افزایش نگرانی‌ها نسبت به انتخابات سرد فرانسه

ژرار لارشه، رئیس سنای فرانسه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور را متهم به تضعیف دموکراسی و درنتیجه عدم مشارکت گسترده فرانسوی ها در دور اول انتخابات منطقه ای کرد.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: رکورد بی سابقه عدم مشارکت فرانسوی ها در دور نخست انتخابات منطقه ای، موجی از بیم و نگرانی را در طبقه سیاسی این کشور برانگیخته است.

همچنین روزنامه فرانسوی لوموند گزارش داد، بیش از دو سوم فرانسوی ها در انتخابات منطقه ای روز یکشنبه به پای صندوق های رای نرفته اند. عدم مشارکت فرانسویان به رقمی بین ۶۶.۱ تا ۶۸.۶ درصد رسید که بی سابقه بوده است.

ژرار لارشه، رئیس سنای فرانسه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ال. سی. آی با ابراز نگرانی از موج گسترده عدم مشارکت فرانسوی ها در دور نخست انتخابات منطقه ای، آن را نتیجه دموکراسی تضعیف شده و بحران های عمیق در این کشور دانست و گفت: رئیس جمهوری در قبال عدم استقبال شهروندان از انتخابات، به نوعی مسئولیت دارد.

برگزاری انتخابات منطقه ای و شهرستانی (دپارتمانی)  فرانسه در کمتر از یکسال مانده به انتخابات ریاست جمهوری، آزمونی مهم برای ارزیابی احزاب سیاسی، تحولات جناح‌بندی‌ها و سنجش رقابت‌ها به شمار می‌آید.

به گزارش رادیو فرانسه، حزب راست افراطی به رهبری مرین لوپن که براساس نظرسنجی ها شانس زیادی برای پیروزی داشت، تقریباً در سراسر فرانسه با شکست مواجه شد؛ این در حالی است که حزب راست میانه جمهوری خواهان توانست نزدیک به ۳۰ درصد آرا در سراسر کشور از آن خود کند.

به گزارش لوموند، حزب جمهوری به پیش (آن مارش) امانوئل مکرون ۱۰.۹ درصد آرا و حزب اجتماع ملی به رهبری مرین لوپن نیز ۱۹.۱ درصد آرا را کسب کرد؛ این در حالی است که حزب راست گرای جمهوری خواهان فراتر از انتظارات بوده و توانست ۲۹.۳ درصد آرا را تصاحب کند.

رئیس سنای فرانسه افزود: مردم فرانسه به ناچار باید در دوئل مکون-لوپن یکی را انتخاب کنند و هیچ گزینه دیگری درجهت دموکراسی واقعی وجود ندارد.  

خاویر برتراند، وزیر بهداشت پیشین فرانسه و نامزد اصلی انتخابات راست جمهوری ۲۰۲۲ فرانسه در گفت و گو با یوروپ ۱ عدم مشارکت گستره فرانسوی ها در دور نخست انتخابات منطقه ای را حاکی از بی رقبتی فرانسوی ها به دوئل مکرون-لوپن دانست.

وی خاطرنشان کرد: حزب راستگرای جمهوری خواه از شانس زیادی برای تصاحب قدرت در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی برخوردار است.

همچنین روزنامه فرانسوی لوموند با انعکاس نظرات ژان لوک ملانشون رهبر حزب فرانسه تسلیم ناپذیر (LFI) تصریح کرد: "دموکراسی بدون رأی دهنده دموکراسی نیست". وی انگشت اتهام را به سمت دولت و شیوه سازماندهی و برگزاری انتخابات روانه کرده و کریستین ژکوب، رهبر حزب جمهوری خواهان (LR) نیز مسئولیت بزرگی را در این زمینه متوجه دولت دانست.

عملکرد دولت کنونی در چهارسال گذشته در موضوعات مختلفی از سوی مردم فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته است؛ موضوعاتی همچون نحوه مدیریت ناکارآمد بحران کرونا، اظهارنظرات نسنجیده پیرامون اسلام و ماجرای کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام، شکل گیری جنبش جلیقه زردها و غیره.  

اگرچه رهبران و هم حزبی های مکرون رئیس جمهوری کنونی فرانسه حاضر به پذیرش ضعف های خود در در طول چهارسال گذشته نیستند اما به هر حال انتخابات منطقه ای را می توان آزمونی برای احزاب مختلف دانست تا دیدگاه های واقع بینانه تری در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به دست آورند.

اما آنچه ازین پس تعیین کننده است، تغییر احتمالی سناریوها و استراتژی های انتخاباتی از سوی نامزدها است چراکه نتایج دور اول انتخابات تا حد زیادی بر خلاف انتظار کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و نیز نامزدهای انتخاباتی بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.