باج‌گیری آمریکا در مذاکرات احیای برجام

درحالیکه به نظر می‌آید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این روزها درگیر بازی‌های سیاسی شده و در زمین آمریکا بازی می‌کند؛ دولت واشنگتن هم با ارسال بیانیه‌ای به شورای حکام، مدعی شد که عدم همکاری ایران با آژانس، می‌تواند گفتگوها و مذاکرات ناظر بر احیای برجام را به مخاطره بیندازد.

آمریکا که با اقدام یک جانبه خود، باب نقض برجام را باز کرد؛ اکنون مدعی شده که ایران باید زمینه نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای را فراهم کند.

در این بیانیه که رویترز به انتشار آن پرداخت؛ ادعا شده که ممانعت از دسترسی آژانس به اطلاعات فعالیت هسته‌ای ایران، می‌تواند به طور جدی موجب پیچیده شدن بازگشت این کشور به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها از سوی آمریکا شود.

این در حالی است که ایران به دلیل بدعهدی‌های مکرر آمریکا و شرکای اروپایی، دسترسی آژانس به سایت‌های هسته‌ای را محدود کرده حال آنکه برای نشان دادن حسن نیت خود و با هدف تأمین فرصتی برای دیپلماسی، توافقی ۳ ماهه را با آژانس منعقد کرد که بعداً تا ۳ تیرماه تمدید شد.

اما رافائل گروسی مدیرکل آژانس، در نشست این هفته شورای حکام مدعی شد که انتظاراتش در خصوص مسائل پادمانی ایران برآورده نشده است. او همچنین مدعی شد که عدم شفاف‌سازی پیرامون سوالات آژانس درباره صحت و کامل‌بودن اعلامیه‌های پادمانی ایران، بر توانایی آژانس اتمی در راستای حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، تأثیر جدی می‌گذارد.

با این حال، گروسی گفته بود: ما باید بین مذاکرات و همکاری‌ها با آژانس یک تمایز واضح و مشخص قائل شویم. کشورها در حال بررسی احتمال بازگشت به برجام هستند و از سوی دیگر مسئله اجرای تعهدات ایران با آژانس بسیار حائز اهمیت است. ما در تلاش هستیم تا این تمایز را مشخص کنیم.

اما با توجه به بیانیه آمریکا، به نظر می‌رسد که واشنگتن می‌خواهد از ادعاهای اخیر گروسی به عنوان ابزار فشاری برای ادامه کارشکنی‌ها علیه ایران در مذاکرات وین استفاده کند.

پیشتر، کاظم غریب آبادی سفیر ایران در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین، هشدار داده بود که مواضع اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از رویکرد یکطرفه دبیرخانه این سازمان در برابر همکاری‌ها با ایران و نادیده گرفتن سطح همکاری و تعامل فی‌مابین است و می‌تواند به مانعی برای تعاملات آتی بین دو طرف تبدیل شود.

وی گفته بود آژانس باید از هرگونه دستورکار سیاسی فاصله بگیرد حال آنکه تعامل سازنده، مستلزم محیط مثبت، پرهیز از پیش‌داوری و ابراز نگرانی‌های مصنوعی و همچنین خودداری از بزرگنمایی چند موضوع پیش پا افتاده و بی اهمیت است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.