توئیت معنادار سیدمحمد خاتمی!

شاید بعد از رأی پر سروصدای سید محمد خاتمی در انتخابات مجلس نهم، امروز انداختن رأی رییس دولت اصلاحات به صندوق انتخاب هشتمین رییس‌جمهور را باید جنجالی‌ترین رأی او دانست، هرچند خود خاتمی کاملا آرام بود و خنده‌اش پشت دو ماسکی که بر چهره داشت، پنهان شده بود! 

سید محمد خاتمی ساعت ده و نیم صبح امروز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ از خانه‌اش که در چند قدمی حسینیه جماران و بیت امام خمینی (ره) است، به پای صندوق سیار مستقر در این حسینیه رفت و رأی خود را به صندوق انداخت. 

آخرین مکان عمومی که خاتمی پس از شیوع کرونا در آن حضور یافته بود، همین جا بود؛ دوم اسفند ۱۳۹۸ برای رأی دادن در انتخابات مجلس و حالا بعد از یکسال و سه ماه و ۲۶ روز، باز اولین مکان عمومی که خاتمی در آن حضور می‌یاید حسینیه جماران است؛ دوباره برای انداختن رأی به صندوق، آن هم با ماسک! تصویری که مردم ایران بعد از ویدیوی اخیرش در دیدار با کاندیداهای اصلاح‌طلب شورای شهر دیدند و پیام او برای «همّت مردم برای بر هم زدن طرح ریخته شده» هم بعد از مدت‌ها از رهبر اصلاحات که سال‌هاست رسیدن صدا و تصویرش به مردم با محدودیت‌های جدی روبروست، به جز چند مورد و مقطع خاص، مثل انتخابات! 

از آخرین حضور عمومی خاتمی تا امروز، شرایط سیاسی کشور اگر نه بدتر، اما بهتر نشده است. ردصلاحیت‌های گسترده در انتخابات ریاست جمهوری هم تکرار شد و چهره‌های شاخص جریان های سیاسی مطرح هرکدام به نوعی امکان حضور در رقابت را نیافتند. در این میانه «عبدالناصر همّتی» با شعارهایش تبدیل به نزدیک‌ترین نامزد به اصلاح‌طلبان شد؛ نامزدی که نهاد رسمی اجماع‌ساز با بحث‌ها و اما و اگرهای بسیار اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از او نشد اما نهایتا توانست حمایت جداگانه برخی از همان احزاب و نیز جمعی از نخبگان سیاسی، دانشگاهی، فرهنگی را کسب کند. 

در این شرایط سید محمد خاتمی امروز مجددا به جماران رفت تا باز با تک رأی خود از سنگر آخر بازمانده از «جمهوریت» یعنی «صندوق رأی» دفاع کند؛ حتی اگر پیش بینی‌ها مشارکت بالایی را ارزیابی نکند و حتی اگر کسی پیروزی تحول خواهان را در دسترس نیابد. تک رأیی که بیش از انتخابات ۹۲ و ۹۴ و ۹۶، شبیه تک رأیِ دماوند در اسفند سرد ۱۳۹۰ بود که خاتمی علی‌رغم مخالفت‌های فراوان برای افق گشایی در سیاستِ قفلِ بعد از ۱۳۸۸ آن را به صندوق انداخت. 

حضور امروز خاتمی که بدون هیاهو همراه بود، پس از دقایقی به این پیام کوتاه توئیتری ختم شد که: پریروز در دیدار نامزدهای ⁧«لیست جمهور»⁩ ابزار امیدواری کردم، مردم «همّت» کنند و در این ⁧انتخابات⁩، طرحی که ریخته شده تا به هر قیمتی ولو با کنار زدن ⁧مردم⁩ و تعطیل کردن ⁧رأی⁩ و آزادی⁩ ⁧جامعه⁩، یک جریان حاکم شود را بر هم بزنند. 

در ویدئوی کوتاهی که از حضور خاتمی در حسینیه جماران منتشر شد و البته عکس و بخشی از خبر این حضور هم در رسانه‌هایی که سال‌هاست بر طبل ممنوع التصویری خاتمی می‌کوبند هم منتشر شد، او از ملت ایران تشکر کرد و در پاسخ به خبرنگاری که پرسید «نتیجه را چطور پیش‌گویی می‌کنید؟»، گفت: من اهل پیشگویی نیستم! 

هرچند این حضور خاتمی در صدا و سیما سانسور شد و البته تشکرش از ملت ایران، هم در خبرهای منتشر شده خبرگزاری‌های اصولگرا جایی نیافت! 

حالا باید دید این رأی جنجالی و مهم خاتمی چه تاثیری بر پیش‌بینی‌ها از مشارکت پایین در انتخابات خرداد ۱۴۰۰ و از پیش تعیین شده بودنِ کاندیدایِ پیروز در این انتخابات دارد؟!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.