حجت الاسلام محمد اشرفی اصفهانی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از مشارکت چند درصد است؟ و تحلیل شما از ضرورت رای دادن و مشارکت مردم در این دوره از انتخابات چیست؟ به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: به هر حال مشارکت و حضور مردم در انتخابات به معنای جمهوریت است. یک پایه فلسفه تشکیل و تاسیس نظام جمهوری اسلامی مردم هستند و پایه دیگر آن اسلام است که این نظام باید بر مبانی اسلامی و قرآنی شکل گیرد.

او افزود: در ابتدا در سال ۵۷ که انقلاب پیروز شد این خواست امام بود که نظام ما نظام جمهوری و اسلامی باشد و این مثل یک روح در بدن هستند و از هم جدا نمی شوند و لاینفک هستند. قانون اساسی به حضور مردم در همه مقاطع مثل انتخابات مثل ریاست جمهوری، انتخابات مجلس، انتخابات خبرگان رهبری و .. تاکید کرده و بدون حضور مردم این جمهوری معنا ندارد.

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: بنابراین مردم باید در انتخابات حضور پیدا کنند و فلسفه حضور مردم همین است که اگر حضور پیدا نکنند دیگر آن جمهوریت از بین رفته است. الان هم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی است مردم عزیز ایران موظف هستند بیایند.

او تاکید کرد: البته مشکلاتی هم دارند و خواسته هایی را خواسته اند که تامین نشده است و وعده هایی که رؤسای قبلی داده اند و متاسفانه آن وعده ها را محقق نکرده اند و موجب ناراحتی و گلایه های مردم و ضعف حضور مردم شده اند ولی کنار کشیدن مردم هم دردی را دوا نمی کند و ما باید حضور پیدا کنیم و رای دهیم و مطالبات خودمان را به جد بخواهیم و صرف وعده و وعید کارساز و مؤثر نیست.

اشرفی اصفهانی بیان کرد: رنجش مردم برای این است که پاسخ نگرفته اند و وعده ها محقق نشده است و متاسفانه این مشکل ما است چون مردم دلسرد شده اند و دارند ضعف و سستی نشان می دهند.

او اضافه کرد: ما امیدوار هستیم که همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند و بزرگانی از مراجع تقلید هم تاکید کردند انشالله مردم در انتخابات شرکت کنند و بخواهند که خواسته هایشان حتما محقق شود، مخصوصا جوانان عزیز ما که مشکلات و خواسته های فراوان از جمله مشکل ازدواج، اشتغال، مسکن که تبدیل به یک مشکل بغرنج شده است را دارند، اینها خواسته های به حق مردم است و کسی نمی تواند آن را موکول کند و باید انجام دهند، اگر بعضا نتوانستند انجام دهند یا به علت ضعف مدیریت بوده یا به علت مشکلات تحریم بوده است که البته این تحریم بیشتر بهانه است که آقایون دائم آن را مطرح می کنند و زیر بار تامین خواسته های مردم نمی روند. 

اشرفی اصفهانی در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از میزان مشارکت چقدر است؟ عنوان کرد: معمولا انتخابات و حتی در روز انتخابات میزان مشارکت قابل پیش بینی نیست. ما در انتخابات گذشته دیده ایم که حضور حداکثری مردم بعد از ظهر روز انتخابات مشخص می شود و حتی ممکن است ساعت به ساعت به آن اضافه شود، بنابراین خیلی قابل پیش بینی نیست ولی نظر خوشبینانه من این است که انشالله بیش از ۵۰ درصد باشد و اگر کمتر از ۵۰ درصد باشد باید کارشناسان این موضوع را بررسی کنند که چرا این آرا افت کرده و پایین آمده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.