دعوت اصولگرایان و اصلاح طلبان به مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰

از ساعت ۷ صبح امروز ( جمعه ۲۸ خرداد) ماراتن ۴ کاندیدا برای نشستن بر کرسی ریاست جمهوری به مرحله نهایی رسید. انتخاباتی که قرار است بخاطر شرایط کرونایی کشور تا ساعت ۲ بامداد روز شنبه ۲۹ خرداد نیز تمدید شود و در نهایت رئیس جمهور از میان آرایی که قرار است  ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط رأی دادن در صندوق بیاندازند انتخاب شود. 

انتخابات ۱۴۰۰ یک تفاوت عمده با ادوار گذشته خود داشت و آن کمبود شور و حرارت انتخاباتی بود که بخشی از آن بخاطر شرایط کرونایی و تعطیل شدن تجمعات و کارناوال های تبلیغاتی بود و بخشی دیگر به ردصلاحیت های شورای نگهبان و حذف چهره های شاخص باز می گشت. هرچند در این میان برخی کارشناسان و تحلیلگران دلخوری ها و گلایه های مردم از مشکلات خصوصا مشکلات اقتصادی را عاملی در فضای سرد این روزهای منتهی به انتخابات می دانستند.

تجربه تلخی که نباید تکرار شود

انتخابات اسفند ۹۸ که مشارکتی زیر ۵۰ درصد را شاهد بود این نگرانی را ایجاد کرده که مبادا این انتخابات نیز آن تجربه تلخ را تکرار کند. از همین رو بود که طی روزهای اخیر بزرگان و مسئولان نظام بارها و بارها مردم را به شرکت در انتخابات و حضور در پای صندوق های رأی دعوت کردند. حضوری که می تواند صحنه انتخابات را به نفع آنچه مردم می خواهند تغییر دهد و سیگنالی مهم به آن سوی مرزها باشد.

در همین رابطه کاظم انبارلویی، فعال سیاسی اصولگرا به خبرآنلاین گفت: «غیب گویی در سیاست را چندان جایز نمی دانم اما بر حسب نظرسنجی های موجود، مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد بود»، عباس سلیمی نمین هم می‌گوید؛ «فکر می کنم به ۶۰ درصد نزدیک شود و سه نفر یعنی همتی، رضایی و رئیسی باهم رقابت کنند.» محمد عطریان‌فر عضو حزب کارگزاران هم میزان این مشارکت را ۲۵ میلیون یعنی ۵۰ درصد تخمین می زند. محسن رهامی هم ضمن دعوت مردم به مشارکت در انتخابات گفت:«حتی یک رای هم یک رای است و دولت اجازه تقلب در انتخابات را نمی‌دهد» تاجرنیا هم معتقد است اگر انتخابات به مرحله دوم برود شانس پیروزی همتی وجود دارد و این دومرحله ای شدن بستگی به مشارکت بالا دارد. علی مطهری هم معتقداست اگر مشارکت بالا برود و قشر خاکستری به میدان بیایند احتمال تغییر صحنه انتخابات وجود دارد.

 

ردیف

نام/ جناح

اظهارات

۱

جواد آرین منش/ اصولگرا 

* در کل کشور من حدود ۴۰ تا ۴۲ درصد پیش بینی می کنم. در کلان شهرها کمترین میزان مشارکت را در تهران خواهیم داشت و بعد از آن در مراکز استان های بزرگ مثل شیراز، اصفهان، مشهد و تبریز میزان مشارکت حدود ۳۰ درصد پیش بینی می شود که باشد.

* دعوت بزرگان و نخبگان سیاسی و فرهنگی و علمی در میزان مشارکت مردم بی تاثیر نیست، چون مردم به بزرگان خودشان تأسی می کنند اما این انتخابات به صورت انتخابات قطبی و رقابتی در نیامد.

 * شما حتی شاهد هستید که آقای خاتمی وقتی از مردم دعوت می کند، دعوت به مشارکت می کند.  دعوت به حمایت از یک کاندیدای خاصی نمی کند و می‌خواهد این پیام را به جامعه بدهد که جریان اصلاحات در صحنه انتخابات نماینده ای ندارد اما نباید با صندوق های رای قهر کرد. هرچند که  نتیجه انتخابات تقریبا از پیش مشخص شده و ریاست جمهوری آقای رئیسی تقریبا قطعی است.

۲

محمدعلی ابطحی/ اصلاح‌طلب

* من دسترسی به نظر سنجی ها ندارم و فکر می کنم از دیروز و امروز تغییراتی در آن ایجاد شده باشد، در عین حال تصورم مشارکتی زیر ۵۰ درصد است.

۳

جواد امام/ اصلاح‌طلب

 *  قطعا آن چیزی که تعیین کننده نتیجه انتخابات است حضور مردم است و آن چیزی که مسلم است تلاش هایی است که مردم حضور پیدا نکنند، یعنی آن چیزی که ما تا الان شاهد بودیم متاسفانه اینگونه بوده است و اگر مردم برخلاف خواست خودکامگان، حضور پیدا کنند حتما می توانند این بازی را بهم بزنند.

* به خاطر این قوایی که شهر را گرفته‌اند پیش بینی مقداری سخت است. کاندیداهایی که انصراف دادند هم پوششی نبودند، آنها یک ماموریتی را تعریف کردند که هرکجا احساس کنند که مردم قرار است تصمیمشان تغییر کند آنها بتوانند در مقابل مردم صفشان را محکم تر کنند.

۴

 

 

مرتضی الویری/اصلاح طلب

* مشارکت حداقلی نشان دهنده این است که جمهوریت تضعیف شده و مردم دلگرمی لازم را به حاکمیت ندارند.

*اگر راه دیگری برای حل مشکل سراغ داشتیم و از آن راه اقدام می‌کردیم طبیعتا قابل فکر و اندیشه بود ولی با توجه به اینکه راهی جز صندوق رای وجود ندارد علی رغم نامهربانی‌ها و اقدام نامناسب شورای نگهبان در حذف کاندیداهای توانمند با توجه به اینکه راه دیگری جز صندوق رای نمی‌شناسم طبیعتا از مردم دعوت می‌کنم که بیایند و شرکت کنند.

*مراکز نظر سنجی، میزان مشارکت را در حد ۴۰ الی ۴۲ درصد برآورد کرده اند ولی ممکن است در این روزهای آخر یا ساعتهای آخر رسیدن به اخذ رای افرادی باشند که نظرشان تغییر کند. من مرکز نظر سنجی نیستم ولی بدون تردید کمتر از ۵۰ درصد شرکت می کنند.

۵

محمد کاظم انبارلویی/ اصولگرا

* غیب گویی در سیاست را چندان جایز نمی دانم اما بر حسب نظرسنجی های موجود، مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد بود.

۶

 

 

حسن بیادی/ اصولگرا

* جمهوری اسلامی در همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی داخلی و خارجی با رای مردم شناخته می شود و مشارکت مردم در مسائل سیاسی و پشتیبانی از نظام، از شاخص های مهم مردم ایران در جهان است. این که در این انتخابات بحث کاهش مشارکت آرا مطرح شده است، دلایلی دارد که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به این نکته اشاره کردند که این ها توجیهات قابل قبولی برای عدم مشارکت نیست.

 * ضمن این که مردم خوب ایران همیشه در آخرین دقایق غیرت و همیت و آزادگی خود را نشان می دهند و همواره نشان داده اند که در بدترین پیچ‌های انقلاب در مبارزه با استکبار و تحریمهای ظالمانه با نظام اسلامی همراهی کرده اند و به سخنان مقام معظم رهبری جامه عمل پوشانده‌اند.من کاملا خوش بین هستم که مشارکت قابل قبولی در روز جمعه رقم بخورد.

۷

علی تاجرنیا/ اصلاح‌طلب

* من فکر می کنم که دو مرحله ای شدن انتخابات بستگی مستقیمی به میزان مشارکت مردم دارد. تا اینجا و به گواه نظرسنجی ها میزان مشارکت زیر ۴۰ درصد و یا کمی بالاتر از ۴۰ درصد است و این برای رفتن انتخابات به دور دوم کافی نیست اما اگر این میزان به بالای ۵۰ درصد برسد، بسیار محتمل است که انتخابات به مرحله دوم برسد.

* متاسفانه برخلاف شعار مشارکت حداکثری که داده می شود، اقداماتی که از سوی نهادهای نظارتی و اجرایی و صداوسیما انجام شده، در جهت کاهش مشارکت و برگزاری یک انتخابات مطمئن بوده تا اینکه شاهد رقابتی داغ با نتیجه ای نامعلوم باشیم. من فکر می کنم این فرصت باقی مانده تهییج کننده باشد در غیر این صورت، نمی توان از خروجی انتخابات انتظار خاصی داشت.

۸

 

 

منصور حقیقت‌پور/ اصولگرا

* مقامات و مسئولان از هر جریان های سیاسی، فارغ از منافع حزبی و گروهی باید مردم را دعوت به مشارکت کنند. مقام معظم رهبری هم همین را فرمودند و اشکالات موجود را رد نکردند، نارضایتی مردم را کتمان نکردند ولی گفتند ما نباید قهر کنیم.

* همه مسئولان و بزرگان باید مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کنند. مردم پای صندوق‌های رای بیایند و رای خودشان را بدهند. بالاخره درست است که تنوع کاندیداها کم شده  ولی باز هم این گونه نیست که مردم نتوانند از چند کاندیدایی که باقی مانده یا باقی خواهد ماند، کاندید مد نظر خودشان را انتخاب کنند. پس ان‌شاء‌الله مردم بیایند و رای خودشان را در صندوق بیاندازند.

۹

محسن رهامی/ اصلاح‌طلب

* میزان مشارکت نسبت به فضای سرد و دلخوری مردم، کمی بهتر شده است و با اقدام نامزدها برای ثبت‌نام، فضا بهتر نیز شده بود اما با ردصلاحیت کاندیداهای متعدد جریان اصلاح‌طلب، به فضای مشارکت آسیب زد.

* در حال حاضر در مردم رونق و رمقی ایجاد شده است که شاید رای‌های خاموش (اصلاح‌طلبی و اعتدال‌گرایی)، بتوانند پشت سر تنها کاندیدای باقی مانده از مجموعه بایستند.

* برخی تصور می‌کنند فعالیت‌های اصلاح‌طلبان نتیجه‌ای ندارد، ما باید بر این فضا غلبه پیدا کنیم و آن‌ها را قانع کنیم که حتی یک رای هم یک رای است و دولت اجازه تقلب در انتخابات را نمی‌دهد، آقای روحانی و وزارت کشور بر صندوق‌ها مسلط است و آرای شما شمرده می‌شود. باید به مردم اطمینان داد که حضورشان بی‌ثمر نخواهد بود و همان یک نفر باقیمانده می‌تواند انتخابات را به دور دوم بکشاند. اگر چنین فضای ایجاد شود، امکان بالا رفتن میزان مشارکت در انتخابات افزایش وجود داشته باشد اما تاکنون بالاترین آرای واصله، به ۵۰ درصد نیز نرسیده و تقریبا ۴۰ درصد است که درصد بالایی نیست!

* بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، حدود ۴۰ درصد مشارکت در کشور اعلام شده که البته در شهرهای بزرگ مانند تهران، مشارکت پایین‌تر و در شهرستان‌ها تا حدی بالاتر است.

۱۰

 

 

 

محمد تقی رهبر/ اصولگرا

* در مورد مشارکت مردم نظام ما، نظام مردم سالاری دینی است. مردم ما هم مردمی دین دار هستند و می دانند که حضورشان تکلیف شرعی و سرنوشت ساز است. تکلیف است چون به هرحال باید برای سرنوشت‌شان رئیس جمهور تعیین کنند و رای دهند.

* حضور مردم باید پر رنگ باشد تا دشمنان از این موضوع سوءاستفاده نکرده و زورگویی هایشان را بیشتر نکنند. وقتی ملت در صحنه باشد هم رئیس جمهور پشتیبان دارد، هم جرات و جسارت دشمن کم می شود، هم با دنیا حرف می زند و هم برای خدمات عمومی، ملت، دولت را یاری می کند (خدمات به ملت، رفع مشکلات مردم، مبارزه با فساد، مبارزه با بی عدالتی ها آثار بسیاری دارد) و مردم ما ان‌شاءالله شرکت خواهند کرد.

* مردم ما مردم آگاه، متعهد و متدینی هستند و می دانند که حضورشان سرنوشت ساز است، امید است که ان‌شاءالله فردا یک حماسه دیگری بیافرینند و یک رئیس جمهور قوی، کاردان و خادم ملت به معنای کامل در کنار مردم قرار گیرد.

۱۱

حسین سبحانی‌نیا/ اصولگرا

* امیدوار هستم که مشارکت خوب باشد. با توجه به شرایط کرونایی و وضعیت موجود امیدوار هستیم مشارکت به ۵۰ درصد و حتی بالای ۵۰ درصد برسد و اگر به این میزان برسد خیلی خوب و قابل قبول است.

* همیشه در انتخابات ریاست جمهوری میزان مشارکت ۷۰ تا ۷۲ درصد بوده است اما در این دوره شرایط فرق می کند و محدودیت های کرونایی باعث شد که کاندیداها نتوانند به شهرستان ها بروند و بیشتر از فضای مجازی و رسانه ملی استفاده کردند. بنابراین اگر در همین حد ۵۰ درصد و بالاتر باشد قابل قبول است.

۱۲

عباس سلیمی نمین/ اصولگرا

* فکر می کنم به ۶۰ درصد نزدیک شود و سه نفر یعنی همتی، رضایی و رئیسی باهم رقابت کنند.

۱۳

محمد عطریانفر/ اصلاح‌طلب

* من پیش بینی می کنم چیزی بالغ بر ۲۵ میلیون نفر شرکت خواهند کرد که در مرز ۵۰ درصد می شود.

۱۴

 

 

 

 

لطف‌الله فروزنده/ اصولگرا

* از نگاه من، با توجه به اینکه همه جریانات و همه افراد، مردم را به مشارکت دعوت کردند به نظر می رسد مشارکت بالای ۵۵ درصد خواهد بود  و انشاءالله ملت ما  یک بار دیگر حماسه ای خواهند آفرید چراکه به هر حال ملت ما این بینش را دارند که مشارکت باعث اقتدار و انسجام ملی و تقویت رئیس جمهور آینده می شود. پیش بینی من این است که انشالله بالای ۵۵ درصد مشارکت می کنند.

*  به هرحال نظام جمهوری اسلامی بر دو رکن اسلامیت و جمهوریت استوار است و مردم در آن تعیین کننده هستند  از این رو هرچه مردم حضور باشکوه‌تری داشته باشند دشمنان مأیوس می‌شوند چون الان دشمنان منتظر هستند تا ببینند ملت چه می کنند و طبیعتا مشارکت مردم در انتخابات در اقتدار و انسجام ملی ما تاثیر خواهد گذاشت و دشمنان عقب نشینی می کنند و ما در حوزه های بین الملل بهتر می توانیم اعمال قدرت کنیم.

* خواهش من از ملت ایران این است که با هر سلیقه، سبک و تفکری، با توجه به اینکه همه ایرانی  هستیم و نسبت به ایران علاقه داریم و می خواهیم کشورمان در امنیت و آرامش باشد و زمینه رشد برای آن فراهم شود  همه افراد از جریانات مختلف چپ، راست، مستقل و ...  علاقه‌مندند که وضع موجود اصلاح شود و تحولی ایجاد شود  تا از نظر اقتصادی گشایشی در زندگی مردم صورت گیرد که تحقق همه اینها منوط به این است که مردم مشارکت گسترده و وسیعی در انتخابات پیش رو داشته باشند و انشالله یک حماسه ای را بیافرینند که ما بتوانیم فصل جدیدی را در آستانه گام دوم شروع کنیم.

۱۵

داریوش قنبری/ اصلاح‌طلب

* به نظر من از دیروز بعد از ظهر یک جو مثبتی بر مشارکت در حال شکل گیری است و این فضا، فضای امیدوار کننده ای است، اگر این روند ادامه داشته باشد؛ می شود امیدوار بود که فردا شاهد یک مشارکت خوب و قابل قبولی باشیم. قطعا مردم ما در یک مشارکت وسیع و گسترده می توانند به نحو مناسبی نماینده واقعی خودشان را که نماینده فکریشان است را انتخاب کنند و قطعا کسی که اینگونه انتخاب شود در مقابل مردم احساس تعهد و وظیفه خاصی می کند و نهایتا نسبت به مطالبات مردم پیگیر خواهد بود.

* بعد از ورود بزرگان سیاست این فضا شکل گرفت و در کل به نظر من دعوت بزرگان به حضور مردم در افزایش این مشارکت خیلی مؤثر بوده و من نقش بزرگان را یک نقش قابل توجهی ارزیابی می کنم و در کل، می شود گفت این ورودی که دیروز به عرصه صورت گرفت. دعوت هایی که صورت گرفت در افزایش انگیزه مردم تاثیر خاص خودش را داشته و بی تاثیر نبوده است.

۱۶

 

علی مطهری/مستقل

* مشارکت بالای مردم در این انتخابات دو اثر مثبت دارد؛ نخست اینکه پیام مهمی برای دنیای غرب و همسایگان ما خواهد داشت. به بیان دیگر  پیامی برای دنیا دارد و یقینا در رفع سریع‌تر تحریم ها و احیاء برجام مؤثر خواهد بود.

* دوم اینکه اگر مردم به طور گسترده شرکت کنند و به ویژه آن قشر خاموش یا به اصطلاح قشر خاکستری، به طور فعال در انتخابات حضور داشته باشند، برنامه‌ریزی انجام شده توسط برخی از محافل برای انتخابات بهم می‌ریزد چرا که آن محافل می‌خواستند از قبل رئیس جمهور انتخاب شده باشد، از این رو بسیاری از رقبا را حذف کردند تا شخص خاصی رأی آورد.

۱۷

حسین نقوی حسینی/ اصولگرا

* امروزروز خیلی مهمی برای ملت ایران است. فکر می کنم مردم خودشان را آماده می کنند تا یک حماسه بزرگی خلق کنند. من فکر می کنم بالای ۵۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کنند و خودشان را آماده کرده‌اند تا حضور پیدا کنند، البته تجربه ما نشان می دهد که اگر قبل از روز انتخابات مثلا ۵۰ درصد آمادگی مشارکت داشته باشنند، خود روز انتخابات ۱۰ درصد به این آمار اضافه می کند یعنی خیلی از مردمی که اعلام کرده‌اند پای صندوق نمی آیند، پای صندوق می آیند و رای می دهند.

* این جدول براساس حروف الفبا تنظیم شده است. 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.