وزیر خارجه آمریکا: احیای برجام به نفع ما است

 آنتونی بلینکن این مطلب را در نشست خبری مشترک با همتای فرانسوی خود در پاریس مطرح کرد. وی با اشاره به مذاکرات وین درباره احیای برجام گفت: ما هنوز با ایران درباره بازگشت به اصل برجام اختلافات جدی داریم. وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه هیات آمریکا ظرف روزهای آینده برای شرکت در هفتمین دور مذاکرات راهی وین خواهد شد گفت: امیدواریم بتوانیم از این اختلافات عبور کنیم. اما آن ها واقعی هستند اما باید بتوانیم از آن‌ها عبور کنیم.

بلینکن درباره تفاهم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مسائل پادمانی هم بیان داشت: این مساله برای ما یک نگرانی جدی است و آن را به ایران منتقل کردیم. در مقطعی به گفته او ممکن است بازگشت به برجام به دلیل تدابیر جبرانی ایران (در واکنش به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای) دشوار شود. « اما هنوز به این مقطع نرسیده‌ایم و نمی توانم برای آن تاریخی مشخص کنم ... با این وجود تنها زمانی با ایران توافق می‌کنیم که به تعهداتش تحت برجام عمل کند»

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

«جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا، بدون توجه به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که در صورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق بازخواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان کشوری مسئولیت پذیر اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

بلینکن در ادامه اظهاراتش با تاکید بر این نکته که حل و فصل مناقشه اتمی ایران به سود منافع آمریکاست تصریح کرد: تمرکز ما صرف نظر از دیدگاه‌های شخصی و (اختلاف نظر) با رهبران سایر کشورها این است که در راستای منافع ملی حرکت کنیم. ما معتقدیم اگر بتوانیم به اجرای تعهدات برجام، توافقی که کار می‌کرد بازگردیم در راستای منافع آمریکا حرکت کردیم.

مذاکرات وین پس از شش دور گفت‌وگوهای فشرده و مستمر، به مراحل پایانی نزدیک شده و دیپلمات‌ها امیدوارند تا این توافق ظرف هفته‌های آینده فعال شود.

در جریان آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، هیات ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها با هدف یافتن راه حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده اند تاکید کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.