منحنی نرخ بازدهی در29 خرداد+نمودار

حجم معاملات خرد اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه نسبت به آخرین روز معاملاتی با ۳۱۶ درصد افزایش به ۸۴۵ میلیارد تومان رسید. این بیشترین حجم معاملات خرد در تاریخ معاملات بازار بدهی است. علت این افزایش معاملات بلوکی است که در نمادهای اخزا انجام شده است. این معاملات روی ۳۵ نماد اخزا و ۱۰ نماد اراد انجام شد. 

حجم معاملات عمده اوراق بدهی دولتی در بازار ثانویه به ۶.۳ هزار میلیارد تومان رسید که احتمالا به اجرای عملیات اعتبارگیری از بانک مرکزی مربوط می‌شود. همچنین میانگین نرخ سود هفتگی در بازار بین‌بانکی به ۱۸.۵۴ درصد رسید که ۱۲ صدم درصد افزایش را نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد.    

بررسی منحنی بازده استخراج شده از ۳۵ نماد اخزا نشان میدهد که نرخهای بازده نسبت به آخرین روز معاملاتی تغییرات قابل توجهی داشته اند. نرخ اوراق با سررسیدهای یک سال با ۴ دهم درصد کاهش به ۲۱.۸۴ درصد رسید. نرخ بازده اوراق با سررسید دو سال نیز در سطح ۲۲.۲۲ درصد بدون تغییر بود. نرخ بازده اوراق با سررسید سه سال با یک درصد افزایش به ۲۳.۲۳ درصد رسید. نرخ بازده اتی در سال دوم نیز با ۴ دهم درصد افزایش به ۲۲.۶۱ درصد رسید.

امروز روند نرخ بازدهی اوراق آتی شاهد رشد بود.  به این ترتیب  وطبق منحنی بازدهی اوراق آتی، نرخ بازدهی در سررسید ۴۰۰ روز به ۲۱.۸ در ۶۰۰ روز به ۲۲.۸ و در ۸۰۰ روز به ۲۴.۲ رسید.

متن کامل این گزارش را با تیتر «رویداد بی‌سابقه در بهار 1400؛ جهش 316 درصدی معاملات اوراق» در اقتصادنیوز بخوانید.

 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.