همدستی شاهین‌ها و براندازها برای حمله به آرین طباطبایی

توطئه تندروها علیه مشاور ایرانی‌ - آمریکایی بایدن

کدخبر: ۴۱۷۱۹۹
اقتصادنیوز: همانطور که انتصاب رابرت مالی به عنوان نماینده دولت بایدن در امور ایران، واکنش تند شاهین‌های جمهوری‌خواه و جنگ‌طلبان مخالف تعامل ایران و آمریکا را برانگیخت، به تازگی حضور آرین طباطبایی در وزارت‌خارجه آمریکا نیز با کمک تئوری‌های توطئه‌، آماج اتهامات بی‌اساس قرار گرفته است.
 توطئه تندروها علیه مشاور ایرانی‌ - آمریکایی بایدن

به گزارش اقتصادنیوز؛ متیو پتی محقق ارشد موسسه کوئینسی (Quincy Institutr for Responsible Statecraft)، در مطلبی برای وبگاه تحلیلی این اندیشکده نوشته است: «برخی قانونگذاران ایالات متحده، مشاور ایرانی-آمریکایی بایدن را با تئوری‌های توطئه بی‌اساس تخریب می‌کنند. آن‌ها بدون ارائه هیچ مدرکی، آرین طباطبایی را به وفاداری دوگانه متهم کرده و خواستار لغو مجوز امنیتی وی هستند».

Ariane M. Tabatabaei آرین طباطبایی

در ادامه این یادداشت آمده است: یک تئوری توطئه اینترنتی که یک مقام وزارت امور خارجه دولت جو بایدن را متهم به وفاداری به ایران می‌کند، به گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره منتقل شده است.

در اوایل این هفته Breitbart News از راست‌گراترین رسانه‌های آمریکایی گزارش داد که گروهی از قانون‌گذاران به رهبری جف و‌ن‌درو نماینده جمهوری خواه نیوجرسی خواستار تحقیق در مورد آرین طباطبایی مشاور ارشد وزارت امور خارجه  و لغو مجوز امنیتی وی هستند.

ون درو

بر اساس گزارش برت‌بارت نیوز، ون‌درو در نامه‌ای در این باره نوشت: «دلیل وجود این عقیده این است که آرین و خانواده‌اش با رژیم ایران پیوندهایی دارند و به آن وفادارند و تهدیدی امنیتی برای ایالات متحده به شمار می‌روند که بسیار نگران کننده است، زیرا وی در حال حاضر در دولت شما دارای یک مجوز امنیتی است».

ون‌درو اینگونه القا می‌کند که طباطبایی یک تهدید امنیتی است، اما هیچ شواهدی ارائه نمی‌دهد و نامه او تنها بر نوشته‌ها و سخنرانی های آکادمیک خانم طباطبایی تکیه دارد که بیانگر دیدگاه وی مبنی شک و تردید نسبت به محدودیت قدرت ایالات متحده در برخورد با رژیم ایران است.

ون‌درو همچنین سوابق خانوادگی خانم طباطبایی را دستمایه قرار داده است. زیرتا پدر وی یک استاد برجسته دانشگاهی است که در ایران از مقامات دولتی لوح تقدیر گرفته و عکسی از این مراسم رسمی وجود دارد که نمی‌تواند مدرکی مبنی بر این باشد که خود خانم طباطبایی در معرض چنین رابطه‌ای است.

آرین طباطبایی  جواد طباطبایی

ادعاهای یادشده، ابتدا توسط تئوری‌پردازان توطئه ایرانی در توییتر منتشر شده بود. سپس همین موارد در اظهارات برایان لیب، فعال راستگرای طرفدار اسرائیل در مقاله منتشر شده در واشنگتن‌فری‌بیکن (مجله‌ای که به اتهام‌زنی‌های بی‌اساس و تئوری‌پردازی‌های توطئه‌آمیز از جمله درباره بن رودز، چهره ارشد دولت اوباما شهره است) مورد استفاده قرار گرفت. از زمان انتشار مقاله بریت بارت نیز این ادعاها توسط رسانه‌های دولتی سعودی از جمله العربیه بازگو شده است.

مورد مشابه؛ سحر نوروز زاده

Nowrouzzadeh سحر نوروززاده

لکه اتهام وفاداری دوگانه علیه طباطبایی، یادآور کمپین اتهام‌زنی علیه سحر نوروز زاده، یکی دیگر از مقامات ایرانی‌تبار وزارت امور خارجه است. وی در وزارت خارجه دولت اوباما در مسائل مربوط به ایران نیز ایفای نقش می‌کرد و از جمله بانیان مناسبات نوروزی بود که در دولت اوباما صورت می‌گرفت.

سحر نوروززاده 1024px-President_Barack_Obama_is_briefed_by_Sahar_Nowrouzzadeh_before_taping_a_Nowruz_message_to_the_Iranian_people
سحر نوروز زاده، کارمند ایرانی‌تبار وزارت‌خارجه آمریکا در حال مرور پیام نوروزی باراک اوباما رئیس‌جمهور اسبق ایالات‌متحده

نوروز زاده پس از حملات و اتهام‌زنی‌های بی‌اساس رسانه‌های راست‌گرا علیه وی، توسط دولت ترامپ، تنزیل رتبه یافت؛ بعدتر تحقیقات داخلی ثابت کرد که این یک «تنزل مقام نادرست» بوده است.

سحر نوروززاده

برخلاف دولت ترامپ، دولت بایدن در برابر کمپین اتهام‌زنی، از آرین طباطبایی دفاع کرد و در پاسخ به خبرنگار فری‌بیکن گفته است که وی «یکی از کارشناسان برجسته ایالات متحده در زمینه سیاست هسته‌ای ایران است».

سخنگوی وزارت امور خارجه ند پرایس پیش‌تر نیز با اشاره به حملات توئیتری و اتهامات مطرح شده علیه او، در حساب توئیتری خود نوشت: «ما آزار و اذیت آنلاین پرسنل وزارت امور خارجه را شدیداً محکوم می کنیم. در حالی که ما از بحث در مورد موضوعات اصلی سیاست استقبال می کنیم ، حملات شخصی به مقامات ایالات متحده -یا هر کس دیگری- بر اساس تبار یا پیشینه قومی افراد غیر قابل قبول است. ما خواستار گفتمان مدنی، دیپلماسی و گفتگوی سازنده هستیم».

موضع معتدل آرین طباطبایی

آرین طباطبایی

آرین طباطبایی، یک دانشگاهی با رزومه طولانی در مطالعات امنیتی خاورمیانه مانند بسیاری از چهره‌های آکادمیک در مواضع خود نسبتاً معتدل است؛ مثلا وی در عین ابراز تردید در مورد توانایی ایالات متحده در تغییر رژیم ایران و اساساً احتمال پایین وقوع یا نتیجه‌بخش بودن رژیم‌چنج و تأکید بر حفظ برجام (در مقاله‌ مشترک با مدیسون شرام برای فارن افرز در ژولای ۲۰۱۷)، بر این باور است که ایالات متحده برای بازگشت به دیپلماسی با ایران نباید عجله کند چرا که شرایط اقتصادی ایران، بهرحال تهران را وادار به مذاکره با واشنگتن خواهد کرد (در مقاله‌ مشترک با هنری رم، برای فارن پالیسی در سپتامبر ۲۰۲۰).

پدرش جواد طباطبایی نیز از مشاهیر دانشگاهی است. وی به عنوان استاد دانشگاه تهران، مبتکر و مروج یک نوع «ملی‌گرایی سکولار» تحت عنوان ایده ایرانشهری بوده و آن را به عنوان آلترناتیوی برای آنچه وی پروژه ناموفق «اسلام سیاسی و ایدئولوژیک» خوانده، تعریف کرده است.

جواد طباطبایی علی رغم اختلاف نظر با ایدئولوژی دولت ایران، همچنان یک اندیشمند صاحب‌نفوذ در میان نخبگان ایرانی است و حتی جایزه فارابی را از وزارت علوم ایران در سال ۲۰۱۸ دریافت کرد.

 جواد طباطبایی و روحانی

عکس های جواد طباطبایی در مراسم اهدای جایزه -که رئیس جمهور ایران حسن روحانی و سایر مقامات عالی کشور در آن شرکت کردند- به سرعت به مهمات توپخانه رسانه‌ها و چهره‌های راستگرای  مخالف دولت بایدن، تبدیل شد.

تئوری‌‌پردازان توطئه وارد می‌شوند

آرین طباطبایی در صبح روز 17 فوریه 2021 ابتدا اعلام کرد که به عنوان «مشاور ارشد دفتر کنترل تسلیحات و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه» منصوب شده است. کمی بعد، رسانه‌ها این اعلان را به فارسی بازگو کرده و افزودند که وی دختر جواد طباطبایی است.

آرین طباطبایی

سپس نظریه‌پردازان توطئه با تصاویر و کلمات مشترک یا مشابه وارد عمل شدند؛

یکی از اینفلوئنسرهای سلطنت‌طلب در توئیتر گفت که طباطبایی «در میان ماله‌کشان جمهوری اسلامی در آمریکا است که به طور مداوم حامی سازش با جمهوری اسلامی است و اقدامات دولت قبلی [ترامپ] را به شدت نقد می‌کند».

یکی دیگر از اینفلوئنسرهای ایرانی حامی ترامپ به نام Persian Patriots در توییتر نوشت: پدر آرین طباطبایی طی دهه‌های گذشته به شراکتش با رژیم آخوندها مشهور است و یکی از چهره‌های کلیدی و طرفدار ایدئولوژی آنها است». 

Ariane M. Tabatabaei آرین و جواد طباطبایی

این حساب ناشناس همراه با این توییت عکس‌هایی منتشر کرد، شامل تصویر ۲نفره پدر و دختر، تصویر  جواد طباطبایی در مراسم اعطای جایزه فارابی توسط رئیس‌جمهور و همچنین عکس دیگری که حسن خمینی، نوه آیت‌الله روح‌الله خمینی، رهبر فقید انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی در حال دیدار و دست دادن با اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران است.

 جواد طباطبایی

سپس، حسابی به نام حافظه تاریخی کلیپی از طباطبایی را که در سخنرانی‌های دانشگاهی ادعاهای طرفداران تغییر رژیم را زیر سوال می‌برد، منتشر کرد. این حساب که خود را به عنوان گردآورنده آرشیو «مواضع بحث برانگیز» شخصیت‌های عمومی ایران تبلیغ می‌کند، اما دست‌کم درباره ایرانی‌-آمریکایی‌های حامی دیپلماسی، اغلب کلیپ‌های تقطیع‌شده‌ی خارج از متن را به گونه‌ای منتشر می‌کند که در عین مستندنمایی، به جای نکته اصلی و تصویر کلی، نکته انحرافی و تصویر جزئی ابهام آور را روایت می‌کند.

آرین طباطبایی

در روزهای بعد به جز کاربران ناشناس، برخی چهره‌های شناخته‌شده همسو با سیاست‌های دولت ترامپ تلاش کردند با انتشار یا بازنشر چنین مواردی، اتهام‌ها را معتبر جلوه دهند.

مریم معمارصادقی، فعال ایرانی-آمریکایی طرفدار دولت ترامپ که پیش‌تر صراحتاً از تحریم و حتی جنگ علیه ایران حمایت کرده است، با به اشتراک گذاشتن پست حافظ تاریخی، طباطبایی را عضو «کادر ضداطلاعات» وزارت امور خارجه ایران نامید و انتصاب وی را «ضربه بزرگ به آرمان آزادی» خواند.

آرین طباطبایی

خانم معمارصادقی قبلاً پروژه «ایران دیسینفو» را اداره می‌کرد. پروژه‌ای که در ابتدا برای مقابله با ضداطلاعات تحت هدایت روسیه در شبکه‌های اجتماعی طراحی شد اما سپس در دوران ترامپ با دریافت بودجه از وزارت خارجه برای مقابله با پروپاگاندای [ادعایی] ایران بازتعریف شد. اما پس از یک سری اقدامات بحث‌برانگیز از جمله سازماندهی حملات توئیتری به منتقدان داخلی سیاست‌های دولت ترامپ و مخالفان خروج آمریکا از برجام، مورد توجه چند نماینده کنگره قرار گرفت و وزارت‌خارجه بودجه پروژه وی را قطع کرد.

افراد دیگر مانند رویا برومند، یکی از بنیانگذاران مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند، با ادعای اینکه پدر آرین «روابط نزدیک با حاکمان ایران دارد»، بطور کنایه آمیز به «تضاد منافع احتمالی طباطبایی هنگام مشاوره دادن و توصیه های سیاسی» اشاره کرد.

بابک تقوایی مورخ نظامی ایرانی-اروپایی ابراز تاسف کرد که «رژیم اسلامی پیروزی دیگری را علیه آمریکا  به دست آورد» و به همراه آن عکسی از جواد طباطبایی به همراه حسن روحانی رئیس جمهور ایران در مراسم اعطای جایزه فارابی منتشر کرد.

و یا مرکز مطالعات ایران در آنکارا (iramcenter) یک اندیشکده ترکی، حتی یک اینفوگرافی طراحی کرد و آرین را دختر «یک ملی‌گرای فارس رادیکال» خواند.

Who_is_Ariane_Tabatabai

همدستی شاهین‌های ایران و آمریکا علیه مشاور ایرانی‌آمریکایی بایدن

یک ماه پس از انتصاب طباطبایی بود که واشنگتن فری‌بیکن، نشریه راست‌گرای نزدیک به شاهین‌های جمهوری‌خواه با استناد به مطالب «مخالفان بدون نام ایرانی» که انتصاب طباطبایی را «نشانه‌ای از اینکه دولت بایدن قصد ندارد روابط نزدیک با مخالفان حکومت ایران را حفظ کند» داستان را کلید زد.

این مقاله با استناد به پست معمارصادقی، خط به خط کلیپ خارج از متن و تقطیع‌شده از سخنان طباطبایی که ابتدا توسط حافظه تاریخی منتشر شد را نقل می‌کند و پیوندهایی به عکس‌های پست توئیتری Persian Patriots نیز زده است.

از قضا یکی از عکس‌ها نیز به یک سایت خبری اسلامی با نام مفتاح لینک شده که همزاه با عکس در مطلب خود به انتقاد شدید از روحانی به خاطر «اعطای جایزه به یک متفکر سکولار» پرداخته است.

Screenshot 2021-06-06 013235

Free Beacon همچنین به نقل از برایان لیب، مدیر اجرایی موسسه راست‌گرای «ایرانی‌آمریکایی‌ها برای آزادی Iranian Americans for Liberty» گفت که گروه وی به دولت بایدن فشار می‌آورد تا طباطبایی را منصوب نکند (فشاری که قطعاً بی‌نتیجه بوده است).

یک ماه پس از ماجرای فری‌بیکن، جف ون‌درو به همراه دیگر  نمایندگان جمهوری‌خواه همچون اسکات پری از پنسیلوانیا و یوت هرل از نیومکزیکو، در نامه‌ای از دولت بایدن خواسته‌اند که مجوز امنیتی طباطبایی را لغو کرده و درباره روابط وی تحقیق کنند.

ون درو

از قضا نامه آن‌ها نیز دقیقاً همان موارد را متذکر شده و همان پیوندهای مقاله فری‌بیکن را نیز به همراه دارد؛ از جمله پست‌های کاربران ناشناس و البته عکس مطلبی از یک سایت خبری اسلام‌گرا در انتقاد از روحانی.

پاسخ کاخ سفید

به نظر می‌رسد دولت بایدن اهمیتی به این اتهامات نمی‌دهد. این را می‌توان از اظهارات خود جف ون‌درو دریافت که به بریت‌بارت گفته است که اساساً مضمون پاسخ دولت این بود که «شما چیزی را تصور می‌کنید که وجود ندارد. همه کارها طبق روال انجام شده و بررسی پیشینه‌ها به خوبی صورت گرفته است. و این‌ها صرفاً لفاظی‌های سیاسی است».

اما این نماینده کنگره گفته است که نمی خواهد این مسئله را رها کند: «ما می‌خواهیم مسئله را زیر نظر بگیریم. ما می‌خواهیم زنگ هشدار را به صدا درآوریم. زیرا اگر شما زنگ خطر را نزنید و اجازه ندهید که مردم از ماجرا مطلع شوند، آنها گمان می‌کنند که همه چیز خوب است».

Ariane M. Tabatabaei آرین طباطبایی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید