگوی این وضعیت و این اختلال باشد. در مورد پول ملی معتقدم تورم موضوعی اصلی است و قیمت دلار باید منطقی باشد. نمی شود کشور را به این شکل اداره کرد. اگر این اقتصاددانی است، مردم از اقتصاددان ها تبری می جویند. باید به شما نوبل شیمی داد چرا که پول ملی را نابود کردید. آقای همتی در حوزه تورم و نقدینگی و پایه پولی باید پاسخگو باشند.

من قطار اقتصاد را بزرگ می کنم

همچنین، در ادامه مناظرات  محسن رضایی در نقد صحبت های دیگر نامزدها گفت:

آقای همتی شما منبع برای سلطان سازی برای فولاد و شکر دارید ولی برای محرومین ندارید؟ شما رانت خوار ها را با ارز ۴۲۰۰ تامین کردید اما برای محرومین نمی توانید یارانه را افزایش دهید؟ این جای تاسف دارد که وضعیت اقتصاد را شما به اینجا رسانده اید. این نمودار عملکرد شما در بانک مرکزی است. از زمان مسئولیت ایشان نرخ دلار به ۲۱۳۵۰ تومان از ۸۰۰۰ تومان رسیده است.

اگر شما اقتصاددان هستید چطور تشخیص نمی دهید در چه وضعی هستید؟ شما فاجعه ای در سیاست های پولی ایجاد کردید که خیلی خطرناک است و باید جلوی آن گرفته شود.

من یک سربازم و اگر آمریکا تهدید کند، من هم رجز می خوانم که اگر حمله کنند، گروگان می گیریم. شما توقع دارید ما سرباز های آن ها را بکشیم؟ من برای اقتصاد برنامه کاملی دارم. اولا یارانه ۴۵۰ هزارتومانی را با محاسبات دقیق از طریق منابعی که با اتلاف از دست رفته و با صرفه جویی در ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست می آید.

اقتصاد ما احتیاج به بسیج همگان از اهل سنت تا زنان و جوانان دارد. من قطار اقتصاد را بزرگ می کنم تا همه سوار این قطار بشوند. نه تنها منابع یارانه و مالیات ها را بهبود می بخشیم بلکه وضعیت را بهتر می کنیم. ما می خواهیم ثابت کنیم همانطور که ما در دفاع مقدس و امنیت ملی قوی هستیم، در اقتصاد هم می توانیم قوی باشیم تا ایران بزرگ اقتصادی را شکل دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.