کشف اسناد محرمانه انگلیس در یک ایستگاه اتوبوس

به گزارش بی بی سی، شخصی در یک ایستگاه اتوبوس در کنت سند ۵۰ صفحه‌ای طبقه بندی شده از وزارت دفاع انگلیس را پیدا و اعلام کرد که مایل است ناشناس بماند.

مدارک محرمانه و طبقه بندی شده وزارت دفاع انگلیس حاوی جزئیاتی درباره ارتش، ناوشکن دیفندر در ایستگاه اتوبوسی در کنت در جنوب شرقی این کشور پیدا شدند.

دولت انگلیس گفته است، تحقیقاتی را در این زمینه آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس گفت، یکی از کارکنان گم شدن مدارک محرمانه را گزارش کرده بود. او اظهارنظر بیشتر در این باره را "نامناسب" دانست.

 این مدارک بامداد سه‌شنبه پشت ایستگاه اتوبوس پیدا شدند.

شهروندی که خواسته نامش ناشناس بماند، زمانی به محرمانه بودن این مدارک پی برد با بی‌بی‌سی تماس گرفت. بی بی‌سی باور دارد که این مدارک شامل ایمیل و ارائه پاورپوینت‌ در دفتر یک مقام ارشد وزارت دفاع تهیه شده‌اند.

مدارک مربوط به دیفندر، ناوشکن نوع ۴۵ نیروی دریایی سلطنتی از ماموریتی خبر می‌دهد که وزارت دفاع از آن به عنوان "عبور بی‌آزار از آب‌های اوکراین" یاد کرده و در حالی‌که روی سلاح‌های ناوشکن پوشانده شده و هلی‌کوپتر در آشیانه بود.

یکی از این مجموعه مدارک‌ها به واکنش احتمالی روسیه به عبور این ناوشکن از آب‌های جزیره کریمه در روز چهارشنبه پرداخته است.

طبق اطلاعات طبقه بندی شده، طرف انگلیسی احتمال واکنش تهاجمی مسکو به عبور کشتی جنگی را پیش‌بینی می‌کرد به همین خاطر یک مسیر جایگزین برای ناوشکن نیز در نظر گرفته شده بود.

براساس گزارش بی‌بی‌سی، این مدارک نشان می‌دهند، دولت انگلیس دو مسیر برای سفر دیفندر از بندر اودسا اوکراین به بندر باتومی گرجستان را بررسی کرده بود و یکی از آنها به دلیل نزدیکی به سواحل کریمه انتخاب شد که آن مسیر "امن و حرفه‌ای" توصیف شده است.

فرماندهی انگلیس مسیر جایگزین دور از آب‌های کریمه را به دلیل نگرانی‌اش از بابت این‌که مسکو آن را فرار انگلیس و نیز به رسمیت شناخت حاکمیت روسیه بر کریمه تلقی کند، رد کرد. لذا مسیر اول انتخاب شد تا حمایت انگلیس از دولت اوکراین را نشان دهد که الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد.

طبق این مدارک، فرماندهی انگلیس سه سناریوی احتمالی را برای پاسخ‌گویی روسیه به نزدیک شدن دیفندر به سواحل کریمه در نظر گرفته بود که بین "امن و حرفه‌ای" و "غیرامن و غیرحرفه‌ای" بود.

یکی دیگر از این مدارک،‌ مربوط به جزئیات برنامه حضور نظامی احتمالی ارتش انگلیس در افغانستان پس از پایان حضور ماموریت ناتو به رهبر افغانستان است.

طبق گزارش بی‌بی‌سی، این اسناد شامل پرونده‌های دیگر از جمله توصیه‌های بسیار حساس به بن والاس وزیر دفاع درباره امکان ابقای برخی نیروهای انگلیسی در افغانستان به رغم خروج ناتو از این کشور است.

به گزارش رادیو مسکو، اخیرا پس از اینکه ناوشکن "دیفندر" انگلیس مرزهای دریایی روسیه در نزدیکی شبه جزیره کریمه را نقض کرد که منجر به تیراندازی هشداردهنده روسیه به سمت ناوشکن انگلیسی شد،‌ روابط دو طرف تیره شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.