ظریف: دولت جدید آمریکا دست از سیاست شکست خورده دولت قبلی برنداشته است

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) به مناسبت گرامیداشت سالگرد بمباران شیمیایی شهر سردشت و روز ملی مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی پیامی صادر کرد.

وزیر امور خارجه در این پیام عنوان کرده است: در سی و چهارمین سالگرد فاجعه دهشتبار حمله شیمیایی رژیم صدام به شهر مظلوم سردشت، یاد و خاطره جان باختگان شیمیایی را گرامی می‌دارم و از خداوند منان برای جانبازان عزیز شیمیایی آن فاجعه فراموش ناشدنی سلامتی و طول عمر پر برکت مسئلت دارم.

ظریف سردشت را نماد به کارگیری تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان و مناطق مسکونی در دوران معاصر خوانده و افزوده است: جانبازان عزیز شیمیایی ما دو بار قربانی سیاست‌های ضدبشری برخی دولت‌های غربی شدند. یک‌بار آن هنگام که شرکت‌های غربی به رژیم صدام مواد شیمیایی و فناوری ساخت سلاح شیمیایی را دادند و نمایندگان دولت‌هایشان در شورای امنیت ملل متحد با سکوت و چشم بستن به جنایت‌های شیمیایی صدام، دست او را برای تداوم کاربرد سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان باز گذاشتند و یک‌بار هم در دوره ترامپ که با اعمال وحشیانه‌ترین تحریم‌های ضدبشری مانع ارسال دارو و تجهیزات پزشکی برای کاستن از آلام جانبازان عزیز شیمیایی ما شدند.

وزیر امور خارجه عنوان کرده است: علیرغم تلاش‌های ما و همکاری سازمان منع تسلیحات شیمیایی، هنوز دولت جدید آمریکا دست از سیاست شکست خورده دولت قبلی برنداشته و در تداوم اعمال تحریم‌های غیرقانونی مانع دسترسی جانبازان شیمیایی ما به دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در این پیام یادآور شده است: جهان وامدار مردمان صلح دوست ایران و به ویژه ساکنان شهرهای سردشت، اشنویه و سایر شهرهای ایران و همچنین مردم مظلوم حلبچه است که زیر بمباران سلاح‌های شیمیایی صدام، فریاد تظلم خواهی سردادند و حضور جانبازان شیمیایی ما در خاک اروپا، سبب تسریع مذاکرات منع تسلیحات شیمیایی و نهایتا انعقاد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در سال ۱۹۹۳ شد.

* دو راه موثر در جلوگیری از تکرار فجایع انسانی ناشی از کاربرد سلاح های کشتار جمعی در آینده

وی ادامه داده است: پیگیری‌های حقوقی دولتی جمهوری اسلامی ایران از مجاری بین‌المللی جهت احقاق حقوق جانبازان معزز شیمیایی به دلیل فقدان اراده سیاسی دولت‌های غربی جهت سپردن عاملان، معاونان و مباشران حقیقی و حقوقی حملات شیمیایی مورد اشاره به دست عدالت و نیز نقائص و موانع موجود در نظام کیفری بین‌المللی معاصر، دشوار شده است.

ظریف با ذکر این نکته که وجه اشتراک سلاح‌های کشتار جمعی و تحریم، عدم تبعیض و تفکیک در اهدافشان است، خاطرنشان کرده است: این در حالی است که بحران جهان گستر ناشی از ویروس کووید-۱۹، یک‌بار دیگر ضرورت تقویت همکاری‌های بین‌المللی جهت غلبه بر بحران‌های جهانی را گوشرد می‌کند و اقدامات یکجانبه را ناکارآمد و محتوم به شکست می‌داند.

وی در این پیام یادآور شده است: دو راه موثر در جلوگیری از تکرار فجایع انسانی ناشی از کاربرد سلاح های کشتار جمعی در آینده وجود دارد:۱- سپردن عاملان کاربرد سلاح‌های شیمیایی به همراه همدستان و مباشران آن به دست عدالت و ۲- بزرگداشت مستمر و مداوم یاد و خاطره قربانیان سلاح‌های شیمیایی و گرامیداشت جانبازان شیمیایی.

در این پیام آمده است: هفتم تیر سال ۱۳۶۶ رژیم صدام با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد. امروز، با گذشت بیش از سه دهه از این فاجعه انسانی، هنوز شهر سردشت بوی تاول و سرفه‌های خردل می‌دهد. بسیاری از ساکنان این شهر، کماکان از مشکلات تنفسی رنج می‌برند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

* دول عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی به تعهداتشان عمل کنند

وزیر امور خارجه در این پیام بیان کرده است: انتظار می‌رود دول عضو کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، ضمن پیگیری امحای کامل و سریع سلاح‌های شیمیایی و نیز جهانشمولی کنوانسیون، به تعهداتشان ذیل مفاد مرتبط کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی اهتمام لازم را داشته و به وظایف خود در قبال مصوبات کنفرانس دول عضو پیرامون «شبکه حمایت بین‌المللی مصدومان سلاح‌های شیمیایی» و «صندوق کمک به مصدومان شیمیایی» عمل کنند. کما اینکه شایسته است نسبت به حفظ ابعاد بشردوستانه و مرتبط با امداد و حفاظت در برابر کاربرد سلاح‌های شیمیایی- به عنوان یکی از ستون‌های اصلی کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی- در ماموریت آینده سازمان منع سلاح‌های شیمیایی توجه لازم شود.

وی در پایان عنوان کرده است: در پایان با تجدید احترام و درود به ارواح طیبه شهدای عزیز شیمیایی به ویژه در سردشت و ارج نهادن به جانبازان عزیز، این روز را گرامی می‌داریم. از خداوند متعال برای جانبازان شیمیایی عزیز به خاطر فداکاری‌ها و تحمل مصایب جانبازی و درد و رنج روزمره ناشی از جراحات شیمیایی، اجر و پاداش مسئلت کرده و برایشان آرزوی سلامتی می‌‌کنم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.