خبر رییسی از به تعویق افتادن واکسیناسیون گروه بعدی

بر اساس اعلام وزارت بهداشت طی شبانه روز گذشته ۱۲۲ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و با این احتساب، مجموع جانباختگان این بیماری از ۸۱ هزارنفر فراتر رفت.

همچنین از دیروز تا امروز (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۶۱۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۱۰۲۷ نفر از آنها بستری شدند، براین اساس تعداد مبتلایان و جان‌باختگان کووید-۱۹ به حداقل از زمان شروع موج چهارم رسیده‌اند.

البته از همین حالا هم گروهی از مسئولان نگران شروع موج بعدی بیماری هستند.

احتمال بروز پیک پنجم کووید ۱۹ در کشور

حمید سوری، رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، در این رابطه امروز گفت: استعداد بروز پیک‌های بعدی بیماری تا افزایش پوشش واکسیناسیون و عدم گسترش پروتکل‌های بهداشتی همچنان هست، بویژه آنکه هنوز نگرانی درباره واریانت‌های جدید بیماری وجود دارد.

او افزود: اکنون شرایط اپیدمی تابع چند نکته مهم است. بخشی از آن بستگی به سیاست‌گذاری‌ها و ساده‌انگاری در رعایت برخی از آنها همچون آزاد گذاشتن سفرها، عدم رعایت پروتکل‌ها، افزایش پوشش واکسیناسیون، شنایایی طغیان‌های جدید بیماری با واریانت‌های جدید و... دارد و بخشی دیگر نیز مستقیما وابسته به رفتار مردم است. نباید فراموش کنیم تعداد مرگ‌های روزانه ناشی از کرونا چقدر است و باید بدانیم حتی اگر واکسن تزریق کرده باشیم به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه احتمال مرگ و بستری درصورت ابتلا کاهش می‌یابد بنابراین؛ باید رعایت‌ها ادامه داشته باشد.

واکسیناسیون گروه بعدی به عقب افتاد

در این میان امروز خبر نگران‌کننده‌ای درباره نرسیدن واکسن‌ها به ایران و به عقب افتادن واکسیناسیون گروه بعدی اعلام شد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در این رابطه توضیح داد:  تزریق واکسن کرونا در کشور متوقف نشده و تا رسیدن محموله جدید، واکسینه شدن گروه های سنی پرخطر ادامه می‌یابد.

او افزود:   اوایل هفته گذشته قرار بود یک محموله واکسن شامل سه میلیون دوز از یکی از کشورها به دست ما برسد و روند واکسیناسون به خوبی پیش می رفت اما چون آن محموله با تاخیر مواجه خواهد شد، برنامه ما این است که فعلا برای افراد ۷۰ سال به بالا هم دوز اول و هم دوز دوم واکسن انجام شود. فعلا نوبت واکسیناسیون گروه بعدی را به بعد از رسیدن واکسن موکول کنیم، اما اینکه روند واکسیناسیون متوقف شده حرف درستی نیست و تزریق برای گروه های سنی جدید به پس از رسیدن واکسن های جدید موکول شده است.

جهانپور: دولت بعدی مشکل تامین واکسن ندارد

با این وجود امروز سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد که دولت بعدی مشکل تامین واکسن ندارد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: کاندیدای محترم و گرامی نگران دولت آینده خود نباشید، تنها مشکلی که دولت آتی نخواهد داشت تامین واکسن کروناست، نیازی به خرید واکسن از محل بسته های معیشتی و کمک های مردمی به اقشار آسیب پذیر و آسیب دیده هم نیست، جسارتا به مشکلات دیگر بپردازید.

پدیده مغناطیسی شدن ربطی به واکسن کرونا دارد؟

همچنین تصاویر منتشر شده درباره مغناطیسی شدن بدن بخاطر واکسن کرونا هم خود باعث شدند که برخی از تزریق واکسنی که تعداد کمی از آن وجود دارد هم بترسند.

اگرچه محققان به سرعت ارتباط مغناطیسی شدن بدن و واکسن کرونا را رد کردند.

کامران باقری لنکرانی، استاد دانشگاه شیراز در این رابطه امروز گفت: هیچ کدام از واکسن‌های موجود از جمله چهار واکسنی که به ایران وارد شده است یا واکسن‌های داخلی در دست مطالعه حاوی آهن نیستند و فقط برخی مقدار کمی آلومینیوم دارند که اثری در جذب فلز ندارد.

او افزود:  به نظر می‌رسد تصاویر منتشر شده در این خصوص اگر ساختگی هم نباشند ربطی به واکسن نداشته باشند و نباید باعث کاهش واکسیناسیون آن هم در این شرایط شکننده جهانگیری کرونا شود.پدیده مغناطیسی شدن ربطی به واکسن کرونا ندارد و این شایعات را برخی افراد در جامعه منتشر می‌کنند تا ذهن مردم را نسبت به عوارض واکسن مشغول کنند و این افراد به دنبال واکسن هراسی هستند.

۶۳ نفر قرنطینه شدند

همچنین امروز رییس سازمان امداد و نجات از انجام بیش از ۴۹ هزار تست فوری کرونا در مبادی مرزی کشور خبر داد.

مهدی ولیپور، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: طرح مراقبت بهداشتی پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در مبادی مرزی رسمی کشور که با همکاری جمعیت هلال احمر همراه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال انجام است.

به گفته او از ۲۰۷۲۳ نفر تست PCR گرفته شده و ۶۳ نفر نیز تاکنون به قرنطینه منتقل شده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.