برنامه ریزی پنتاگون برای سناریوی سقوط احتمالی کابل

 براساس این گزارش، مقامهای ارتش آمریکا روی این موضوع بحث میکنند که اگر خروج سریع تبعات امنیت ملی چشمگیری داشته باشد، پاسخ آنها چگونه خواهد بود. مقامها گفته‌اند که هنوز تصمیمی اتخاد نشده است.

با این وجود یکی از گزینه‌های مورد بررسی، توصیه بکارگیری بمب افکن‌های آمریکایی یا هواپیماهای بدون سرنشین مسلح در صورت بروز یک بحران شدید، از جمله احتمال تصرف کابل به دست طالبان، یا محاصره سفارتها و به خطر افتادن جان شهروندان آمریکایی و متحدانش است.

هرگونه حملات هوایی بییشتر شخصا به تایید رئیس‌جمهوری آمریکا نیاز دارد. گرچه منابع گفتند که به دلیل تحرکات گسترده لجستیکی که با توجه به عقب نشینی ارتش آمریکا لازم است، حفظ چنین کمک هوایی با گذشت زمان دشوار خواهد بود.

از این رو تا ماه آینده، ایالات متحده تمام پایگاه‌های هوایی خود را در افغانستان جمع‌آوری خواهد کرد و هرگونه حمله هوایی باید از نقاطی در خلیج فارس باشد.

به نوشته این روزنامه، سقوط کابل در واقع وضعیتی است که پس از خروج سربازان آمریکایی به اقدامات نظامی منجر می شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که مداخله در درگیری برای محافظت از قندهار، دومین شهر بزرگ افغانستان، به طور قابل توجهی اطمینان کمتری درباره آن وجود خواهد داشت.

نیویورک تایمز گزارش داد که چنین بحث هایی در محافل ارشد ارتش آمریکا می تواند نشانه‌ای از نگرانی‌ها در ایالات متحده در مورد بقای نظامی و سیاسی دولت افغانستان باشد و همین تلاش‌های پیشینیان بایدن برای خارج سازی همه نیروهایشان از این کشور را تعدیل میکرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.