پاسخ قائم مقام آیت‌الله جنتی به اظهارات مصلحی درباره رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی

سیامک ره پیک درباره سخنان وزیر سابق اطلاعات و عدم احراز صلاحیت داوطلب مورد بحث، گفت: حضور مقامات اعم از روسای قوا و وزرا و سایر مسئولان در شورای نگهبان رویه ای معمول بوده و هست. این حضور در مورد مصوبات مجلس و سایر امور ممکن است به درخواست مقام مربوطه و یا در صورت نیاز به ارائه توضیحات با دعوت شورای نگهبان صورت پذیرد و امری طبیعی است و اختصاص به موضوع خاص و ویژه ندارد.

وی افزود: در اینگونه موارد افراد پس از ارائه توضیحات و پاسخ به سئوالات احتمالی جلسه را ترک و اعضای شورا تصمیم گیری می‌کنند. در موضوع مورد بحث نیز در حضور مدعو بحث یا تصمیم گیری نپذیرفته است و اطلاع از بحث های شورا و نتایج آن برای غیر اعضای شورا میسر نیست.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: در مورد جلسه مورد اشاره باید به چند نکته توجه کرد؛ قبل از تقاضای ایشان شورای نگهبان اطلاعات کافی برای تصمیم گیری درخصوص موضوع داشت و نیازی به حضور ایشان نمی دید لیکن به دلیل تقاضای وزیر وقت و ضرورت احترام به این تقاضا نظرات وی استماع شد. توضیحات کلی و عمومی بود و تاثیری در مباحث و مبانی تصمیم گیری شورا نداشت.

وی افزود: صرف نظر از مطالب ذکر شده شورای نگهبان اینگونه مطالب را مستند نظرات و تصمیمات خود قرار نمی دهد.

 ره پیک با بیان اینکه بحث های مطرح شده از جهات گوناگون غیردقیق و مبنی بر برداشت های ذهنی و شخصی گوینده است، گفت: تعابیر به کار رفته در مصاحبه مانند "تحلیل هزینه فایده" یا "مصالح کلی نظام " و موارد مشابه هیچ گاه منشاء تصمیم گیری در شورا نبوده است. شورای نگهبان درهمه ادوار با استناد به قانون اساسی و ویژگی های ذکر شده در اصل ۱۱۵ تصمیم گیری کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.