روحانی: شکستن تحریم در سال ۱۴۰۰ در قدم‌های آخر است

عملیات اجرایی نیروگاه برق ۱۴۰۰ مگاواتی مشترک ایران و روسیه واقع در شهرستان سیریک، پنج‌شنبه صبح در قالب پویش «الف ب ایران» با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آئین هفتاد و یکمین هفته افتتاح طرح های ملی و دهمین پویش هرهفته الف ب ایران خاطرنشان کرد: روابط بسیار نزدیکی بین ایران و فدراسیون روسیه به وجود آمده است. بعد از پیروزی انقلاب همیشه روابط خوبی با روسیه داشته ایم اما در این هشت سال، روابط ما در زمینه های مختلف توسعه پیدا کرده است. به خاطر همه همکاری های مسکو با تهران در این مدت در همه حوزه های سیاسی، اقتصادی و منطقه ای از دولت روسیه و شخص رییس جمهوری این کشور آقای پوتین تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه همکاری های بسیار مهمی با روسیه در زمینه سوریه، همکاری های مهم سه جانبه ای در زمینه آذربایجان و قفقاز داشتیم و همکاری های بسیار خوبی در زمینه اوراسیا با روسیه و دیگر کشورهای عضو داریم، خاطر نشان کرد: در حوزه دریای خزر و رژیم حقوقی این دریاچه، قدم های بسیار مهمی با کشورهای دوست از جمله روسیه برداشته شده است.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا نوشت؛

*{ با اشاره به این موضوع که دو نیروگاه اتمی با همکاری روسیه کلنگ زده شد و در حال ساخت و ساز است}: با کشور روسیه در زمینه مسائل نظامی، مخصوصا دفاعی همکاری خوبی داریم که بعد از ورود اس-۳۰۰ از روسیه، روابط ما در این زمینه بسیار گسترده تر از قبل شد. تلاش هایی که امروز با روسیه راجع به احیای برجام در وین انجام می دهیم هم از جمله این همکاری هاست. روسیه یک همسایه بسیار مهم برای ایران است و روابط ما به نفع دو ملت، منطقه و جهان خواهد بود.

* از چند سال پیش با آقای پوتین راجع به طرح هایی که دو کشور مشترکا در ایران باید انجام می دادند در زمینه نیروگاه و به ویژه راه آهن و برخی موضوعات دیگر گفت‌وگو کردیم و خوشبختانه حرکت هایی شروع شد. انتظار ما این بود که این پروژه کمی زودتر شروع شود اما بوروکراسی های آن طرف و طرف ما باعث شد پروژه مقداری با تاخیر شروع شود اما امروز خوشحالیم که کلنگ یک پروژه ۱.۴ میلیارد یورویی زده می شود و این کار بزرگ در ریل خودش قرار گرفته و همه اقدامات لازم برای اینکه دولت آینده بتواند این طرح را به افتتاح برساند، انجام شده است. افتتاح یک نیروگاه بزرگ با قدرت ۱۴۰۰ مگاوات اهمیت فراوانی برای منطقه جنوب کل کشور و سواحل مکران دارد.

* از همه دست اندرکاران و کشور دوست، روسیه تشکر می کنم و به مردم میناب، بندرعباس و استان هرمزگان تبریک می گویم به خاطر اینکه در طول سال ۹۹ و ۱۴۰۰، هر چند ماه یکبار، پروژه های بسیار مهمی را در این استان افتتاح کردیم و این به معنای سرزنده بودن استان استراتژیک و بسیار مهم هرمزگان و بندرعباس و شهرهای دیگر آن است.

*{ با اشاره به لزوم وجود ارتباط دیپلماتیک ایران با کشورهای همسایه}: خدا نگذرد از آنان که نگذاشتند روابط ما با برخی همسایگان بهبود یابد. کارهای کودکانه و احمقانه کردند و به مراکز دیپلماتیک حمله بردند.

*{ با اشاره به افتتاح های انجام شده در طول دولت های یازدهم و دوازدهم}: همه این کارها انجام شد که به دنیا بگوییم نه جنگ اقتصادی و نه کرونا نمی تواند ما را از آبادانی ایران بازدارد، هر چند کار ما را کند کرد. اگر این خبیث یعنی ترامپ نبود، در طول این چهار سال اخیر، ۱۴ میلیارد دلار دیگر در آب و برق سرمایه گزاری می شد. بانک های خارجی آماده بودند که این پول را برای اجرای طرح ها سرمایه گزاری کنند اما ترامپ همه اینها را متوقف کرد. اگر جنگ اقتصادی نبود افتتاح طرح ها دوچندان می شد و مردم عظمت کار را می دیدند.

* ما همیشه بر تعامل سازنده با دنیا تاکید کرده ایم و گفته ایم راه حل این است که در داخل برای افزایش تولید تلاش کنیم اما با انزوا نباید زندگی کنیم و باید با همه کشورهایی که دوستدار ایران هستند در تعامل باشیم. مخصوصا لازم است با همسایگانمان در تماس نزدیک باشیم. خدا نیامرزد آنهایی را که نگذاشتند روابط بین ایران و برخی از همسایه ها به خوبی انجام بگیرد و کارهای کودکانه انجام دادند و به مراکز دیپلماتیک حمله کردند؛ اگر این مسائل نبود الان شاید شرایط بهتری داشتیم.

* یکی از همسایگانی که روابط با آن را توسعه دادیم کشور روسیه بود، در فناوری های پیشرفته و سازمان های بین المللی همکاری های خوبی داریم. امروز بین ایران، چین و روسیه یک هماهنگی و رایزنی تنگاتنگی در مذاکرات هسته ای وین وجود دارد که از دوران تحریم عبور کنیم و همانطوری که بارها تاکید کردم، این دولت یک بار تحریم را در سال ۹۴ به شکست کشاند و یکبار دیگر در سال ۱۴۰۰، تحریم را به شکست خواهد کشاند و اراده ما بر این کار قرار گرفته و این کار را خواهیم کرد.

* در حال طی قدم های آخر رفع تحریم ها هستیم، مردم عزیز بدانند این تحریم هم برداشته خواهد شد و آمریکا ناچار به این کار است و پای مذاکره آمده و اکثر مسائل حل و فصل شده و چند مساله باقی مانده که حل و تحریم شکسته و شرایط زندگی مردم بهتر خواهد شد.

*{ ضمن تبریک روز دختر}: دختران بسیار باهوش، عفیف و پرتلاش ایران در همه مراکز علمی و تحقیقاتی و بیمارستان ها، دوشادوش پسران در علم و دانش و تحقیق و کار و تلاش و زندگی موفق هستند. آنچه خداوند برای مقام زن و دختر در نظر گرفته، در جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرده است. البته هنوز کار زیادی برای حقوق زنان و برقراری عدالت جنسیتی باید انجام بگیرد.

* این دولت یکی از افتخاراتش این است که تصمیم گرفت مدیریت زنان را از پنج درصد در آغازدولت یازدهم به ۳۰ درصد برساند و امروز به ۲۵ درصد رسیده و انشاالله در دولت بعد به ۳۰ درصد می رسد و این حق زنان است. ما همیشه وظیفه داریم به خانم ها احترام بگذاریم و این موضوع نباید به دوره انتخابات محدود شود. از لحاظ دیدگاه انسانی و مقام و منزلت، زن و مرد با هم تفاوتی ندارند و زنانی را در جامعه ایرانی شاهد هستیم که در علم هم پیشتاز هستند.

*{ نقش حضرت فاطمه معصومه به عنوان یک بانوی مسلمان را در تاریخ ستود}: افتخار می کنم که طلبه حوزه علمیه قم بودم و از این مرکز بسیار عظیم علمی بهره بردم. اگر حضرت فاطمه معصومه(س) به ایران نیامده بود و در این منطقه برای مدت کوتاهی زندگی نکرده بود و قبر مطهرش در این منطقه نبود، شاید ما امروز شاهد این حرکت بزرگ علمی در حوزه های علمیه نبودیم.

*{ بعد از افتتاح چند نیروگاه تولید برق}: برق همیشه برای ما مهم بوده و در گرمای شدید تابستان که مصرف برق به اوج می رسد قدر آن را بهتر می دانیم. این موضوع به ما نشان می دهد که چقدر برق برای رفاه، سلامت و درمان مردم مهم است. بیش از ۲۰ هزار مگاوات برق در دولت یازدهم و دوازدهم به ظرفیت تولید برق نیروگاهی کشور افزوده شد که این مقدار از متوسط تولید برق در دولت های دیگر بیشتر است و تولید برق، سالانه از یک هزار و ۷۰۰ مگاوات تقریبا به ۲ هزار و پانصد مگاوات رسیده است. مخصوصا نیروگاه های کلاس اف که راندمان بالاتری دارند را افتتاح کردیم و در بندرعباس، نیروگاهی با قدرت ۳۰۷ مگاوات را امروز افتتاح کردیم که ۲ سال پیش واحد اول آن و امروز واحد دوم آن افتتاح شد و امیدواریم که سال آینده واحد سوم آن افتتاح شود.

* در مناطق گرمسیری، کارهای خوبی در دولت تدبیر و امید انجام شد، هر چند ما قصد داشتیم تمام طرح های این منطقه را تا پایان دولت به افتتاح برسانیم اما پروژه های مهم را تکمیل کردیم و هر سال شاهد افتتاح سد و کانال های یک و دو و سه بودیم. شاهد تحول خوبی در منطقه گرمسیری غربی و شمالی کشور هستیم. اصل طرح گرمسیری در سال پایانی دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی آماده شد و ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، این طرح را تهیه کردیم و آن موقع دکتر اردکانیان هم به عنوان مسئول آب در دبیرخانه فعالیت داشتند. ما این موضوع را مصوبه شورای عالی امنیت ملی قرار دادیم و در دولت های مختلف کارهایی انجام شد و در دولت یازدهم از مقام معظم رهبری خواستم که هشت میلیارد دلار از پول صندوق توسعه برای این طرح برداریم که مورد توافق قرار گرفت و برای مردم کرمانشاه و ایلام و کردستان و آذربایجان برکات زیادی خواهد داشت.

* { با تبریک افتتاح طرح های آبرسانی و افتتاح سند کنجان چم در ایلام به مردم این منطقه}: پنجاه و ششمین سد را امروز افتتاح کردیم و سد دیگری هم در هفته های آینده افتتاح خواهیم کرد. افتتاح سد کنجان چم در ایلام می تواند برای گردشگری منطقه و زائران عتبات عالیات هم مفید واقع شود. افتتاح ها در دوران کرونا و تحریم خیلی معنادار است و از آغاز سال ۹۹، افتتاح پنج شنبه ها را شروع کردیم و امروز هفتادویکمین افتتاح را داشتیم و فقط حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان طرح امروز افتتاح کردیم.

*{ درباره دیگر طرح های انجام شده توسط دولت نیز}: طرح آب شرق کشور که به دو استان رسیده و استان های دیگر هم در برنامه قرار دارند. الان چیزی حدود ۱۹ هزار مگاوات برق طراحی شده و در دولت های بعدی افتتاح خواهد شد. در زمان تحریم و کرونا ما این توفیق را داشتیم که هر هفته بتوانیم افتتاح های بزرگ انجام دهیم. اگر آمار سدهایی که به اتمام رساندیم و افتتاح کردیم با دولت های قبل مقایسه شود بزرگی اقدامات انجام شده بیشتر روشن می شود.

* ما هر ۵۰ روز یک سد و هر ۲ ماه یک تصفیه خانه آب و هر یک ماه یک تصفیه خانه فاضلاب افتتاح کردیم، این روزها هیچ کس از اقدامات دولت در آبادانی روستاها صحبت نمی کند. برق و گاز و جاده و مراکز بهداشتی و آموزشی و اشتغال را به روستاها بردیم. هر هفته، ۳۰ روستا به آب سالم تجهیز می شود. تا سال ۹۲، یک میلیون نفر از آب سالم و پایدار استفاده می کردند که در این هشت سال، ده برابر شده و به ۱۰ میلیون نفر رسیده است. در ارتباطات و فضای مجازی، روستاهای ما در این دولت صاحب اینترنت شدند و این موضوع بسیار مهم بود زیرا مشاغل و تحقیقات و تحصیلات دانش آموزان و دانشجویان به این زیرساخت ها وابسته بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.