اتحادیه اروپا انگلیس را به اعمال تحریم تهدید کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اورسولا فون درلاین رییس کمیسیون اروپا اعلام کرد که گزینه هایی در توافق برگزیت وجود دارد که شاید اتحادیه اروپا برای یافتن یک راه حل به آنها رو بیاورد. این گزینه ها شامل ارجاع اختلافات تجاری به هیات داوری است که می تواند منجر به تحریم های اقتصادی برای انگلیس یا تعرفه های تنبیهی بر واردات کالا از انگلیس شود.

«پروتکل ایرلند شمالی» بمنظور تضمین تجارت آزاد بین جمهوری ایرلند (که عضوی از اتحادیه اروپا باقی می ماند) و ایرلند شمالی (که بخشی از انگلستان به شمار می رود) تصویب شد.

تنش ها در ایرلند شمالی همزمان با تاخیر در اجرای راهبردهای توافق برگزیت افزایش پیدا کرده است.

فون درلاین گفت:هدف اول اتحادیه اروپا اجرای کامل برنامه های برگزیت است و اینکه اتحادیه اروپا مصمم به انجام هر کاری در راستای حفظ صلح و ثبات در جزیره ایرلند است. مهم است که احترام عمیقی برای این پروتکل وجود دارد و ما آن را حفظ می کنیم.

طبق توافق‌نامه‌ای که به پروتکل ایرلند شمالی معروف است، با شروع روابط جدید بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از توافق بر سر برگزیت از روز نخست ژانویه ۲۰۲۱ (۱۱ دی۹۹)، کالاها نیازی به بررسی در امتداد مرز ایرلند نخواهند داشت.

انگلیس با سپری کردن دوره انتقالی ۱۱ ماهه، سرانجام از روز یکم ژانویه ۲۰۲۱ از اتحادیه گمرکی و بازار واحد اروپایی خارج شد. اما اتحادیه اروپا ۲۵ اسفند ماه سال گذشته اعلام کرد که اقدام حقوقی علیه بریتانیا به دلیل عدم رعایت مفاد توافق «برگزیت» را آغاز کرده است.

کمیسیون اروپا در حالی از به جریان افتادن دو فرآیند حقوقی علیه بریتانیا خبر داد که لندن اعلام کرده بود به طور یکجانبه آغاز برخی بازرسی‌های گمرکی در ایرلند شمالی را به تعویق انداخته است.

بروکسل بر این باور است که انگلیس به این ترتیب توافق دوجانبه برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا که اواخر سال ۲۰۱۹ به امضا رسید را نقض کرده است. هرچند بریتانیا هدف از تعویق آغاز روند بازرسی‌های گمرکی در ایرلند شمالی را فرصت دادن بیشتر به شرکت‌ها برای هماهنگی با مقررات جدید در دوره پسابرگزیت اعلام کرده است.

بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از برگزیت در مرز ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند هم مرز شده‌اند. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا و جمهوری ایرلند عضوی از اتحادیه اروپا است و بخش مهمی از کشمکش‌های لندن و بروکسل در مذاکرات برگزیت بر سر وضعیت این مرز مشترک بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.