این استان‌ها و شهرستان‌ها در وضعیت قرمز و نارنجی‌اند

استعداد بروز پیک‌های بعدی بیماری تا افزایش پوشش واکسیناسیون و عدم گسترش پروتکل‌های بهداشتی همچنان هست به ویژه آنکه هنوز نگرانی درباره واریانت‌های جدید بیماری وجود دارد. رنگ بندی شهرهای کشور بدین صورت است: ۱۶ شهرستان قرمز، ۲۰۱ شهرستان نارنجی ۲۳۱ شهرستان زرد.

شانزدهم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان‌ها

ممنوعیت سفر بین استانی که با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۲ خرداد آغاز و قرار شد تا هفدهم ادامه یابد براساس پایش های خیابانی و شهری نتوانست آنطور که باید مانع از سفرهای غیر ضرور برخی از هموطنان شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا برای اعمال مصوبه ممنوعیت سفرهای بین استانی حتی جرایم یک میلیونی نیز برای تردد خودروها در شهرهای قرمز و ۵۰۰ هزار تومانی برای شهرهای نارنجی و زرد در نظر گرفت چرا که مسوولان ستاد ملی کرونا معتقدند سفر کمتر، تردد کمتر و تجمع کمتر می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد.

عادی انگاری و سفر رفتن در تعطیلات به ویژه به استان‌های پرخطر اقدام خطرناکی است که می‌تواند منجر به شیوع ویروس های جهش‌ یافته شود و روند ابتلا و فوتی ها را یکبار دیگر صعودی کند و تلاش های صورت گرفته برای نزولی کردن قله چهارم پیک کرونا را بی ثمر سازد.

سفرهای بین استانی که امروز رو به پایان است  در شرایطی با بی توجهی به پروتکل های بهداشتی انجام شد که شیوع ویروس کرونا به ویژه نوع هندی و انگلیسی در برخی استان های جنوبی کشور طی یک هفته گذشته رو به افزایش بوده است و طبق گفته مسوولان بهداشت و درمان، شرایط کرونایی برخی از این استان ها از مرحله بحران فراتر رفته و احتمال وقوع یک فاجعه بزرگ وجود دارد.

شرایط شکننده وضعیت شیوع کرونا هم اکنون بیش از هر زمان دیگری رعایت پروتکل های بهداشتی را به هموطنان یاداوری می کند چرا که تنها راه قطع زنجیره بیماری کشنده کووید.۱۹ اجتناب از دورهمی ها و رعایت فاصله اجتماعی است تا با واکسیناسیون اکثر جمعیت کشور،  شرایط به پایداری و مرگ و میرها کنترل و به صفر برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.