رگبار و وزش باد شدید در چند استان کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار و رعد وبرق، وزش باد شدید موقتی، گاهی همراه با خیزش گرد و خاک و با احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد طی امروز تا چهارشنبه (۱۷ تا ۱۹ خرداد) ‌در جنوب و ارتفاعات کرمان، شمال شرق هرمزگان و مرکز و جنوب سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها و معابر، احتمال برخورد صاعقه و احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی وجود دارد. از این رو اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات و در چرای دام‌ها در مراتع مرتفع و تقویت سازه‌های موقتی توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی در هشدار زردرنگ دیگری نسبت به وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج به یک تا ۱.۵ متر و در فراساحل تا دو متر و در فراساحل شرق دریای عمان تا ۲.۵ متر خبر داده است.

حاکمیت این شرایط جوی امروز (۱۷ خرداد) در خلیج فارس، تنگه هرمز، شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ‌پیش‌بینی می‌شود و تداوم این شرایط تا فردا (۱۸ خرداد) در شرق دریای عمان و مناطق غربی و مرکزی خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و غرب هرمزگان دور از انتظار نخواهد بود.

همچنین در این هشدار آمده است: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج چهارشنبه (۱۹ خرداد) برای مناطق غربی و مرکزی خلیج فارس و شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و غرب هرمزگان خواهد بود و پنجشنبه و جمعه (۲۰ و ۲۱ خرداد) برای خلیج فارس و شرق دریای عمان، مناطق ساحلی و دور از ساحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود.

در چنین شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران و قایق‌های کوچک و احتمال آسیب دیدن شناورهای سبک، نیمه سنگین، قفس‌ها و تورهای صیادی وجود دارد بنابراین ممنوعیت شنا، محدودیت تردد قایق‌های کوچک و شناورهای سبک و سنگین صیادی و رعایت احتیاط در صنایع فراساحل توصیه می‌شود.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.