رونمایی از نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم

طرح دولت رئیسی برای ارزهای خانگی

کدخبر: ۴۲۰۶۸۴
اقتصاد نیوز: دولت سیزدهم بنا دارد تا با ایجاد صندوق سرمایه گذاری ارزی، ارزهای خانگی مردم را جذب این صندوق کند و سرمایه گذاری در این صندوق جایگزین سپرده ارزی شود. در واقع این طرح برای جذب دلارهای خانگی است.
طرح دولت رئیسی برای ارزهای خانگی

به گزارش اقتصادنیوز، ستاد ابراهیم رئیسی، رئیس دولت آینده در تارنمای او اقدام به راه اندازی صفحه ای در قالب نقشه راه اقتصادی دولت سیزدهم کرده است. در این صفحه 57 ویدئو در بازه 30 ثانیه تا 3 دقیقه منتشر کرده است. در این وئدیوها به راهکار های موجود برای حل چالش های اقتصادی ایران پرداخته است.در این ویدئو ها سید رضا فاطمی امین معاون سابق وزارت صمت و از مشاورین اقتصادی آستان قدس رضوی به تشریح راهکار های در نظر گرفته شده از سوی دولت آقای رئیسی برای اقتصاد ایران می پردازد. اقتصاد نیوز در این گزارش به انعکاس 7 مورد از مهم ترین این 57 مورد پرداخته است موارد منعکس شده عبارتند از تورم، اشتغال زایی، کسری بودجه، معضل کارگران و کارفرمایان، مسکن، سرمایه گذاری ارزی و دلاریزه شدن اقتصاد.

 این گزارش متن پیاده شده چالش ها،آسیب شناسی و راهکار ارائه شده از سوی رضا فاطمی امین است که سایت کمیته اقتصادی شورای هماهنگی ستادهای مردمی سید ابراهیم رئیسی در سایت پایگاه اطلاع رسانی به نام او قرار داده است.

حل تورم مسئله ای پیچیده نیست!

از منظر تیم اقتصادی آقای رئیسی معضل تورم در ایران به چهار دلیل رخ داده  است؛ دلالی در نظام توزیع، رشد نقدینگی، کند بودن تولید و رشد نرخ ارز. فاطمی امین اعتقاد دارد: مورد اول را میتوان در زمره علل بیرونی و سه مورد بعدی را در زمره علل بیرونی قرار دارد. راهکار های ارائه شده از سوی فاطمی امین در قالب نقشه راه اقتصادی دولت رئیسی برای حل مسئله تورم در چهار مورد دسته بندی شده است؛ اختلالات در توزیع را میتوان با مالیات بر سود و تنظیم بازار، رشد نقدینگی را با جلوگیری از سوداگری بانک ها، و جلوگیری از کاهش نرخ ارز با افزایش صادرات.

حل مسئله تورم از دیدگاه تیم اقتصادی آقای رئیسی مسئله ای پیچیده نیست و رسیدن به تورم تک رقمی در طول سه سال اول ممکن است، چراکه حل تورم با مسائل دیگر به طور زنجیره وار در ارتباط است.به عنوان مثال چنانچه تولید افزایش کند باعث کاهش نرخ تورم خواهد شد و از سویی نیز افزایش تولید باعث افزایش صادرات می شود.

ایجاد اشتغال 4 میلیونی عجیب نیست

 ایجاد 4 میلیون شغل از برنامه های اصلی آقای رئیسی است. راهکار ایشان برای رسیدن به این امر فعال کردن ظرفیت های خالی اقتصادی است تا از این طریق اشتغال زایی صورت گیرد. به بخش هایی در راهکار ایشان اشاره شده که عبارت است از صنایع دستی، لوازم خانگی، فضای مجازی و صنعت خودرو.

به نظر تیم اقتصادی رئیس دولت آینده ایجاد 4 میلیون شغل عجیب نیست و این طرح راحت الوصول است. همچنین در این طرح اشتغال زایی برای فرودستان و قشر تحصیل کرده الویت ایجاد شده است تا بتوانند با شاغل شدن درآمد های خود را افزایش دهند.

صفر شدن کسری بودجه

کسری تراز عملیاتی در حال حاضر حدود 50 درصد است، به بیان ساده تر درآمد های دولت تنها نیمی از هزینه هایش را پوشش می دهد و دولت برای جبران این کسری مجبور به استقراض از بانک مرکزی می شود. حال دولت جناب آقای رئیسی وعده داده است تا پایان چهار سال این کسری تراز عملیاتی بودجه را به صفر برساند.

راهکار تیم اقتصادی دولت بعدی نیز افزایش درامد های مالیاتی است. به گفته فاطمی نماینده اقتصادی جناب رئیسی 45 درصد اقتصاد ایران مالیات نمی دهد و دولت می تواند با دریافت مالیات از این بخش مشکل کسری بودجه دولت را حل کند بنابراین کسری تراز عملیاتی بودجه راه حلی جز برقراری عدالت مالیاتی ندارد. با حل مشکل کسری بودجه دولت دیگر دست در جیب مردم نخواهد کرد.

حل معضل کارگران و کارفرمایان با هم

سال هاست که مسئله حداقل دستمزد هم برای کارگران و هم برای کارفرمایان به معضل جدی بدل شده است. به طوری که افزایش دستمزد به اندازه ای نیست که نرخ تورم را پوشش دهد، از سویی نیز کارفرمایان افزایش دستمزد ها را با توجه به شرایط رکود اقتصادی مخل تولید شان می دانند.

دولت آقای رئیسی بنا دارد تا از سویی با افزایش حداقل دستمزد ها همراه با تورم، تأمین مسکن و تأمین هزینه های سلامت مشکل کارگران را حل کرده، از سویی نیز با کاهش نرخ تورم و رساندن نرخ مالیات از 25 درصد به 10 درصد کارفرمایان را حمایت کند. همچنین دولت می خواهد از طریق نصف کردن بنگاه داری بانک ها و تنظیم نظام بانکی تأمین مالی برای بانک ها را ارزان کند.

دولت قرار نیست مسکن بسازد

ساخت 4 میلیون واحد مسکونی از طرح هایی است که دولت رئیسی وعده آن را داده است. به گفته تیم اقتصادی ایشان دولت قرار نیست خود بیل و کلنگ به دست شود و مسکن بسازد. بلکه همه عوامل برای این کار موجود و حاضر هستند و دولت قرار است نخ تسبیح این عوامل و هماهنگ کننده آن ها باشد.

دولت می تواند با حل تأمین مالی، هماهنگی شهرداری ها، هماهنگی بانک ها و هدایت کردن شرکت های تولید مصالح این وعده را عملی سازد. به طور کلی دولت بنا دارد تا در این میدان نقش حمایت، نظارت و هدایت را ایفا کند.

طرح دولت رئیسی برای ارزهای دپو شده

یکی دیگر از وعده های و راهکار های اقتصادی دولت سیزدهم ایجاد صندوق سرمایه گذاری ارزی است. با ایجاد این صندوق مردم دارایی خود را به صورت ارز داخل این صندوق ها سرمایه کذاری می کنند و این نهاد ها نیز با استفاده از همین منابع اقدام به سرمایه گذاری در تجارت خارجی به شکل ارزی کنند.

به بیان ساده تر با ایجاد این صندوق مردم در عوض سپرده گذاری های بانکی دارایی های خود را به شکل ارزی در حساب ارزی قرار می دهند. بر این اساس سودی که این صندوق ها به سرمایه گذاران یا مردم می دهند به صورت ارزی خواهد بود.

پرهیز از دلاریزه کردن اقتصاد

به گفته فاطمی شزطی شدن و بی ثباتی در اقتصاد ایران ناشی ناشی از وجود منافع برخی از گروه ها در کشور است. یک از راهکار های اقتصادی دولت رئیسی برای خروج از فضای شرطی اقتصاد، عدم دلاریزه کردن اقتصاد کشور است. در برنامه های ایشان امده است که ما با دست خودمان اقدام به دلاری کردن اقتصاد کرده ایم. به عنوان مثال وزارت صمت طی بیانیه اعلام کرده است پایه قیمت فولاد بایستی 80 درصد قیمت فولاد کشور های عضو سی آی اس باشد. از این طریق با نوسانات قیمت دلار ما در داخل نیز مجبور خوهیم بود تا قیمت فولاد را افزایش دهیم و یکی از هزار نتیجه افزایش بهای فولاد افزایش قیمت مسکن است. از نظر فاطمی مسیر دلار زدایی از اقتصاد ایران سهل الوصول است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید