مکرون پایان عملیات فرانسه را اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری شینهوا، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی در آستانه برگزاری نشست سران گروه هفت در انگلیس در ۱۱ تا ۱۳ ژوئن گفت: مساله مهم و محور روزهای آینده برای من حاکمیت اروپا است.

مکرون با استناد به آنچه "سابقه قدرتمند" اروپا از این لحاظ در سالهای اخیر، از جمله پیشرفته در حوزه های نظامی، حاکمیت دیجیتال و برنامه بازیابی پس از همه گیری خواستار یک شراکت جدید با آمریکا شد.

مکرون که در سال ۲۰۱۹ ناتو را گرفتار "مرگ مغزی" خوانده بود درباره نشست چند روز دیگر این ائتلاف تاکید کرد: "باید قابلیت راهبردی خودمختاری اروپایی ها به رسمیت شناخته شود".

به گفته رئیس جمهور فرانسه، "ناتو باید ارزشهای مشترکش را شفاف کند، ناتو باید به ایجاد یک قاعده رفتاری در میان کشورهای همپیمان بپردازد و باید مفهوم خود را شفاف کند". او اظهار کرد: چیزی که به نظر من در این بافت بسیار مهم است این است که ما به عنوان اروپایی ها فرض کنیم که در خاکمان بازیگران حوزه کنترل تسلیحات هستیم. این یک موضوع ضروری برای ماه ها و سالهای آینده است.

وی افزود: اروپا صرفا موضوع یا منطقه برای توزیع نفوذ ها نیست. ما عامل ژئوپلتیک بین المللی هستیم و ما باید آن را فرض بگیریم.

مکرون در ادامه صحبتهایش همچنین گفت که در آستانه نشست چند روز دیگر ناتو با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بعد از چند ماه جدال لفظی بین این دو رهبر دیدار خواهد کرد.

مکرون و اردوغان بر سر مسائلی شامل لیبی، سوریه و قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

مکرون همچنین هشدار داده بود که ترکیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه تلاش خواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه بیان داشت، "درست قبل از" اجلاس ناتو که روز دوشنبه در بروکسل آغاز می شود برای دیدار با اردوغان برنامه دارد.

او گفت: وقتی ما اعضای یک سازمان یکسان هستیم نمی توانیم تصمیم به خرید تجهیزاتی بگیریم که اجازه به عملیات مشترک ندهند و نمیتوانیم تصمیم به اجرای عملیاتهای یکجانبه ای که بر خلاف منافع ائتلافهای ساخته شده توسط ما هستند بگیریم.

او اضافه کرد که دو طرف "اختلافات عمیق" دارند اما باید "به گفتگو ادامه دهند".

از سوی دیگر، رئیس جمهور فرانسه خبر از خارج سازی نیروهای فرانسه از نبرد با شبه نظامیان افراطگر در مالی واقع در منطقه "ساحل" در آفریقا داد.

مکرون در کنفرانس مطبوعاتی تصریح کرد، عملیات ضد تروریسم فرانسه در غرب آفریقا پایان خواهد یافت و در یک ماموریت بین المللی کلی تر ادغام خواهد شد.

وی بیان کرد: ما به شکلی سازمان یافته دست به خروج خواهیم زد.

او گفت که جزئیات این برنامه در پایان ژوئن نهایی خواهند شد.

وی افزود: ما باید یک گفتگو را با شرکای آفریقایی و اروپای خود داشته باشیم. ما یک ستون ضد تروریسم را با نیروهای ویژه همراه با چند صد نیرو حفظ خواهیم کرد و و ستون دومی نیز خواهد بود که همکاری است و ما آن را تقویت خواهیم کرد.

رئیس جمهور فرانسه اظهار کرد، کشورش نمی تواند با دولتهایی در منطقه ساحل که به مذاکره با شبه نظامیان افراطگر ادامه دهند همکاری کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.