رفتار انقباضی بازار باز در هفته دوم خرداد 1400

روند نرخ سود در بازار ثانویه اوراق دولتی نشان می دهد نرخ بازدهی نقدی اوراق برای سررسید دو تا سه ساله در کانال ۲۳ درصد بسته شده است.

بازار ثانویه اوراق دولتی مختص خرید و فروش اوراق دولتی است که هدف آن نقدشوندگی اوراق مالی دولتی است.

نرخ سود در این بازار بیانگر نرخ تنزیل اوراق دولتی است هر چند انتظارات نسبت به اینده و پایداری مالی دولت مثبت باشد اسناد خزانه با نرخ پایین تری تنزیل می شود، برخی کارشناسان معتقدند نرخ بازدهی این بازار در کنار نرخ سود بازار اولیه اوراق دولتی نرخ پایه سود در بازار مالی ایران به حساب می آیند. روند هفته گذشته نشان می دهد نرخ بازدهی اوراق یکساله نسبت به هفته قبل کمی کاهش داشته و درنهایت در پایینتر از ۲۲ درصد بوده و به ۲۱.۸ درصد رسیده است.

در هفته دوم خرداد ۱۴۰۰ در مجموع در بازار باز هیچ بسط نقدینگی ای شکل نگرفت. اما در مقابل سیاستگذار ۵ هزار و ۳۲۰ میلیارد تومان از اقتصاد جمع کرد.

اهمیت این اتفاقات برای مردم از آن جهت است که در نهایت این سیاست می تواند بر قدرت خرید آنها اثر بگذارد. اگر بانک مرکزی از کانال عملیات بازار باز موفق به مدیریت مقدار قیمت پول شود در نهایت با تاثیر بر نرخ سود بین بانکی از نرخ تورم کم شده و اگر ناکام بماند نرخ تورم در مسیر صعودی قرار می گیرد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر سکوت نرخ سود درهیاهوی انتخابات/هزینه استقراض در ۵ بازار بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.