اشرف غنی برای دیدار با بایدن راهی آمریکا شد

به گزارش ایندیپندنت، این نخستین دیدار رودرروی روسای‌جمهور افغانستان و آمریکا از زمان پیروزی جو بایدن است و در شرایطی انجام می‌شود که تنها یک ماه به خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان باقی مانده است.

کاخریاست‌جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور کشور در جریان این سفر با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، اعضای کنگره و سنا، مقام‌های عالی‌رتبه دولتی و شخصیت‌های تاثیرگذار آن کشور جداگانه دیدار خواهد کرد و با آنان در مورد فصل جدید روابط میان دو کشور، تقویت هرچه بیشتر مناسبات دیپلماتیک، تامین مالی، تجهیز و حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی، همکاری آمریکا با بخش‌های اقتصادی و توسعه‌ای افغانستان و مبارزه مشترک با تروریسم بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

آمریکا خروج نظامیانش از افغانستان بعد از ۲۰ سال جنگ را به معنای ترک این کشور نمی‌داند و به حمایت پایدار سیاسی،‌ اقتصادی و دیپلماتیک از افغانستان متعهد است.

این سفر در حالی انجام می‌شود که گروه طالبان با آگاهی از خروج کامل نظامیان آمریکایی و تبلیغات گسترده، حملات شدیدی را علیه نیروهای افغان در شهرستان‌ها شروع کرده‌ و تا دروازه برخی شهرهای بزرگ این کشور هم رسیده‌اند. آنان بر طبل این نگرانی می‌کوبند که خروج نظامیان بین‌المللی به معنای ترک افغانستان است و راه بازگشت طالبان به قدرت را باز کرده است.

رئیس‌جمهور افغانستان از سفر به آمریکا استفاده خواهد کرد تا ثابت کند این روایت طالبان نادرست است و به تقویت روحیه ملی کمک کند.

آمریکا که معتقد است راه‌حل مسئله افغانستان جنگ نیست، بر گفت‌وگوهای صلح بین طالبان و دولت و تقسیم قدرت تاکید خواهد کرد.

طارق فرهادی، مشاور پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید: «در کاخ سفید به هیئت افغانستان گفته خواهد شد که شما باید با طالبان مصالحه کنید و به زودی هم مصالحه کنید و آمریکا به شما کمک اقتصادی، دیپلماتیک و بشردوستانه خواهد کرد. رئیس جمهور و همراهانش در بیرون کاخ سفید شاید دیدارهای دیگری با اعضای کنگره داشته باشند تا آن‌ها را به این نتیجه برسانند که طالبان مردمی خشن‌اند که همه می‌دانند.

او می‌افزاید: اما تصمیم رسمی آمریکا این است که از افغانستان خارج شود. همچنین تصمیم رسمی آمریکا از ماه فوریه ۲۰۲۰ این است که افغان‌ها باید میان هم مصالحه کنند. این تصمیمی است که همسایه‌های افغانستان هم پذیرفته‌اند که دیگر چاره‌ای جز این نیست که افغان‌ها با هم صلح کنند و واشنگتن این تصمیم را دوباره در کاخ سفید به رهبران افغانستان اعلام خواهد کرد.

در این سفر امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی، محمد حنیف اتمر، وزیر امور خارجه، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی، وحید عمر، رئیس اداره ارتباطات عامه و راهبردی ریاست‌جمهوری، عبدالمتین بیگ، حبیبه سرابی و فاطمه گیلانی، اعضای تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان و شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، اشرف غنی را همراهی می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.