ابراز نگرانی سفیر چین در سازمان ملل درباره اوضاع افغانستان

به گزارش خبرگزاری شینهوا، سفیر چین در سازمان ملل نگرانی شدید خود را درباره اوضاع در افغانستان ابراز کرده و از جامعه بین‌الملل خواست تا به این کشور برای غلبه بر بسیاری از مشکلات کمک کند.

"ژانگ جون" سفیر چین در سازمان ملل گفت، اوضاع کنونی افغانستان در وضعیت بسیار بدی است و این کشور در حال ورود به مرحله جدیدی از ناامنی و بی‌ثباتی است. به نظر می‌رسد که از زمان اعلام آمریکا برای خروج نیروهای نظامی‌اش از این کشور مذاکرات بین افغان‌ها به جای پیشرفت، پسرفت داشته است. اوضاع امنیتی رو به وخامت است و وضعیت کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به شدت در مرز بدی قرار دارد.

وی به شورای امنیت سازمان ملل گفت: چین به شدت نگران اوضاع در افغانستان است. ما باید درباره اوضاع کنونی افغانستان و اتفاقی که برای این کشور اکنون افتاده است، فکری کنیم و اینکه چه چیزی باعث می‌شود تا افغانستان در مسیر دستیابی به صلح و ثبات و امنیت قرار بگیرد.

سفیر چین در سازمان ملل همچنین ادامه داد، آینده افغانستان در دست مردم این کشور است و توافق‌های سیاسی آتی برای این کشور نیز باید به صورت مستقل از سوی آنها به تعیین شود. جامعه بین‌الملل باید از اصول رهبری افغانستان پیروی کند و از عدالت و برابری حمایت کرده و به صورت فعالانه در روند صلح و ثبات در افغانستان مشارکت داشته باشد و هیچ نیروی خارجی نباید به خاطر منافع خود در افغانستان اقداماتی انجام دهد و این کشور را به صحنه بازی‌های ژئوپلیتیکی تبدیل کند.

این مقام مسؤول چینی همچنین افزود: تمامی طرف‌های دخیل در افغانستان باید به نفع منافع این کشور و مردمش کار کنند و به دنبال تحکیم دستاوردهای مربوط به صلح و سازش ۲۰ سال گذشته در این کشور باشند و راه توسعه را که بر اساس شرایط ملی افغانستان مناسب است، در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: اگرچه پیشرفت در مذاکرات صلح بین افغانستان با کندی صورت گرفته است اما آنها نباید اجازه دهند که همین مذاکرات کم نیز به شکست منجر شود. چین امیدوار است که طرف‌های مذاکرات صلح بین افغانستان بتوانند به اجماع نظر دست پیدا کنند و چهارچوب و نقشه راهی را هرچه زودتر برای سازش در کشور ایجاد کنند. چین از سرگیری ارتباط بین تیم مذاکره کننده افغان و طالبان در قطر استقبال می‌کند و امیدوار است که دو طرف بتوانند بار دیگر دور جدیدی از گفت‌وگوها را داشته باشند. پکن همچنن حامی میزبان و گفت‌وگوی بین افغان‌ها در زمان مناسب است و مذاکرات صلح را تسهیل و از آن حمایت می‌کند.

این دیپلمات چینی در سازمان ملل همچنین گفت: مساله خروج نیروهای خارجی همچنان بزرگترین فاکتور بیرونی تاثیرگذار در اوضاع افغانستان است. نیروهای خارجی نمی‌توانند هروقت که دوست دارند، بیایند و از کشور خارج شوند. چین به نیروهای خارجی تاکید می‌کند تا به صورت مسؤولانه و با نظم از افغانستان خارج شوند و به صورت کامل با دولت کابل درباره توافق‌های پس از خروج رایزنی کنند و با سایر کشورها در منطقه به منظور اجتناب از خطر وخیم شدن اوضاع امنیتی یا خارج شدن کنترل اوضاع شفاف سازی کنند. تمامی طرف‌ها برای مقابله با سازمان‌های تروریستی نظیر القاعده، داعش و جنبش اسلامی ترکستان شرقی هماهنگ باشند تا از افزایش فعالیت نیروهای تروریستی جلوگیری به عمل آید. چین قاطعانه مخالف هرگونه سیاسی کردن اقدامات مقابله با تروریسم و داشتن معیارهای دوگانه در این باره است.

سفیر چین در سازمان ملل همچنین گفت که این مساله ضرورت دارد که به افغانستان دره تحقق صلح ملی و توسعه چهارچوب ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ کمک شود و یک سری مشکلات و مسائل نظیر قاچاق مواد مخدر، فقر و مهاجران حل و فصل شود.

وی همچنین گفت، هیئت کمک رسان سازمان ملل در افغانستان نقش مهمی را در حمایت از صلح و سازش در افغانستان ایفا کرده است. فعالیت این هیئت در سپتامبر سال جاری میلادی پایان می‌یابد و بر اساس اوضاع کنونی مهم است که آینده وضعیت این هیئت مشخص شود. سازمان ملل باید به نقش خود در مساله افغانستان ادامه دهد. تفاهم نامه بین چین و افغانستان درباره همکاری در زمینه کمربند و جاده در حال تحقق است. چین تاکنون کمک‌های زیادی را برای افغانستان اختصاص داده است و از زمان شروع بیماری کرونا پکن چندین محموله واکسن و کمک‌های غذایی اضطراری را به افغانستان ارسال کرده است.

این دیپلمات چینی ادامه داد: اوایل ماه جاری میلادی ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا و سایر تجهیزات پزشکی به کابل رسیده است. چین تمامی تلاش خود را برای ادامه فعالیت به عنوان یک حامی، میانجی‌گر و تسهیل کننده روند صلح و سازش در افغانستان به کار می‌گیرد تا به این کشور کمک کند به صلح، ثبات، توسعه و شکوه دست پیدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.