چند درصد مبتلایان به کرونا علائم طولانی مدت را تجربه می‌کنند؟

بر اساس مطالعات محققان استرالیایی ۵ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا علائم طولانی مدت را تجربه می‌کنند.

بر اساس بزرگترین مطالعه در مورد زمان بهبودی کووید-۱۹ که تاکنون در استرالیا انجام شده است، پنج درصد از افراد مبتلا به این ویروس در طی موج اول تا سه ماه علائم بیماری را تجربه کردند.

با استفاده از رجیستری اعلان بیماری نیو سات ولز، مجموعه داده‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی و مصاحبه تلفنی با افراد آلوده، مطالعه جامع به طور سیستماتیک ۲۹۰۴ نفر را ردیابی کرد که تقریبا همه (۹۴ درصد) بین ژانویه و مه مبتلا به کووید-۱۹ شده بودند.

مطالعه کل جمعیت احتمالا برآورد دقیق‌تری از نسبت افرادی که اثرات طولانی مدت کووید-۱۹ را تجربه می‌کنند نسبت به مطالعات کوچکتر قبلی ارائه می‌دهد. بسیاری از این مطالعات فقط به افراد داوطلب یا بستری به دلیل ابتلا به این ویروس محدود شده است. 

بر اساس مطالعه منتشر شده، سه ماه پس از تشخیص کووید-۱۹، ۹۳.۴ درصد از افراد بهبود یافتند، بیشتر آن‌ها (۸۰ درصد) طی ۳۰ روز، ۱.۸ درصد جان باخته و ۴.۸ درصد هنوز علائم را داشتند. از بین کسانی که در آخرین مصاحبه خود هنوز بهبود نیافته بودند، همچنان به سرفه و خستگی دچار بودند.

دکتر بته لیو، نویسنده اصلی مطالعه گفت: ما چیزهای زیادی در مورد ارائه‌های بالینی حاد که در آن افراد در بیمارستان بستری می‌شوند، می‌دانیم، اما در مورد افرادی که عارضه کمتری از این بیماری را تجربه کرده‌اند، اطلاعات بسیار کمتری داریم. داده‌های ما تاثیر قابل توجه کووید-۱۹ بر سلامت جمعیت و نیز نیاز به در نظر گرفتن نه تنها بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر، بلکه همچنین سلامت طولانی مدت افراد با عارضه کمتر دارد.

پروفسور گفت: با بررسی بیش از ۳۰ هزار مورد کووید-۱۹ در استرالیا، این مطالعه نشان می‌دهد بهبودی طولانی مدت از کووید-۱۹ برای بسیاری از مبتلایان یک مشکل قابل توجه است.

به گفته لیو شدت کووید-۱۹ با افزایش سن و شیوع سایر بیماری‌ها یا شرایط سلامتی زمینه‌ای بیشتر می‌شود، بنابراین جای تعجب نیست که در این گروه‌ها شاهد بهبودی کندتری در میان آن‌ها باشیم.

لیو گفت: این دیدگاه وجود دارد که افراد جوان زودتر بهبود می‌یابند، اما در میان جوانان نیز مشاهده شده است که ۲ درصد از مبتلایان تا سه ماه پس از تشخیص علائم را تجربه می‌کنند. این مطالعه بار دیگر اهمیت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی از قبیل شستشوی دست‌ها رعایت فاصله اجتماعی و واکسیناسیون را نشان می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.