واکنش مدیر کل آژانس انرژی اتمی به نامه صالحی

رافائل گروسی در نشست خبری با رسانه‌ها در وین عنوان کرد که وظیفه او در کسوت مدیرکل آژانس این است که از برنامه اتمی کشورها از جمله ایران به اعضای شورا گزارش کند تا آن‌ها درباره واکنش به محتوای آن تصمیم‌گیری کنند.

گروسی صدور هرگونه قطعنامه علیه ایران را خارج از محدوده اختیاراتش دانست.
وی سپس تعاملات ایران و آژانس طی سه ماه گذشته را مرور کرد و مدعی شد که روند حل اختلافات میان دو طرف خلاف انتظارات او بوده است.

گروسی ادعا کرد:«من انتظار داشتم که در مسیر روشن کردن اختلاف‌ها حرکت کنیم اما این اتفاق نیفتاده است. البته می‌توانم تائید کنم که جلساتی برگزار شده است و دولت ایران تمایل خود را برای همکاری و تعامل و ارائه پاسخ تاکید کرده اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است.»

مدیرکل آژانس ابراز امیدواری کرد که این وضعیت تغییر کند اما ادعا کرد: در حال حاضر پیشرفت ملموسی در هیچ کدام از مسائل صورت نگرفته است.
گروسی ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت های هسته ای اعلام نشده در مکان هایی در ایران خواند مطرح کرده اما دو طرف شهریور ماه سال گذشته توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت و داوطلبانه توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند.

اسفند ماه سال گذشته که ایران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرد، دو طرف با حسن نیت جمهوری اسلامی توافق کردند که دوربین‌های نظارتی در برخی از مراکز هسته‌ای، تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه داشته شود.

بر اساس این توافق مقرر شد که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.  موعد این تفاهم هفته پیش به پایان رسید و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، جمهوری اسلامی بار دیگر حسن نیت به خرج داد تا ضبط داده‌های دوربین ها به مدت یک ماه (سوم تیر) تمدید شود.

مدیر کل آژانس در پاسخ به سووالی درباره احتمال توافق جانبی آژانس و ایران برای حل و فصل اختلافات پادمانی پس از احیای برجام گفت: گمانه‌زنی‌های زیادی در زمینه ارتباط برجام، ایران و آژانس جریان دارد اما این مسائل ارتباطی به هم ندارند.

او با این حال  عنصر اعتماد را حائز اهمیت دانست و گفت: اگر قرار باشد در بیانیه‌ها و اظهارنظرها و تمایلات اعتماد جاری باشد باید اعتماد وجود داشته باشد. از نظر من اعتماد از طریق اطلاعات، راستی آزمایی و بازرسی و شفافیت به دست می‌آید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.