ادعای جدید آژانس انرژی اتمی درباره ایران

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز جمعه اعلام کرد پاسخی از تهران در خصوصتمدید توافق فنی میان این نهاد بین‌المللی با ایران دریافت نکرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای امروز جمعه اعلام کرد: «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس روز ۱۷ ژوئن نامه‌ای به مسئولان ایرانی در این خصوص نوشته اما ایران به این نامه پاسخ نداده و مشخص نکرده که آیا قصد حفظ کردن توافق فعلی را دارد یا خیر.

مدیر کل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی هفته گذشته هم در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفته بود این نهاد بین‌المللی هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی حاصل‌شده میان دو طرف دریافت نکرده است.

علاوه بر این، یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته گروسی در نشست امروز شورای حکام اعضای این شورا را در جریان مسئله مربوط به توافق فنی با ایران قرار خواهد داد.

پیشتر رویترز به نقل از دیپلمات‌های آژانس اتمی گزارش داد چنانچه این توافق تمدید نشود، مذاکرات کمیسیون مشترکبرجام در وین برای احیای توافق هسته‌ای وارد بحران خواهد شد.

یک دیپلمات ارشد آژانس می‌گوید بدون توافق با ایران، آژانس اتمی هیچ نظارتی بر تولید سانتریفیوژ در ایران ندارد و نمی‌تواند بفهمد ایران از کجا اورانیوم غنی شده به‌دست آورده؛ اینکه خود غنی کرده یا از منبع خارجی دریافت نموده است.

رویترز همچنین به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت: «از دست دادن تداوم آگاهی [بر برنامه هسته‌ای ایران] باعث یک بحران دیپلماتیک شده و مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای را به خطر می‌اندازد».

در اکوایران ببینید : چطور یک برجام دائمی بسازیم ؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.