خبرهای مهم واعظی از مذاکرات وین

محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت با بیان اینکه سیاست خارجی در اکثر کشورها جدا از مسایل جناحی و داخلی است، اظهار کرد:  مذاکرات وین مهم است و اصولی که ما رعایت می کنیم، چارچوبی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند و ما در آن چارچوب حرکت می کنیم. آنچه که پیش می رود در واقع مورد تایید نظام است.تیم مذاکره کننده در این مسیر اقدام می کند.

وی ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری نباید مزاحمتی برای مذاکرات ایجاد کند. آنچه تا الان توافق شده است که کم نیست و درباره موضوعات مهم اقتصادی توافق شده است، به عنوان تفاهم می ماند، ولی باتوجه به اینکه این مذاکره کننده اعلام کرده است هرآنچه توافق کردیم موقعی نهایی می شود که ما به همه خواسته های خود برسیم به همین دلیل درباره سایر موارد هم مذاکره در حال انجام است و امیدواریم در هفته های آینده خبرهای خوبی داشته باشیم.

 واعظی در ادامه با بیان اینکه نمی توانیم بین سیاست و اقتصاد خط کشی کنیم، تصریح کرد: در موضوع اقتصاد باید فداکاری کند برای سیاست و  موضوعات دیگری هم هست که سیاست باید برای اقتصاد فداکاری کند.در سه سال گذشته در وزارت خارجه بستری فراهم کردند که تحریم را دور زده و نیازمندی های کشور را تهیه کنیم. آمریکا برنامه ریزی کرده بود که در سه ماه در ایران قحطی ایجاد کرده و مردم را در مقابل نظام قرار دهد. اینجا سیاست به کمک اقتصاد آمد تا نیازمندی های خود را تامین کرده و صادرات خود را انجام دهیم. هر دولتی هم بیاید باید براساس منافع و امنیت ملی و مصالح کشور تصمیم بگیرد کجا سیاست در خدمت اقتصاد یا اقتصاد در خدمت سیاست باشد.

 مسئول دفتر رییس جمهور درباره نزدیک بودن پایان توافق یک ماهه ایران و آژانس انرژی اتمی، گفت: اگر ما به خواسته هامون نزدیک شویم می توانیم این همکاری را تمدید کنیم تا به یک توافق خوب برسیم.

وی در توضیح ۳ موضوع باقی‌مانده در مذاکرات وین براساس صحبت‌های ربیعی گفت: البته فعلا مذاکره می‌کنند. یکی از موضوعات در ارتباط با این است که باید اطمینان کسب کنیم که آنچه در دوران ترامپ اتفاق افتاد دیگر اتفاق نمی‌افتد.

رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد: موضوع دیگر راستی‌آزمایی است. اول باید گام اساسی و جدی درباره رفع تحریم‌ها را طرف آمریکایی بردارد تا ما بتوانیم آن را راستی‌آزمایی کنیم بنابراین  باید بین ما و گروه ۱+۴ و از طریق ۱+۴ با طرف آمریکایی توافق شود زیرا ما مذاکرات مستقیم با آمریکا نمی‌کنیم و اینکار باید از طریق واسطه انجام شود. اینها مواردی هستند که ما دنبال می‌کنیم.

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر دولت طرحی‌ داشته باشد که در دولت آینده باید انجام شود و دولت آینده ادامه دادن آن طرح‌ها را صلاح نداند تکلیف این طرح‌ها چه می شود گفت: ما از یک سال قبل روی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ ملی برنامه‌ریزی و تمرکز کردیم، که این پروژه‌هایی را که خودمان آغاز کننده آنها بوده‌ایم خودمان هم در همین دولت به تمام برسانیم.

وی گفت: هر طرحی که آغاز می‌شود از پول بیت‌المال و هزینه مردم انجام می‌شود چه بخش خصوصی باشد و چه دولتی. هر طرحی هم که به نتیجه نرسد غیر از اینکه پول بیت‌المال و سرمایه کشور هدر می‌رود چیز دیگری نیست. هر دولتی طرحی را با یک هدف و برنامه شروع می‌کند بنابراین خود او برای آن توجیه اقتصادی و اجتماعی دارد.

رییس دفتر رییس جمهوری عنوان کرد: بر همین اساس هدف‌گذاری ما این است که طرح‌هایی را که از یک سال، سال و نیم و از ابتدای سال ۹۹ شروع کردیم تا پایان دولت به اتمام برسانیم، افتتاحیه پنجشنبه‌ها هم به همین دلیل است که بتوانیم طرح‌هایی را که شروع کرده این را به اتمام برسانیم.

واعظی گفت: البته ما ریل‌گذاری برای دولت‌ آینده هم انجام داده‌ایم. اعتقاد ما بر این است که همانطور که ما امتداد دولت قبل بودیم دولت آینده هم در امتداد این دولت است وظیفه ما این است که وضعیتی به وجود بیاوریم که دولت آینده بتواند در فضای آرام‌تری به مردم خدمت کند.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: باید تلاش کنیم تحریم برداشته شود و پول‌های ایران آزاد شود. تا دولت بعدی با مشکل تحریم مواجه نباشد چرا که ما یاد گرفته‌ایم که چگونه تحریم را دور بزنیم تا تیم جدید بیاید و بخواهد این کارها را انجام دهد باید به آنها کمک کنیم. در مورد کرونا و طرح‌ها هم همین‌طور است.

وی افزود: ما سال گذشته گفتیم طرح‌هایی که بالای ۵۰ و ۶۰ درصد و اکنون می‌گوییم طرح‌هایی که بالای ۹۰ درصد هستند بنابراین باید بر این طرح‌ها تمرکز کنیم که انجام، نهایی و بهره‌برداری شوند و مردم استفاده کنند.

واعظی درخصوص تزریق واکسن برای عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی انتخابات گفت: بحث انتخابات بحث مهمی است یعنی هم سلامت مردم و هم سلامت کارگزاران انتخابات مهم است بنابراین در ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای را تصویب کردیم که این افراد را در اولویت واکسن‌هایی که به دست ما می‌رسد قرار دهیم که  اینکار در حال انجام است.

رییس دفتر رییس جمهوری درباره اقدامات دولت برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات گفت: وظیفه دولت این است که در انتخابات بی‌طرف بماند، وظیفه دولت این است که انتخابات سالم برگزار کند، سلامت مردم و سلامت کارگزاران انتخابات برای ما یک اصل است که اینبار این را می‌گوییم.

وی ادامه داد: همانطور که  رییس جمهوری هم در بیانات امروزشان فرمودند مسئله مشارکت حداکثری و مشارکت بالا برای دولت بسیار مهم است از طرف دیگر رای مردم همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند حق‌الناس است و دولت و وزارت کشور به عنوان امین مردم باید این حق‌الناس را حفظ کند.

واعظی ضمن دعوت مردم برای حضور در انتخابات گفت: من بسیار امیدوار هستم که این انتخابات، انتخاباتی باشد که خوب برگزار شود. برخی در داخل و بیشتر در خارج به دنبال دلسرد کردن مردم و ناامید کردن مردم هستند و اینکه برخی مشکلاتی که در کشور به دلیل مسائل فشار اقتصادی و جنگ اقتصادی به وجود آمده را چند برابر می‌کنند و مردم را خط می‌دهند و یا کمپین راه می‌اندازند. مردم بدانند که مهمترین چیزی که الان به عنوان سرمایه است موضوع حق تعیین سرنوشت، مشارکت سیاسی و حضور  پای صندوق‌های رای است برای اینکه حکمرانی صحیح از این طریق به وجود می‌آید و هم اصلاح می‌شود.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: بنابراین مردم بدانند اگر مشکلی وجود دارد با قهر با صندوق‌ این مشکل برطرف نمی‌شود و با حضور در صندوق‌های رای مشکل برطرف می‌شود.

واعظی عنوان کرد: اگر دولت آینده با مشارکت بالا و حمایت مردم انتخاب شود قطعا انسجام داخلی ما افزایش پیدا می‌کند و مشکلات بین‌المللی را راحت تر می‌توانیم حل کنیم و قطعا دشمنانی هم که دنبال توطئه هستند راحت‌تر می‌توانیم توطئه‌های آنها را خنثی کنیم. بنابراین تقاضا دارم روز جمعه ۲۸ خرداد روزی باشد که مردم حضور فعال پای صندوق‌های رای داشته باشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.