پورمحمدی از قانون انتخابات انتقاد کرد

 مراسم تجلیل از فعالان و کمیته‌ها و کارگروه‌های ستاد مرکزی انتخاباتی شورای وحدت در مرکز همایش‌های آدینه تهران برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پور محمدی با قدردانی از کمیته‌ها، کارگروه‌ها و شبکه‌های اقشاری در شورای وحدت که در جریان حماسه ارزشمند ۲۸ خرداد به میدان آمدند گفت: از بعد خارجی خیلی تلاش شد تا با تحریم افکنی، ایجاد یأس و تردید، مشارکت مردم کاهش یابد و متاسفانه دلایل گوناگون داخلی دیگری چون کرونا و نارضایتی بخش‌هایی از جامعه موجب شد ما شاهد کاهش نسبی میزان مشارکت در این انتخابات باشیم که نباید از بررسی ابعاد این مساله و دلایل داخلی و محرک‌های خارجی آن غافل بود.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در بخش دیگری از از سخنان خود با ذکر این نکته که آمار نشان می‌دهد امیدواری هنوز در طبقات پایین بالاتر است، افزود: متاسفانه در کلان شهرها و جوامع نخبگانی ما شاهد میزان امید کمتری هستیم ولی وقتی به استان‌های محروم و آمار مشارکت آنها مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم نرخ مشارکت در آنها بالاتر است البته فراموش نمی‌کنیم که به هر حال میزان مشارکت ما در این دوره نسبت به ادوار قبلی انتخابات پایین‌تر بود و باید زمینه‌های این کاهش مشارکت را بررسی کرد.

پورمحمدی با انتقاد از معیوب بودن ساز و کار انتخاباتی در کشور گفت: فرایندها، رویه‌ها و عملیات میدان انتخابات ما شاهد کاستی‌های بسیاری است. ما در مورد قانون انتخابات باید تجدید نظر اساسی کنیم و به این موضوع باور داریم که با قانون انتخابات موجود نمی‌توان موجب ارتقای فضای سیاسی عمومی شد و این رهاشدگی در فرآیندها و سازوکارهای انتخاباتی ضمن اینکه هزینه فعالیت سیاسی  ما را بسیار بالا می‌برد هیچ گونه انسجام و پیوستگی هم ندارد. ما معتقدیم می‌توان به یک مدل بومی در خصوص نظام انتخاباتی رسید و ما در شورای وحدت با همین دغدغه به میدان آمدیم تا بتوانیم به یک مدل بومی تشکل یافته با سازوکارهای مشخص و سازگار با ارزش‌های نظام و انقلاب برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد ابوترابی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز انتخابات ۲۸ خرداد را سرآغازی برای شروع تحولات اساسی در حوزه‌های مختلف مدیریتی، فرهنگی و اقتصادی برشمرد و گفت: امیدواریم با این حرکت حماسی و مردمی، شاهد افزایش اقتدار ملی و ارتقاء کارایی نظام برای کسب رضایتمندی ملت باشیم و با اجماع نخبگان علمی و نخبگان سیاسی، در مسیر تحول و نظام سازی اسلامی گام برداریم.

انتقادات صریح پورمحمدی از قانون انتخابات /موسی پور: شورای وحدت تنور انتخابات را گرم کرد

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجربه تشکیل شورای وحدت به عنوان اقدامی برای اجتماع همه نیروهای ارزشی و انقلابی گفت: شورای وحدت پیوند مستحکم ۴۸ حزب و تشکل ثبت‌شده اصولگرا بود که به واسطه یک دغدغه خاطر مشترک که همانا وحدت بود، حول همدیگر مجتمع شدند و ما این پیوند مبارک را برای پیشبرد گفتمان انقلابی و ترویج فضای معنوی نظام جمهوری اسلامی مغتنم می‌شماریم و از همه عزیزانی که در جامعه روحانیت مبارز محور این حرکت مبارک شدند، تقدیر و تشکر می‌کنیم.

همچنین منوچهر متکی دبیر اجرایی شورای وحدت، در سخنانی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ هزار نفر از مرتبطین شورای وحدت در سراسر کشور به میدان انتخابات آمدند، افزود: همه این عزیزان با باور و علاقه و اعتقاد قلبی به میدان آمدند و برای پیروزی سید ابراهیم رییسی مخلصانه و خالصانه فعالیت کردند.

متکی افزود: ما در این عرصه رقابت انتخاباتی به گنجی از نیروهای کارآمد، متخصص و متعهد دست پیدا کردیم که متاسفانه طی سالیان گذشته به عقب رانده شدند و منزوی بودند و امیدواریم این نیروها، ظرفیت‌ها و توانمندی آنها در دولت جدید مورد بهره‌برداری لازم قرار گیرد.

در این مراسم همچنین حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین موسی پور با ارایه تحلیلی از عملکرد شورای وحدت در ماههای منتهی به انتخابات خرداد ۱۴۰۰ گفت: شورای وحدت توانست با حضور و تکاپوی خود تنور انتخابات را گرم کرده و فضای واقعی رقابت‌ها را با شور و نشاط همراه سازد.

وی در ادامه با بیان اینکه دعوت ما از همان آغاز راه حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی بود، گفت: ما ایشان را به عنوان گزینه اصلح و شایسته مطرح کردیم و با طرح دعوت و ترغیب گروههای مختلف سیاسی و مردمی برای مطالبه حضور او در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، نامزدی رییسی به یک مطالبه عمومی تبدیل شد؛ و سپس دهها هزار نفر از نیروهای شورای وحدت در سراسر کشور به میدان آمدند و با همه وجود و با اعتقاد راسخ برای پیروزی ایشان فعالیت کردند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز همچنین با ارائه گزارشی از کم و کیف برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا پیروز قطعی این انتخابات را در اقصی نقاط کشور نیروهای انقلابی و ارزشی عنوان کرد و افزود: ما و شورای ائتلاف در ۱۱ استان و همچنین در کلانشهرهایی چون مشهد، اصفهان و شیراز فهرست مشترک ارائه دادیم و در هفت استان نیز به‌دلیل اقتضائات محلی فهرست مشترک ارائه نکردیم اما منتخبان این استان‌ها نیز از نیروهای ارزشی و ولایی هستند. در ۶ استان هم  شورای ائتلاف با هماهنگی و همراهی شورای وحدت فهرست تنظیم کرد. در ۷ استان هم تلاش‌های ما برای ارائه فهرست واحد به نتیجه نرسید و فهرست جداگانه عرضه شد که در نتیجه در ۲ استان شورای ائتلاف و در ۲ استان دیگر شورای وحدت و در سه استان ترکیبی از نامزدهای شورای وحدت و ائتلاف پیروز رقابت‌ها شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.