مهندسی صداوسیما در مناظرات قطعی است

در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین عملکرد صداوسیما در مناظرات به بحث گذاشته شد.

«مهندسی صداوسیما برای مناظرات؛ عمدی یا تصادفی» عنوان سوالی بود که در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین به بحث و بررسی گذاشته شد.

بخش هایی از این نشست مجازی را بخوانید؛

*حامد نیکفر

مظلومیت مقام معظم رهبری در این بحث‌ها مطرح است و حاکمیت از بالا به پایین دیده می‌شود اما همه چیز دست مردم است. این طور نیست که همه چیز از بالا به پایین دیکته بشود. مردم اگر در صحنه باشند مهندسی ها از بین می‌رود. مردم همه کاره هستند و نباید خودمان را دست کم بگیریم.

مهندسی صداوسیما قطعا اتفاق افتاده است و اینجا مناظره رخ نداده است، برای این که اتفاقی رخ ندهد یک نمایشی برگزار شد و ۲۴ ساعت درباره آن بحث شد. این در حالی است که اصلا چنین موضوعی ارزش مطرح شدن ندارد.

*محمد صاعدی

صداوسیما نه تنها مناظرات بلکه تاریخ انتخابات و جنگ را هم جهت‌دار حکایت می‌کند. نمونه‌های این موضوع زیاد است. انتخاب کارشناسان و اولویت دادن به برنامه‎‌ها منجر به این شده است که مرجعیت صداوسیما به عنوان یک رسانه قابل اعتماد از دست برود. 

ما به چه منطقی بپذیریم، وقتی چینش نامزدها به این شکل مدیریت شده و یک هزینه سنگین وارد شده است، از مدیریت افکار عمومی صرف نظر شده است؟ این موضوع با کدام شعور اجتماعی ارتباط دارد؟ مردم این مهندسی را برنمی‌تابند و اگر قرار باشد دنبال یک خبر باشند، آن را در جای دیگری پیدا می‌کنند.

اگر هم پای تلویزیون بنشینند می‌بینند کدام جهت نشان داده شده که خلافش بروند. برخلاف اول انقلاب مسیری رفته شده که فاصله بین نهادهای سیاسی و متن جامعه بیشتر بشود. ضرر این موضوع را هم همه می‌بینیم.

* احسان مازندرانی، فعال رسانه ای

در مناظرات امسال ضعف اساسی کاندیدها به جز آقای زاکانی که تخصصش مناظره است دیده می‌شود. سال ۱۳۹۲ آقای روحانی با تکنیک‌های شخصی توانست انتخابات را به آنجا برساند. آن زمان همه می‌گفتند آقای جلیلی رئیس جمهور می‌شود اما این اتفاق رخ نداد.

ضعف کمپین‌های کاندیداها هم جدی‌ست، هیچکسی در مناظرات از اقتصاد کرونا که کشور را با بحران جدی روبرو کرده صحبت نکرد. فکر کنم در مناظره اول آقایان تحت تاثیر جو و شرایط آنجا بودند و وضعیت بد را به یک فرصت برای مردم و مخاطبانشان تبدیل نکردند.

*مهرداد فرهمند

در مناظرات آمریکا ترامپ و بایدن به شکل سرپا مناظره کردند، این موضوع در ذهنیت مخاطب تاثیر دارد. سرپا بودن می‌تواند یک جوری اقتدار و سلامت را برساند. در دوره قبل هم این مدل مسابقه هفته وجود داشت و اصلا نمی‌توان اسم این نمونه را مناظره گذاشت.

در مصر هم بعد از آمدن آقای مرسی، مناظرات به شکل دوبه‌دو برگزار شد، بعد انقدر مناظرات آتشین شد که برخی از حضور در انتخابات انصراف دادند. حتی طراحی این مناظره به شکلی بود که اقتدار این افراد زیر سوال بشود.

صداوسیما الان انحصارش در افکار عمومی را از دست داده است، بالاخره افراد دغدغه مند به شکل کامل این برنامه را مطرح می‌کنند یا حداقل ویدیو کوتاه مناظرات اثرش را می‌گذارد. اگر خود کاندیداها در مناظره جدی باشد می‌توانند به این مناظرات تن ندهند.

*حسن آقامیری

مشکل ما فرهنگی و حتی مقداری عمیق‌تر است، حتی در مسائل دینی به کارهای نمایشی روی می‌آوریم. صداوسیما انگار گیر افتاده و برنامه‌ای روی دوشش است که میلی به اجرای آن ندارد. امسال که رسما و راحت مردم را انتخابات پس می‌اندازند.

به صداوسیما هم گفتند که یک برنامه بی‌دغدغه اجرا کند و آن‌ها هم این ماموریت را اجرا می‌کنند. ما چند شب در این اتاق‌ها صحبت کردیم و کارمندهای شورای نگهبان آمدند و گفتند اقدامتشان براساس متدهای علمی است. اما ۷ کاندیدا می‌بینیم که به هم توهین می‌کنند و هم دیگر را تهدید می‌کنند.

مردم باید افرادی را ببینند که نمی‌توانند علمی بحث کنند. ما در این مناظرات از تاثیر تحریم، کرونا و نفت چیزی نشنیدم. این‌ها برای من سوال بود و هیچ کدام مطرح نشد. یک فرصت کمی هم وجود دارد، نمی‌شد از شش ماه پیش کاندیداها مشخص می‌شدند و بحث می‌کردند.

همانطور که در کارهای دینی نمایش اجرا می‌کنیم، درباره مسئله کرونا هم دقیقا این کار را انجام می‌دهیم و مبارزه واقعی با کرونا نمی‌بینیم. در تلویزیون هم مناظره ریاست جمهوری را یک نمایش می‌بینیم. مشکل ما خیلی عمیق تر این است که تلویزیون بتواند کاری کند.

من جز کلاب‌هاوس، هیچ جایی از بحث انتخابات نمی‌شنوم، من بعید می‌دانم این برنامه‌ها بتواند مسئله را حل کند. حتی احساس می‌کنم که هدفش این نیست مشارکت بالا برود، شاید بدشان نیاید یک انتخابات بی‌سروصدایی انجام بشود.  چند روز مانده به انتخابات مردم هنوز تصمیم نگرفتند که شرکت کنند یا نه و به چه کسی رای بدهند.

صداوسیما مثل کارهای دیگر خودش یک کار نمایشی، بی‌روح و غیرقابل دفاع انجام داده است که دودش به چشم خودمان می‌رود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.